Toyotas danske forhandlere glæder sig til at få den nye Proace City og personbilsudgaven Proace City Verso til salg midt i juni – til priser for Van udgaver fra 99.900- til 250.000 kroner plus moms. Leasingpriser er klar om et par uger.

Modellerne har manglet siden seneste Sportsvan-model forsvandt fra programmet i 2018. En ægte varebil i denne klasse har Toyota ikke haft siden Liteace modellen forsvandt i Europa i slut-90’erne.

Og med 6.500 Sportsvan og Corolla Verso på vejene endnu – så er der kunder nok at henvende sig til. Salget af kompakte varebiler er gået støt fremad de seneste 10 år, mens personbilsudgaver af disse modeller tilsvarende er faldet.

Tre års fabriksgaranti

Når det gælder varebilen gælder det også, at den kommende Yaris ikke kan godkendes som Van i lighed med den nuværende model.

Trumfkortet for Toyota Proace City er som sin storebror Proace, at man tilbyder tre års fabriksgaranti, hvor fætrene fra PSA (Peugeot, Citroën og Opel) standard kun tilbyder to år fabriksgaranti.

Derfor forventer importøren også, at Proace City bliver den mest solgte kompakte varebil i sin klasse.

Bedste værksteder og forhandlere

”Vores forhandlere har 45 års erfaring med erhvervskunder,” som pressechef Anders Tystrup udtrykker det.

Nævnes skal også, at Toyotas værksteder og forhandlere i 2020 for 18. år i træk har ligget nummer ét i bilejernes vurdering i AutoIndex undersøgelsen, som FDM står bag.

Årets varebil i 2019

Proace City bygges i samarbejde med netop PSA (Peugeot-Citroën) på deres fabrik i Vigo i det nordøstlige hjørne af Spanien – og designet af den nye Toyota varebil er foregået i et tæt samarbejde mellem PSA’s designere og udviklingsfolk – og Toyotas designafdeling i Sydfrankrig.

At franskmændene har forstået at udvikle en fantastisk varebil, kan ses af resultatet – for i første omgang trillingerne vandt Van of the Year prisen for 2019 – senere vandt de prisen Årets Varebil 2019 i Danmark.

Styrker varebils-brand

”Proace City er især et anliggende for erhvervslivet og bilen vil styrke Toyotas varebils-brand. Markedsandelen for vores varebiler er øget fra 3,7 pct. i 2018 til 4,0 pct. i fjor – og målet er 4,7 pct. i år,” sagde adm. direktør for Toyota Danmark, Alar Metsson, ved den danske præsentation i bilen i går.

Proace Van repræsenterer det tredje største segment for varebiler herhjemme. Toyotas varebiler er stort set alle bygget af PSA – undtaget pick-up modellen Hilux samt Van udgaver af personbiler så som RAV4 og Corolla.

Op til 1.350 kg. trailervægt

Proace City er som nævnt i familie med PSA-modellerne (Partner, Berlingo og Combo) – det vil sige med de samme features. Undervognen er sammensat af forvogn fra den tidligere Partner/Berlingo generation, mens bagvognen er ny.

Det giver bedre køreegenskaber – og samtidig mulighed for valg imellem nyttelast i henholdsvis medium og lang udgave på mellem 650- og 1.000 kg – og tilsvarende trailervægt på op til henholdsvis 1.350- og 1.000 kg.

Man må altså vælge imellem længder og dermed nyttelast og trailervægt.

Kun adaptiv fartpilot i topmodel

Varerummet i bilen med henholdsvis kort og lang akselafstand (2.785/2.975 mm) er på 3,4- og 3,9 kubikmeter – med Smart Cargo-luge ind til kabinen 3,9- til 4,4 kubikmeter.

Der er i alle udgaver plads til to europaller.

Der er tre modelvarianter (kaldes Base, Comfort og Comfort 1). Toyota satser på, at Comfortudgaver i medium-længde samt dieselmotor bliver bestsellere.

Masser af udstyr

Vi kan nævne, at man skal op i Comfort-niveau for bl.a. at få nødbremse, fartpilot, sædevarme, air condition, 8 tommer touchscreen, Apple Car Play med mirror link, komfortsæde med varme, p-sensorer, regnsensor, side- og gardin airbags, Smart Cargo – samt Smart Active Vision – som omfatter digitalt bakspejl, bakkamera og overvågning af bløde trafikanter ved svingning til højre.

Der er 29.000 kroner fra Base- til Comfort-niveau – til 128.900 kroner.

Topmodel med topudstyr

Topmodellen Comfort 1 findes kun med alt udstyr inklusive automatgear – til 210.000 kroner eksklusiv moms.

Kun denne version har så alufælge, nøglefri start, Wabasto oliefyr med timer og Toyota Safety Sense sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, blindvinkel alarm (BLIS), skiltegenkendelse, linjevogter, fjernlys-assistent og udvidet træthedsovervågning.

Verso-udgave som Van

Toyota tilbyder også deres personbilsudgave Verso ombygget til Van – med sideruder – med priserne er ikke klar p.t. Her kan man med udgangspunkt i topudgaven Family bl.a. opnå fuldautomatisk klimaanlæg, tonede ruder bagi, tagbøjler, tågeforlygter, multifunktionslæderrat og skydedøre i begge sider af bilen.

Der er rigtig god aflæggeplads i alle bilerne – med op til 16 rum.

Smidig 102 hk udgave

Vi prøvede den model, som Toyota herhjemme satser på – med 102 hk, som er ganske smidig. Motoren trækker fra 1.300 omdrejninger – det vil sige fra 50 km/t i fjerde gear og fra 65 km/t i femte gear (topgear).

Den er ganske kvik – med et rimeligt kontant gearskift. Varerummet var ikke beklædt – og vi oplevede et vist støjniveau – især ved acceleration.

To benzin- og tre dieselmotorer

Toyotas personbilsprogram er i det store og hele hybridbiler – her vil Proace City være en undtagelse, da teknikken i bilen er hentet hos PSA – der er to benzin- og tre dieselmotorer at vælge imellem.

Benzinudgaverne på 1,2 liter yder henholdsvis 110- og 130 hk. Dieseludgaverne på 1,5 liter yder henholdsvis 75-, 102- og 130 hk – 130 hk udgaver fås med automatgear. Forbruget i dieseludgaverne er op til 18,5 km/l efter WLTP normen.

El-udgaver på vej

Men om cirka et års tid vil der dukke en el-udgave op af bilen – samtidig med el-udgaven af den større Proace.

Det passer godt sammen med Toyotas strategi med at en fjerdedel af produkterne skal være eldrevne i 2025.

Toyota bygger selv afløseren for den legendariske Hiace varebil – men den sælges ikke i EU landene.

Ingen kommentarer

Om PSA samarbejdet senere vil resultere i en Toyota udgave af de større Peugeot Boxer og Citroën Jumper – evt. i den næste generation – kunne være et godt bud. Men hos Toyota er der ingen kommentarer.

Der har været udtalelser hos PSA om, at man vil samle produktionen af deres tre største varebiler (Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Opel Movano) på en PSA fabrik i Polen – i stedet for hos Fiat i Italien, hvor de to førstnævnte produceres sammen med Fiat Ducato. Movano produceres af Renault i Frankrig.

Samarbejdet mellem PSA og Toyota handler jo langt hen ad vejen også om at udnytte produktionskapaciteten på fabrikken.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk