Bortset fra Tyskland og få andre lande var Opel ikke så stærke på det lette varebilsmarked med den nuværende Combo Van – men når Combo kommer i femte generation i begyndelsen af 2019 som søstermodel til Peugeot Partner og Citroën Berlingo, vil der komme anderledes gang i salget.

”Målet er en forøgelse af salget med 25 procent i 2020 af Combo – men også når en ny Vivaro ser dagens lys i 2019, er målet er forbedret salg,” sagde Opels nye varebilschef Tobias Stöver ved en presse-workshop i går i Frankfurt – forud for IAA transportmessen i Hannover i september.

England og Frankrig

Den nye Vivaro skal bygges på PSA’s EMP2 platform sammen med Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace på PSA’s fabrik i franske Valenciennes samt på den tidligere GM fabrik i engelske Luton. Vivaro bygges i dag på Renaults fabrik i Sandouville samt i Luton.

Den nye Combo er udviklet i et tæt samarbejde mellem PSA’s udviklingsfolk i Paris og Opels udviklingsfolk i tyske Rüsselsheim.

Det er lykkedes PSA  at udvikle de tre små varebiler, så de har bevaret deres DNA fra henholdsvis Peugeot, Citroën og Opel.

El-Combo i 2020

Det vil også gælde de kommende el-udgaver af de tre søstre. Partner og Berlingo Electric kom i seneste udgave i 2014 – og vice-president i PSA’s udvikling af varebiler, David McQueen, fortalte fornylig til VOTY.dk’s udsendte, at det ikke vil være økonomisk forsvarligt at lancere en eludgave af de nye Partner/Berlingo modeller allerede nu. Det vil formentlig ske i 2020 – og så tillige i en el-Combo udgave.

Opel har et mål, der siger, at deres varebilsmodeller skal kunne købes i eludgaver i 2024 – og det vil betyde, at man ud over Combo også vil se en elektrisk Vivaro.

Eftermarkedet

Minimum – for når den Movano model, som Renault bygger for Opel i dag, skal fornyes måske i PSA regi, kunne det være i forbindelse med en ny Peugeot Boxer og Citroën Jumper – som bygges sammen med Fiat – og så også i el-udgave.

Fortsætter man samarbejdet med Renault på de store biler – så har Renault allerede introduceret el-udgaven af Master. Andre virksomheder (som tyske Start-Up I SEE) bygger også Movano om til eludgaver. Så mulighederne er mange.

”Satsningen på varebilsfronten vil også betyde er forstærkning på såvel salgssiden som på eftermarkedet,” sagde Tobias Stöver.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk