(MAINZ)

Opel er sammen med moderselskabet PSA i fuld gang med at gøre alle motorer parate til de kommende miljøkrav.

Test af forskellige ”X” modeller, der knap nok er klar fra Opel laboratorier, i Mainz’ opland forleden gav et godt indtryk af de bestræbelser, som Opel og Opels nye moderselskab PSA gør for at være klar til de kommende miljøkrav i EU.

Det er en af de største udfordringer nogensinde for bilproducenter generelt at nå i mål til tiden – og en lige så stor udfordring at kunne producere nok af de nye og gennem-renoverede motorer.

Store bøder

Og fejler man, så er bøderne kolossale – og efter sigende én af årsagerne til, at General Motors trak stikket i Europa og solgte Opel til franske PSA Peugeot-Citroën.

Vi vil i slutningen prøve at redegøre for de særdeles indviklede bestemmelser, som vi vil kalde den store kemiprøve for bilindustrien, hvor f.eks. Opel er langt med 90 bilmodeller, som allerede klarer skærene i forhold til nye WLTP målemetoder og RDE Real Driving Emission – og som sammenlagt opfylder EU’s nye Euro 6d TEMP krav.

Samtidig er der en anden kemiprøve – kemien mellem Opels tyske ingeniører og PSA’s ingeniører skal også passe sammen.

Pure Tech fra Tyskland

Men Opel bliver ikke et stedbarn i den nye organisation, for i udviklingsafdelingen i tyske Rüsselsheim skal man bl.a. stå for en række fremtidige Pure Tech benzinmotorer. Derimod er det hos PSA, at en ny serie 1,5 liters dieselmotorer er opstået – motorer, som også bruges i Opel-biler.

Hertil kommer nye gearkasser til alle PSA produkter, bl.a. en ny 8-trins automat-gearkasse, udviklet af japanske Aisin, men som sammen med en 6-trins automat gearkasse skal bygges af PSA i Europa.

PSA’s franske modeller, DS, Peugeot og Citroën, har allerede fået de nye motorer med forskellige ydelser. I september har Opel de nye 1,5-liters motorer klar i Grandland-X (med 1,5 tons trailervægt) – som alternativ til den dyrere 2-liter udgave (med 2 tons totalvægt) – en bil, der lige er kommer til Danmark og som let kan blive populær som Van.

GM-platforme

Der er dog lige nogle opgaver, der skal løses. Det er let nok med Crossland X og Grandland X, der bygges på PSA platforme – men f.eks. SUV modellen Mokka X kører jo på en eksisterende GM-platform, og det gælder også andre Opel biler, der i reglen må fortsætte med GM-drivliner.

Lige nu er den på vej med en 1,4 liters benzinturbo som erstatning til den tidligere 1,6 liters motor uden turbo, der ikke kan klare de nye miljø-bestemmelser.

1,6 liters turbodieselmotorer fortsætter til f.eks. Mokka X, Astra og Insignia – f.eks. på 136 hk. Men netop Astra har kunnet fås med en WLTP godkendt motor allerede i 2016.

Regne tilbage til NEDC

Men de nye tal kan ikke bruges alene, da man også må regne om til de gamle NEDC tal for at kunder kan sammenligne forbruget med ikke WTLP godkendte biler. NEDC målingen udgår i 2020, mens WLTP er obligatorisk fra i år.

WLTP er indviklet, fordi tallene kan være vidt forskellige for samme bilmodel, fordi der tages hensyn til vægt fra bl.a. soltag, anhængertræk og brede fælge. Og dermed kan CO2 tal ændre sig – så bilen bliver dyrere at køre i med hensyn til beskatning.

En anden indviklet sag er, at EU for år tilbage stillede krav om, at fabrikkerne for deres samlede bilflåde ikke måtte overstige 95 g/km i 2021 – efter NEDC målingen – og det kan man ikke umiddelbart lave om. Selv om WLTP bestemmelser hedder 2018 og RDE bestemmelser 2019 med mere omfattende regler og tests.

Camouflage

Ved prøvekørslen i Mainz kørte vi to udgaver af 1,5 liters dieselmotoren – den ene Grandland X med 130 hk og en 8-trins automatgearkasse, som kører fortrinligt. Den er p.t. ikke frigivet til den bil – den anden en Crossland X med 102 hk og 6-trins manuel gearkasse, som virker smidig, men dog ikke klarede bykørslens 50 km/t i lavere gear end fjerde.

Desuden kørte vi en endnu delvist camoufleret Grandland X udgave med 1,2 liter benzinmotor og 130 hk med den nye 8-trins automatgearkasse – en kombination, som også er på laboratoriestadiet – en smidig og økonomisk model, der opfylder de kommende miljøkrav.

Fremtiden er dog ikke kun grå hår og panderynker hos Opel, for næste Corsa model og tre yderligere udgaver kommer bl.a. i el udgaver – og Grandland X kommer som Plug In hybrid. Alle Opel biler vil i 2024 kunne fås i el- eller PHEV udgaver ud over benzin- og dieseludgaver.

