Toyota indtager for 16. gang førstepladsen for bedste kundeservice, viser AutoIndex – foretaget af FDM og Loyalty Group.

Toyota giver danskerne den bedste kundeservice. Det viser nye tal fra den største tilfredshedsundersøgelse for bilbranchen i Danmark, AutoIndex 2018, som FDM og Loyalty Group står bag.

Det er 16. år i træk, at Toyota indtager førstepladsen, når det handler om kundernes tilfredshed med forhandlerne og værkstederne.

35.000 bilister spurgt

Over 35.000 danske bilejere har i den største tilfredshedsundersøgelse i bilbranchen i Danmark, AutoIndex 2018, svaret på spørgsmål om deres tilfredshed med 21 forskellige bilmærker.

Her placerer Toyota sig som det bilmærke i Danmark, der har de mest tilfredse kunder både hos forhandlerne og på værkstederne.

Dermed kan Toyota kalde sig Danmarks bedste på kundeservice for 16. år i træk.

Glæder sig hver gang

”Det er helt enestående, at AutoIndex i nu 16 år i træk har slået fast, at man hos Toyota opnår den bedste kundeservice i bilbranchen. Vi glæder os hver gang – ikke bare over at yde bedre service over de øvrige gængse mærker, men også at vi ligger på et højere niveau end alle luksusmærkerne,” siger adm. direktør Frank Okoisor hos Toyota Danmark A/S.

Han fremhæver Toyotas forhandlernetværk og værksteder over hele landet og giver dem æren for det imponerende resultat.

”Forhandlerne og værksteder er de retmæssige vindere. Hele Toyota-organisationen i Danmark arbejder konstant på at forbedre det i forvejen højeste kundeserviceniveau. Og den største belønning for os er, når vi ser smilene hos vores kunder,” fortæller Frank Okoisor.

Høj score forbedret

Bilejernes vurdering af deres forhandlere er generelt steget, og til trods for en i forvejen høj score er der også fremgang i bilejernes vurdering af Toyota-forhandlerne.

Her scorer Toyota 898 indekspoint ud af 1.000 mulige, hvilket er en fremgang på 11 indekspoint i forhold til i fjor. Toyota-bilejerne er altså mere tilfredse med deres autoriserede Toyota-forhandler end nogensinde før.

I kategorien, der dækker bilejernes tilfredshed med de autoriserede værksteder, øger Toyota også sin score, så den nu er 927 indekspoint ud af 1.000 mulige.

Problemer løses straks

Det betyder en meget klar førsteplads til Toyota i værksteds-kategorien med 23 indekspoint ned til nærmeste forfølger. Gennemsnittet for alle bilmærkers kundetilfredshed på værkstederne ligger på 883 indekspoint.

En medvirkende årsag til at sikre en høj kundetilfredshed på værkstederne er ifølge AutoIndex-undersøgelsen, at et problem med bilen bliver fikset ved første værkstedsbesøg, så kunden ikke skal belemres med endnu et besøg på værkstedet.

”Vi investerer mange ressourcer sammen med vores forhandlere og værksteder på hele tiden at sørge for et højt uddannelses- og serviceniveau. På værkstederne skal tingene gøres ordentligt første gang til kundernes store tilfredshed. Samtidig medfølger der et års gratis vejhjælp kvit og frit, hver gang man får udført et sundheds- eller sikkerhedstjek på et autoriseret Toyota-værksted. Det er med til at give kunderne en ekstra god oplevelse,” siger Frank Okoisor.

Test siden 2003

FDM har i samarbejde med konsulentfirmaet Loyalty Group gennemført den omfattende AutoIndex-undersøgelse siden 2003.

Undersøgelsen består af 194 detaljerede spørgsmål om kundeoplevelsen med bl.a. bilen, forhandleren og værkstedet.

Dette års undersøgelse blev gennemført i perioden fra januar til marts 2018 og inkluderer biler registreret i perioden fra 2011 til 2017. En tilsvarende undersøgelse er også foretaget i Sverige og Norge.

Volvo og Hyundai højdespringere

Undersøgelsen viste i øvrigt at mærkerne med største fremgang for service siden 2017 med hensyn til indekspoint var for forhandlerne Volvo med plus 33 point – og på værkstederne Hyundai med plus 23 point.

Toyota lå dog pænt (næstbedste fremgang for begge grupper) med plus 12 point for forhandler-service og plus otte point for værksteds-service

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk