Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
TEST: Volvo XC 60 har succes som varebil

Volvo storsælger deres personbiler som Van’s på gule plader. Bestseller er XC60 udgaven, hvor der ombygges omkring to hver uge til varebiler.

Tager man alle Volvoer i 2014 på hvide plader, blev det til 2.022 enheder. Samlet blev der solgt 201 Volvoer som gulpladebiler. Det er knap 10 pct. af salget – men XC 60 klarer sig altså dobbelt så godt som gennemsnittet.

Næstbedst er V40 med 60 biler på gule plader, men V60 solgte i 22 enheder som Van. XC 70, XC 90 og V 70 fuldender lister med henholdsvis ni-, seks- og fem gulpladebiler.

Ocean Race edition
Vi har prøvet Volvos storsælger XC 60 i den særlige Ocean Race editon med 5-cylindret D4 motor med 181 hk, automatgear og firehjulstræk (AWD). Testbilen koster på hvide plader med alt udstyr lige under en million kroner – men så var der også skruet for 170.000 kroner ekstraudstyr i bilen. Kan man nøjes med en almindelig forhjulstrukket XC 60 kan man slippe med 600.000 kroner.

Det forklarer den store interesse for varebilsmodellerne, som koster omkring det halve. En XC 60 Van AWD med Summum udstyr koster f.eks. 496.000 kroner inklusive moms.

Halv pris som Van
Ekstraudstyret på testbilen koster også det halve som Van. Det vil her bl.a. sige panoramatag til 15.000 kroner, en sikkerhedspakke med adaptive cruise control (afstandsregulering), Blind Spot system (advarsel for trafikanter ved siden af bilen) og Driver Alert (f.eks. advarsel ved træthed) og teknikpakke med bl.a. parkeringssensor bag, digital instrumentering og 7-tommer skærm.

Ocean Race modeller har så desuden en masse udstyr med 18 tommer alu-fælge og læder-sportssæder – samt en masse dekorationer med Ocean Race emblemer og dekorationer – bl.a. bagagerumsdækken med sejlruten for Ocean Race ruten som motiv.

Man kan jo se på listen over udstyr, at man som ejer af en sådan bil bliver godt og grundigt forkælet. Bilen byder på en utrolig komfort, fine køreegenskaber og nok én af de biler, der findes, der er sikrest at køre i.

Ingen skal dø i en Volvo
Men Volvo vil videre – og forsikrer, at ingen skal dø eller blive alvorligt kvæstet i en ny Volvo om bare fem år.

Bilens AWD system er ikke et ægte off-road system som f.eks. i en Range Rover – men et lettere et af slagsen, der sagtens klarer turen til skisportsstedet eller til jagten og stranden.
Bilen havde også Volvos On-Call system, som sikrer mobilitetsservice, hvis uheldet er ude. Merpris 6.500 kroner inklusive moms som varebil.

På vejen har man en skøn luksusbil med fin overskudskraft i den 5-cylindrede motor med et moment på 420 Nm mellem 1.500 og 2.500 omdrejninger. Det seks trins automatgear skifter silkeblødt – men accelererer man kraftigt, er bilens motor dog ikke helt lydefri.

Ingen racerbil
Bilen er dog ingen racer – og er således 10,2 sekunder om at nå 100 km/t, og topfarten på 195 km/t er ikke prangende i denne klasse. Den er heller ikke super økonomisk med sine 18,9 km/l i gennemsnit.

Man sidder fantastisk i de skålformede lædersæder – og der er de instrumenter og kontakter, som kan forvente i en luksusbil. Læderrat er standard – med varme dog ekstra 2.400 kr. som Van –  og bilen havde ekstra panorama-soltag i glas, der kan åbnes. Bagklappen havde elektrisk bagklap til ekstra 5.200 kr. – en god ting. Ikke mindst i en varebil, hvor man ofte kommer slæbende med en masse gods. Vi skal i øvrigt nævne, at bilen må trække en trailer med bremser på 2 tons.

Bilen er opbygget til Van hos TJ Karosseri i Ishøj – og det er gjort vældig pænt. Vi så en bil blive ombygget sidste forår i forbindelse med kåringen til Årets Varebil, og det skete omhyggeligt, men også ganske hurtigt. TJ har da også øvelsen, når man bygger et par biler om omtrent hver uge.

Fakta Volvo XC 60 aut. AWD Van:
Motor: 5 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 181 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 420 Nm v. 1.500-2.500 omdr.
Gearkasse: 6 trins aut.
Brændstoføkonomi: 18,9 km/l.
CO2: 169 g/km. Energiklasse D.
Årlig grøn ejerafgift: 6.880 kr.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Totalvægt: 2.505 kg.
Køreklar vægt: 1.816 kg.
Trailervægt m bremser: 2.000 kg.
Pris: Summum Van: 496.000 kr. inkl. moms.

Leave A Reply