Dacia Jogger i varebilsudgave er en simpel og letkørt bil, som vil tiltale firmaet, som står og mangler en billig service- eller distributionsbil.

Prisen for den billigste Jogger på gule plader er 149.053 kroner. Her får man en 110 hk benzinmotor.

Når man ser den første gang, finder de fleste den attraktiv med sin lidt kantede form med smarte lygteparti bag på bilen. Testbilen i en flot Terracotta metallic lakering og sorte alufælge og ditto tagbøjler ligner ikke en lavprisbil.

Jogger kan løfte Van salget

Dacia forhandlerne mistede deres rigtige varebil ”Dokker” til moderselskabet Renault – som døbte den om til det klassiske Renault varebilsnavn Express.

Men en Jogger Van er måske en bil, der kan løfte lidt af gulpladesalget for det rumænske mærke.

Indtil nu har det været basisudgaven med 1,0 liter benzinmotor på tre cylindre og 110 hk, der har været eneste tilgængelige model herhjemme – og som især har fundet vej til prisbevidste forbrugere.

Nu kommer hybridudgave

Men endelig har importøren fået den nye og bedre 140 hestes hybridudgave med automatgear til Danmark.

Motoren er hentet hos Renault, og er en fire cylindret 1.6 liters motor, der kombineret med elmotor yder i alt 143 hk.

Den kommer kun i en udstyrsversion – nemlig den højest udstyrede, der i Dacia lingo hedder Extreme.

Stiger 50.000 kr.

Som Van stiger prisen så fra 250.000- til 300.000 kroner – men da vi tidligere prøvede hybridudgaven i Portugal, var vi begejstrede for den velkørende bil, som med automatgear kan blive en populær bil som Van.

Mer merprisen som Van er heller ikke 50.000 kroner. Man sparer nok et stykke over 100.000 kroner som Van på den nye udgave.

Støj fra 1-liter motor

Basis-motoren støjer ved acceleration, men er fin ved lave hastigheder og i bykørsel. Og den er ikke langsom, men ganske smidig. Der er også en besparende ECO knap.

Der er trækkraft i femte gear fra 55 km/t ved 1.500 omdrejninger – så man skal i fjerde gear i byen.

Sjette gear er et motorvejsgear – med trækkraft fra 75 km/t ved 1.500 omdrejninger. Vi skal også nævne antispin system og fartpilot (dog ikke adaptiv.)

1.800 liter varerum

Vi kørte herhjemme i standard Van udgaven, som jo kan prale af en varerum på cirka 1.800 liter med en læssehøjde på 66 cm (indvendigt otte cm).  Jogger byder på en lastlængde på ca. 1.8 meter. Den indvendige varerumshøjde er 86 cm.

Vi savnede handskerumslås – og der er ikke midterboks, men midterarmlæn. Trailervægten er på 1.200 kg. med bremser.

Der er varme i rat og i sæderne, som giver pæn støtte – men man sidder lidt lodret, fordi gitteret er for tæt på kabinen, og man derfor ikke kan lægge sædet mere ned – og det sker ikke trinløst. Instrumenteringen er pæn, men simpel.

Ikke navigation

Der er ikke navigation og ikke foldbare sidespejle – men via en lille touchscreen adgang til Apple Car Play og Android Auto via kabel. Der er også nøglefri start, LED kørelys og såvel 12 volts- som usb stik (a).

Der er ikke en masse advarselslyde som i mange andre nye biler, og linjevogter-advarselslyden kan slås fra.

Der kører ifølge importøren cirka 6.000 Dacia på det danske marked med gule plader.

Fakta Dacia Jogger 1,0 TCE Van:
Motor: 3 cyl. turbo benzin. 12V.
Ydelse: 110 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 200 Nm v. 2.900 omdr.
Forbrug WLTP snit: 17,5 km/l.
Topfart: 183 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,2 sek.
Læssehøjde udv/indv.: 660/80 mm.
Mål sidedøre: 880 x 780 mm.
Mål bagklap: 1.039 x 850 mm
Bredde ved bagdøre: 1.250 mm.
Højde varerum: 1.020 mm.
Længde varerum: 1.790 mm.
Varerum: 1.800 liter.
Dæk: Continental EcoContact 205/60 R 16H.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: Vent. Skiver for/tromler bag.
Akselafstand: 2.900 mm.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Pris på hvide plader: 252.000 kr.
Pris Van ekskl. moms: Fra 149.053 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk