Bortset fra Tyskland og få andre lande var Opel ikke så stærke på det lette varebilsmarked med den nuværende Combo Van – men når Combo kommer i femte generation i begyndelsen af 2019 som søstermodel til Peugeot Partner og Citroën Berlingo, vil der komme anderledes gang i salget.

”Målet er en forøgelse af salget med 25 procent i 2020 af Combo – men også når en ny Vivaro ser dagens lys i 2019, er målet er forbedret salg,” sagde Opels nye varebilschef Tobias Stöver ved en presse-workshop i går i Frankfurt – forud for IAA transportmessen i Hannover i september.

England og Frankrig

Den nye Vivaro skal bygges på PSA’s EMP2 platform sammen med Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace på PSA’s fabrik i franske Valenciennes samt på den tidligere GM fabrik i engelske Luton. Vivaro bygges i dag på Renaults fabrik i Sandouville samt i Luton.

Den nye Combo er udviklet i et tæt samarbejde mellem PSA’s udviklingsfolk i Paris og Opels udviklingsfolk i tyske Rüsselsheim.

Det er lykkedes PSA  at udvikle de tre små varebiler, så de har bevaret deres DNA fra henholdsvis Peugeot, Citroën og Opel.

El-Combo i 2020

Det vil også gælde de kommende el-udgaver af de tre søstre. Partner og Berlingo Electric kom i seneste udgave i 2014 – og vice-president i PSA’s udvikling af varebiler, David McQueen, fortalte fornylig til VOTY.dk’s udsendte, at det ikke vil være økonomisk forsvarligt at lancere en eludgave af de nye Partner/Berlingo modeller allerede nu. Det vil formentlig ske i 2020 – og så tillige i en el-Combo udgave.

Opel har et mål, der siger, at deres varebilsmodeller skal kunne købes i eludgaver i 2024 – og det vil betyde, at man ud over Combo også vil se en elektrisk Vivaro.

Eftermarkedet

Minimum – for når den Movano model, som Renault bygger for Opel i dag, skal fornyes måske i PSA regi, kunne det være i forbindelse med en ny Peugeot Boxer og Citroën Jumper – som bygges sammen med Fiat – og så også i el-udgave.

Fortsætter man samarbejdet med Renault på de store biler – så har Renault allerede introduceret el-udgaven af Master. Andre virksomheder (som tyske Start-Up I SEE) bygger også Movano om til eludgaver. Så mulighederne er mange.

”Satsningen på varebilsfronten vil også betyde er forstærkning på såvel salgssiden som på eftermarkedet,” sagde Tobias Stöver.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk