Nu er vi endelig sluppet af med vinterens kulde – og de fleste er glade for varmen. Men en undtagelse er dækkene. For høje temperaturer kan fremkalde dækskader.

Hvis dæk har for lidt dæktryk, bygges voldsom hede op i dækket – og gør dem mere modtagelige over for at miste pusten så at sige – luften siver ud.

Disse ekstreme forhold betyder, at man kan have svært ved at kontrollere køretøjet – især da de opstår efter høj fart på motorvej eller landevej.

Svarer til 5.000 skader i Danmark
I Storbritannien regner motorklubben RAC, at man I fjor blev kaldt ud til 50.000 forhold med relaterede dækproblemer bare i juli og august måned. Det varer til 5.000 forhold herhjemme, da der bor en tiendedel borgere herhjemme end i Storbritannien.

Derfor er det meget vigtigt, at man tjekker dæktrykket – normalt en gang om måneden, men om sommeren endnu oftere.

Det handler her ikke kun om sikkerhedsproblemer, fordi der er risiko for dækskader og punkteringer – det er også bekosteligt, for det nedsætter dækkets levetid og øger brændstofforbruget – for motoren må arbejde hårdere for at trække køretøjet af sted.

Dæk den næststørste opgave
”I 2012 fik vores vejpatruljer 344.000 opkald på grund af problemer med dæk og hjul – hvilket er vores næststørste opgave med havari med 15 pct. ud af 2,3 millioner haverier. Derfor anmoder vi alle at sikre sig, at de denne sommer har køretøjer med dæk, der er i orden – ellers risikerer de at skulle sidde længe og vente på vejhjælp ved vejkanten i stedet for at nå frem til den planlagte tid, siger Simon Williams, der er presse-talsmand i RAC.

Det vil svare til 34.000 opkald til danske redningstjenester herhjemme.
Alle bør tjekke deres dæk, så lufttrykket svarer til den belastning, som dækket har – altså kører man med læs eller uden læs. Det handler faktisk kun om at slå op i bilens instruktionsbog. Her står der, hvordan trykket skal være.

Leave A Reply