Guide til nye regler

• WLTP: Mere realistiske brændstoftal for forbrugerne – kørselsdata indsamlet fra markeder over hele verden
• Euro 6d-TEMP: Nye emissionsstandarder
• RDE: Komplementerer WLTP, måler emissionerne fra biler kørt i trafikken på offentlige veje
• 79 motorvarianter fra Opel overholder de nye skrappere Euro 6d-TEMP krav

Med introduktionen af Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), Euro 6d-TEMP emissionsnormer og grænser for emissioner målt i trafikken under Real Driving Emissions (RDE) står bilindustrien midt i en seriøs udfordring. Men det er en udfordring, Opel har taget fat på.

WLTP & CO2

Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) blev indført pr. 1. september 2017 gældende for biler med ny typegodkendelse efter denne dato. Tolv måneder senere bliver det gældende for alle nyindregistrerede biler, uanset hvornår de er typegodkendt.

WLTP erstatter den hidtil anvendte New European Driving Cycle / NEDC også kendt som EU-normen ved blandet kørsel. WLTP er fortsat en laboratorietest, men intentionen bag er at sikre forbrugerne mere realistiske data for bilers brændstofforbrug.

WLTP normen er inddelt i fire afsnit med forskellige gennemsnitshastigheder: Lav, medium, høj og ekstra høj. Hvert afsnit består af forskellige faser med stop, accelerationer og opbremsninger, der repræsenterer almindelige køremåder. Sammenlignet med NEDC har WLTP normen færre stop og højere hastigheder over længere tid for i højere grad at ligne hverdagens kørsel.

Hver motor og gearkasse kombination er testet med det meste økonomiske udstyr og det mindst økonomiske udstyrsniveau. Introduktionen af WLTP har givet flere brændstoftal at forholde sig til, men værdierne er nu meget tættere på forbruget i virkeligheden.

Euro 6d-TEMP og RDE

RDE målingerne komplementerer WLTP testen, når det handler om at måle emissioner ved kørsel på offentlige veje.

Når RDE målingerne gennemføres, vill bilen være udstyret med et såkaldt Portable Emission Measuring Systems (PEMS), der løbende giver data om emissionerne fra udstødningen under kørslen.

RDE tager højde for kørselsforholdene som for eksempel bjergkørsel i højder, ekstra vægt i bilen, vejens karakteristisk – by, landvej og motorvej – samt hastigheden.

Euro 6d-TEMP har en NOx afvigelsesfaktor på 2,1, hvilket er det maksimale en bil må overskride NOx grænsen ved kørsel i trafikken – målt i en RDE test. Euro 6d-TEMP bliver afløst af Euro 6d med en afvigelsesfaktor på 1,0 plus en mindre fejlmargien, der i øjeblikket er 0,5. Disse regler gælder fra januar 2020 for nye typegodkendelser og fra januar 2021 gælder denne lavere faktor alle nyindregistreringer.

WLTP kørecyklus

Tilpasningen af motorerne til Euro 6d-TEMP falder sammen med introduktionen af Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), der fra september 2018 skal anvendes i forbindelse med opgivelse af information om brændstofforbruget for alle nyindregistrerede biler.

Som det er tilfældet med den velkendte New European Driving Cycle (NEDC) er WLTP en test udført i et laboratorium, men hvor NEDC fastlægger køremåderne efter teoretiske køreprofiler har WLTP normen rødder i statistiske oplysninger om, hvordan bilister i Europa rent faktisk kører.

WLTP normen er inddelt i fire afsnit med forskellige gennemsnitshastigheder: Lav, medium, høj og ekstra høj. Hvert afsnit består af forskellige faser med stop, accelerationer og opbremsninger, der repræsenterer almindelige køremåder.

Hver motor og gearkassekombination for hver bilmodel er testet efter den mest økonomiske udstyrsvariant og den mindst økonomiske variant. Ekstraudstyr som anhængertræk, aircondition, læderindtræk og soltag påvirker nemlig brændstofforbruget som følge af den ekstra vægt, udstyret bringer til bilen. Det gælder også udstyr der påvirker bilens aerodynamik som for eksempel spoilere og bredere dæk.

Real Driving Emissions

Med overgangen til WLTP i september 2017 blev Euro 6c emissionsstandard også et krav til biler med ny typegodkendelse. Biler der overholder Real Driving Emissions testen (RDE) er typegodkendt efter Euro 6d-TEMP. RDE komplementerer

WLTP normen og måler forureningen fra biler, der køres I trafikken på offentlige veje. Euro 6c er et lovkrav for alle nyindregistrerede biler fra september i år, mens Euro 6d-TEMP gælder for alle nyregistrerede biler fra september 2019.

Euro 6d-TEMP tillader en tolerance i målingen af NOx værdierne på factor 2,1, hvilket er den maksimale forskel, der må være på den forurening, der måles ved kørsel med bilen i trafikken målt efter RDE testen i forhold til kravene i typegodkendelsen.

Euro 6d-TEMP bliver erstattet af Euro 6d med en NOx tolerance på factor 1 (plus en fejlmargin på 0,5) i januar 2020 for nye typegodkendelser og fra januar 2021 for alle nye registreringer.

(Kilde: Opel – www.opel.dk)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk