Volvo har med sin mindste SUV-Crossover til dato, XC40, skabt en bil, der er dømt til succes – for den rammer lige ned i folks drømme om den sikre bil med fornem komfort.

XC90, XC60 og nu XC40. Alt hvad Volvo rører ved lige nu, modtages positivt af kunderne. XC90 og XC60 har været monster-sællerter i bl.a. USA – og herhjemme har XC60 i årevis været én af Volvos mest populære bilmodeller.

Som Van-model har den også været populær – og op mod 10 pct. af de solgte XC60 har været solgt som gulpladebiler, omhyggeligt ombygget af TJ Karosseri i Ishøj, som nu også har udviklet Van modellen af XC40.

Under 300.000 kr. ekskl. moms

Volvos satsning på SUV/Crossover markedet er en succes-historie, og med den billigere XC40 har man fået bilen, der passer til det danske marked.

348.000 koster testbilen inklusive moms – 282.100 eksklusive moms – for en D4 Momentum udgave – uden ekstraudstyr, for med alt udstyr når man næsten en halv million – med moms.

Men den kan man som virksomhed trække fra, hvis bilen kun anvendes i forretnings-øjemed.

Billigere udgaver på vej

Testbilen er én af de første XC40 i landet, så den har firehjulstræk – ikke at man skal det til og fra efter behov. Det klarer systemet selv.

Bilen er højbenet, men alligevel er køreegenskaberne gode – om end ikke som en sportsvogn. Men bilens sikkerhedssystemer og det letgående styretøj holder én på vejbanen.

XC40 har sikkerhedsudstyr i stil med XC60. Således en fornem nødbremse med fodgænger-genkendelse– og mod betaling adaptiv fartpilot, som man bør ofre (det burde være standard i alle biler, men er det kun i dyreste udstyrsniveau Inscription.) Testbilen havde dog pakken IntelliSafe Assist til 19.194 kr. inkl. moms – hvor man får adaptiv fartpilot, Pilot Assist og BLIS-advarsel (mod køretøjer i den blinde vinkel).

Hører meget til dækkene

D4 motoren er dog ikke helt lydefri ved acceleration – men i marchfart er det mere dækstøjen, man lægger mærke til. Men skiftebevægelserne i den otte trins automatgearkasse er helt bløde.

Man sidder rigtig godt i de skålformede sæder, der er blandt de sikreste på markedet – og hjælper til optimal sikkerhed ved påkørsel bagfra.

I sådan et tilfælde strammer s-selerne også til på et splitsekund. Faktisk oplevede vi det, da vi på et tidspunkt skulle dreje til venstre og en bil passerede meget tæt på os.  Lidt chokerende – men systemet virker.

Trækker bilen på plads

Bilens linjevogter sørger for at trække bilen på plads i vejbanen – mens rattet vibrerer.

Der er selvfølgelig varme i de eldrevne sæder og rat. Førersædet kan indstilles med memory, så det husker indstillingen.

Bilens funktioner styres primært via bilens navigationsskærm. Her kan man finde detaljer som ventilation og lyd.

Fornem komfort

Komforten er fremragende, og selv om den ret høje bil måske ikke forcerer kurverne som en lav V60, så er køreegenskaberne fine. Til gengæld sidder man højt – med fint udsyn fremefter. Testbilen havde panorama-glastag, der kunne åbnes. Ekstra 15.400 kr. inkl. moms.

De store C-stolper bagude tager udsynet skråt bagude, men så kan man vælge Volvos Bird-View system, så man på bilens touchscreen kan se rundt om bilen.

Kabinen er præget af lækre materialer som læder og aluminium. Plasten er blødt forarbejdet og dele af f.eks. dørbeklædningen er forarbejdet af genbrugsmaterialer.

Indbygget skraldespand

I fordørene er der i øvrigt lads til både flasker og computer. Det kan ske, fordi højtalerne er flyttet op under forruden.

Volvo har også udviklet en lille skraldespand, som sidder mellem forsæderne – den kan løftes ud og tømmes efter behov. Eventuelt med brug af en plastpose.

Bilen har en stort godt 1.300 liter varerum, som også er forsynet med aflåseligt rum – kaldet geværrum. Godt – for bilens ordinære handskerum kan ikke låses.

Der er også aflæggeskuffe under førersædet – plus midterarmlæn. Der er bl.a. foldbart varerumsgulv, elstyret bagklap – og læssehøjden er cirka 75 cm.

Ny platform

Med XC40 har Volvo udviklet en SUV/Crossover i samarbejde med ejeren, kinesiske Geely.

Der er tale om en ny skalérbar platform, men hvor den større SPA platform er udviklet til de større Volvoer, er den nye CMA platform udviklet til lidt mindre biler. Bilen er således udviklet i Sverige, men bygges i Belgien – og i Kina.

Senere kommer billigere udgave med forhjulstræk og 3-cylindrede motorer – og senere igen med Plug-In hybrid motor og elektrisk motor.

Klar som delebil

Volvo satser på fremtiden, så bilen er klar som delebil. Venner og familie kan via Volvos digital key technology låne bilen og hente den – og køre den – uden nøgle, når lånet er aftalt, eller en kurértjeneste kan få adgang til bilen og aflevere en forsendelse.

Alt sammen som en del af Volvos On Call Connectivity, som også omfatter Vehicle2Vehicle, hvor en bil via skyen kan advare andre biler om isslag.

I marts blev Volvo XC40 kåret til Car of the Year i Europa.

Fakta Volvo XC40 Momentum D4 Van:
Motor: 4 cyl. biturbo-diesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 190 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Topfart: 210 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Brændstofforbrug: 20 km/l.
CO2 udslip: 133 g/km.
Dæk: Conti PremiumContact 235/50 R19.
Varerum: Ca. 1.300 liter.
Læssehøjde: 75 cm.
Køreklar vægt: 1.735 kg.
Totalvægt: 2.250 kg.
Trailervægt m. bremser: 2.100 kg.
Pris testbil m. udstyr: 499.179 kr. inkl. moms.
Pris XC40 D4 fra: 347.301 kr. inkl. moms.
Pris XC40 D4 fra: 288.100 ekskl. moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk