Udfordringerne er måske til at overse, når man sætter Volvo Trucks flagskib på 750 hk i bevægelse i industrikvarteret i Rønne – for derefter at køre en god halv time i et ikke særlig kuperet terræn.
Men til gengæld mærker man ikke meget til vogntogets cirka 40 tons totalvægt – når de 3.550 Nm folder sig ud. Og motorstøj høres slet ikke. Kun en blød brummen.
Testbilen var med den store luksuspakke med bl.a. læderstue og læderrat – og lydanlægget var også i topklasse.
Dynamisk styretøj senere
Men det dynamiske styretøj er endnu ikke kommet hertil (uge 37) – endsige uafhængig affjedring til 50.000 kr. ekstra. Og motoren var Euro 5 – Euro 6 er på trapperne (findes p.t. kun til 460 hk udgaven).
Volvos automatiserede gearkasse I-Shift virker fornemt – men senere kommer en opdateret motor med dobbelt-koblings gearkasse (I Torque), som gør skiftebevægelserne endnu blødere.
Retader havde den ikke, men Volvo VEB+ motorbremse er da også tilstrækkelig – i hvert fald på Bornholm.
Rigtige trappetrin
Indstigningen er let – for selv om man skal højt op, er trinnene udformet som rigtige trappetrin. Komforten på vejen var fremragende – bl.a. takket været luftaffjedring for og bag – og det el-styrede og luftaffjedrede sæde gav sammen med justerbar ratstamme optimal siddeposition.
Spejlene er udformet, så man ikke generes af en blind vinkel forude. Man skal dog lære at benytte de mange betjeningsknapper på rattet – til gengæld er informationerne i instrumentbrættet lette at forstå – trods de digitale ure.
FH med fjernbetjening
Vi prøvede ikke køjen, og madrassen så måske ikke ud til at være i klasse med ”Hästens” – men efter nogle timer bag rattet kunne jeg nok godt finde plads til en blunder.
FH kan fås med fjernbetjening til bl.a. opsætning af affjedring – og byder også på masser af aflæggeplads i såvel kabine som udefra. Her er plads til meget. Udvendigt sikrer en bred klap i fronten, at man kan stå sikkert og rense bilens ruder.
Stor sikkerhedspakke
Testbilen havde også den store sikkerhedspakke med lane-departure advarsel og afstands-regulering (Adaptive Cruise Control) til de foran kørende – ligesom lastbilen advarer, hvis den ”opdager” at man er for træt og udfører for mange umotiverede udslag med rattet. Blind Spot advarsel, hvor trafikanter i den blinde vinkel opdages, er også i pakken.
Generelt har Volvo nu vist vejen, når det gælder køreegenskaber op opsætning i undervognen. Og venter man på de nye tiltag, så er man nået langt.
Karavane i gang
Den første FH i 1993 var en revolution og efterfølgeren i 2002 en evolution – men den nye FH er klar til en helt ny tidsalder – med mulighed for optioner, man aldrig har set mage i en produktionsklar lastbil.
De første FH lastbiler er netop blevet hentet af en række vognmænd på fabrikken i Göteborg – og snart går det løs ude i landet. Lige nu er der en karavane af FH’er, der kører landets landeveje tynde – med udgangspunkt hos landets Volvo forhandlere.
Fakta 1:
Teknik Volvo FH 16 750 hk:
Motor: 16,1 liter turbodiesel. 6 cyl.
Miljø: Euro 5. SCR (Selective Catalytic Reduction) .
Tilsætning: AdBlue.
Ydelse: 750 hk v. 1.550-1.800 omdr.
Moment: 3.500 Nm. v. 1.050-1.400 omdr.
Gearskift: I-shift 12 trin.
Sikkerhed: ESP.
Merpris i forhold gl. model: Ca. fra 38.000 kr.
Fakta 2:
Volvo FH 3. generation:
Tredje generation FH efter nr. et i 1993 og nr. to i 2002.
30 procent kraftigere kabineopbygning.
Standard kombineret soltag og nødudgang.
Én kubikmeter større førerhus.
Første lastbil, der kan huske bakkerne til næste gang (I See).
Fem års udviklingstid.
Største Volvo nyhed i 20 år (11,5 mia. kr.).
Integreret klimaanlæg ved parkering.
Større vinduer og større men tyndere sidespejle.
300 liter aflæggeplads i skabe og handskerum.
Kurvelys kan følge vejbanen i svingene.
Op til fire kameraer til bakning og frakobling.
Tandstangsstyring standard.
Uafhængig forhjulsophæng med luftaffjedring.
Første lastbil med justerbar ratstamme.
Trådløs forbindelse mellem lastbilen og værkstedet.