Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Trækkraft gav sejren

(LYON)

Toyota Hilux 2,8 blev her til aften kåret til International Pick-Up Award for 2022. Det foregik med pomp og pragt i forbindelse med Solutrans transportmessen i Lyon i Frankrig.

Konkurrencen, som afholdes for sjette gang siden første prisoverrækkelse til Ford Ranger i 2006, var tættere end nogensinde før, for vinderen opnåede 65 point – kun ét point mere end Isuzu D-Max på andenpladsen.

Amerikansk besøg

Der var fire biler med i konkurrencen, som delvist var baseret på en gennemgribende test i terrænet, som foregik nær Zadar i Kroatien.

Men en enkelt bil deltog ikke i den kroatiske test – og sælges ikke i Danmark – nemlig Ssangyong Musso.

Deltager var dog Jeep Gladiator, som opnåede 38 point i konkurrencen. Ingen tvivl om, at bilen er den bedste i terrænet – men prisen er væsentlig over de to 1-tons pick-up køretøjer på de første to pladser.

For miljøets skyld

Toyota Hilux har tidligere haft en 3-liters Hilux pick-up med 170 hk på markedet – men den blev trukket ud, da den tekniske på sigt ikke kunne opfylde EU’s miljøbestemmelser.

I en periode har der kun været en 2,4 liters udgave med 150 hk – men nu er der der så kommet en 2,8-liters udgave med 204 hk og mere end 500 Nm, som giver messer af trækkraft.

Og det kan den nye D-Max fra Isuzu med sine 164 hk og 360 Nm ikke leve op til, hvis vi ser snævert på behovet på en dansk entreprenør, der oftest har behov for masser af trækkraft (moment) til at trække en trailer.

Test med trailer

Vi har herhjemme testet begge biler med fuldtlastet trailer i kuperet terræn sammen med en entreprenør – og den nye Hilux lod sig nærmest ikke mærke af den ekstra byrde – modsat Isuzu’s D-Max, som dog kompenseres af en automatgearkasse.

Hilux kan dog ikke matche sikkerhedsniveauet i D-Max, som har opnået fem stjerner i EuroNCAP crashtesten. Bl.a. med en airbag mellem sæderne.

Ydeevne og sikkerhed

“Hvert andet år siden 2009 uddeles International Pick-up Award (IPUA) til den mest effektive 1-tons pick-up truck i erhvervslivet i dag. Som et multifunktionelt køretøj, der produceres og sælges globalt, fortsætter både produktet og markedet med at udvikle sig med mange mærker, der sætter høje standarder inden for ydeevne, sikkerhed, chauffør og passagerkomfort,” sagde Jarlath Sweeney, formand for International Van of the Year Award juryen, som organiserer konkurrencen.

Inden den samlede sejrherre vælges, vurderes og analyseres de nominerede lastbiler af IVOTY-juryen ved en særligt tilrettelagt gruppetest – i år  i Kroatien

Raffinement og ydeevne

“Med mere end 50 års arv har Hilux altid stået for fremragende kvalitet, holdbarhed og pålidelighed – samt meget dygtig off-road ydeevne. Nu med den nye 2020 Hilux har vi udvidet motorsortimentet med en ny 2.8 D, der tilbyder endnu mere raffinement og ydeevne, så vi kan imødekomme behovene hos kunder. Så denne pris er for os en anerkendelse af alle de iboende kvaliteter i Hilux, – med endnu flere kapaciteter. Hilux er en del af Toyotas LCV (varebils)  line-up, og på trods af chips/halvledermangel vil vi i Europa have opnået en ny LCV absolut salgsrekord med et 6-cifret salgstal,” siger Didier Gambart, Vice President for Toyota Motor Europe Sales, Marketing &Customer Experience:.

Tidligere vindere af den prestigefyldte IPUA titel omfattede Volkswagen Amarok og Ford Ranger (begge to gange) og Nissan Navara.