Køerne til landets genbrugspladser var ganske lange – da de åbnede efter en længere nedlukning af pladserne ved begyndelsen af Corona krisen.

Det var til stor gene for erhvervslivet – især håndværkere – som ofte må af med f.eks. byggeaffald. Ikke alle pladser er nemlig delt op i private brugere og erhvervskunder.

Men generelt set betyder Corona krisen, at danskere rejser mindre og derfor gør mere ud af haven derhjemme.

Gode tips til traileren

Derimod er bl.a. håndværkeres brug af byggepladser forbundet med antallet af opgaver i virksomhederne. Og de har haft meget travlt det meste af perioden.

Men for alle handler det om, at de fleste benytter en trailer – deres egen, firmaets eller en trailer, som man lejer – når affaldet skal fjernes.

Bridgestone Danmark kommer vanen tro med et par gode tips, når det gælder kørsel med trailer her i sensommeren og efteråret.

Nemt at overlæsse

”Tjek, hvor tungt et læs, som bilen må trække – og hvor mange kilo, man må laste traileren med (se total- og lastevægt på et skilt på traileren). Det er nemt at overlæsse en trailer, da den ofte kan rumme større mængder, end den må køre med,” siger Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark.

Man skal især passe på, hvis det er tunge emner, man skal køre med. Med sand, grus eller fliser kommer vægten f.eks. lynhurtigt for højt op.

Læsser man traileren for tungt, kan den bryde sammen eller komme i svingninger. Og der vanker bøder, hvis man kører med overvægt.

Spørg en dækekspert

”Har traileren nogle år på bagen, skal man tjekke dækkene. Et trailerdæk går ofte til, længe før det slides ned, så vær opmærksom – og kig dækkene efter med jævne mellemrum, så man ikke pludselig står med en trailer fyldt med affald og et flækket trailerdæk,” siger Jesper Sørensen.

Er man i tvivl om dækkets kvalitet – så spørg en dækekspert f.eks. i dit dækcenter.

Se på dækmønstret

Jesper Sørensen peger også på dækkenes mønsterdybde.

”Slidte dæk forøger bremselængden og gør kørslen ustabil. Jo tungere traileren er læsset, jo længere er bilens og trailerens bremselængde. Ligesom på biler er den lovpligtige mønsterdybde 1,6 millimeter, men jeg anbefaler en mønsterdybde på tre millimeter.”

Man skal også kontrollere trailerens dæktryk. Det slider voldsomt på dækkene, når man kører med for lavt dæktryk. Det må gerne være højere end normalt, når man kører med et tungt læs. Traileren skal også koble rigtigt på bilen – og så skal lygter og blinklys virker, som de skal.

Fordel vægten jævnt

Når man skal til at læsse traileren, så skal vægten fordeles jævnt. Har man for meget vægt bag i traileren, kan det få den til at slingre.

”Læsset skal sikres med reb eller sikkerhedsremme, og skal man transportere løse genstande, så bør man spænde en presenning eller et sikkerhedsnet over dem, så de ikke flyver af til gene og fare for andre trafikanter,” siger Jesper Sørensen.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk