(UPPSALA)

I Danmark er de fleste professionelle pick-up kunder interesserede i at trække en tung trailer – men de nyeste pick-up modeller klarer ikke udfordringen så godt længere.

En bilproducent indrømmede det blankt ved testen i Sverige fornylig af nye pick-up modeller. Her var Pick-Up Award juryen samlet inden afstemningen i disse dage.

”Vi kan med de gældende EU-miljøkrav ikke tilbyde mere momentstærke motorer til at klare en tung trailer – som det var tilfældet tidligere. Er det alene trækkraft, der er målet, må man kikke på andre muligheder,” var svaret.

Økonomi og CO2

Men meget få kan præstere det ypperste moment længere. De fleste producenter har valgt at geare ned for at kunne fremvise en bedre økonomi – og dermed et lavere CO2 udslip.

To producenter i Europa – VW og Daimler – tilbyder deres pick-up biler Amarok og X-Klasse med momentstærke 3-liters V6-motorer på op til 258 hk.

Momentet i den kraftigste Amarok kan også tage pusten fra de fleste – nemlig 580 Nm mellem 1.400- og 3.000 omdrejninger. Som en lille lastbil.

En anden boldgade

Og netop en lille lastbil er alternativet til en pick-up, hvis man skal køre med trailer eller have sine maskiner på ladet.

Men vi er totaløkonomisk i en helt anden boldgade med en lastbil end med en pick-up, der også snor sig bedre på byggepladsen.

Volkswagen Amarok var med som referencebil til testen i Sverige – fordi den er regerende pick-up award-mester for året 2018.

Skruet ned for blusset

Men kik på de to nye modeller fra Mitsubishi og Ford, som vel er hovedkonkurrenterne til titlen Pick Up Award 2020.

De to producenter har skiftet ned i kubik fra henholdsvis 2,4- til 2,3 liter og fra 3,2- til 2-liter. Resultat – et lavere CO2 tal og en meget bedre økonomi.

Men ikke samme trækkraft, hvis man ser på forløbet af momentkurven, der helst skal være flad over et længere omdrejningsområde (som f.eks. Amaroks topmodel).

En sø af brændstof

Ford vil delvis råbe bod på problemet ved at introducere en 10-trins automatkasse næste forår – i det hele taget er det modeller med automatgear, der kan afhjælpe manglende moment. Det er teknikken, der må klare opgaven. Det går bare ud over brændstofforbruget.

Min britiske kollega i juryen fandt ændringen i Ranger positiv, for den gamle 3,2 liter Ranger drak en helt ”sø” af brændstof under hans hjemlige test, som han udtrykte det.

Nu er Ranger blevet langt bedre og mere økonomisk, som han påpeger, men i Storbritannien er halvdelen af kunderne også folk, der bruger en pick-up til fritiden – med bagsæder– og de fleste anvender heller ikke så tunge trailere, som han siger.

Landet for professionelle

Så ja – Danmark er er pick-up land for professionelle. Som ét af de få.

Med 150 pct. bilbeskatning, bliver det også dyrt at bruge sin pick up med bagsæde og så bruge den til arbejde og dagen og fritid om aftenen og weekenden. Det er ellers helt udbredt i det meste af verden.

Faktisk er kun 200.000 enheder ud af pick-up salget world-wide på 3,2 mio. enheder leveret til kunder i Europa. Så fabrikkerne klarer sig nok uden os.

Ikke testet med læs

Tilbage til testen i Sverige, så testede vi ikke bilerne med læs – bortset fra, at Mitsubishi havde lagt op mod 200 kg. på ladet af deres L200 for at skabe en mere stabil kørsel.

Så de ujævne svenske småveje, hvor vi prøvede bilerne, gav lidt hoppen og dansen i bilerne med stiv bagaksel. Kun Nissan Navara af de deltagende biler har uafhængig affjedring, og det er man glad for på de dårlige veje.

Nissan har endda strammet undervognen, så den bedre kan klare øget trailervægt og klare læsset uden at synke ned i affjedringen – bliver vi fortalt. Vi var ikke inviteret til den internationale præsentation på Island i sommer – så det har vi endnu ikke erfaret.

Mitsubishi den smidigste

I off road området på den indlejede Tierp Arena racerbane mellem Uppsala og Gävle var de alle gode til at klare terrænet.

Faktisk var den nye sjette generation L200 den af bilerne, der lettest kom rundt uden at der skulle bakkes i svingene. Tæt fulgt af Toyota Hilux. Mens Navara og Ranger havde begge brug for lidt mere plads.

Navara’s søstermodel Renault Alaskan var også med i testen, da den er ændret teknisk ligesom Navara, men Alaskan sælges ikke i Danmark.

Den amerikanske drøm

Som referencemodel deltog også de amerikanske RAM 1500, som der satses på i Europa, men som Fiat i Danmark ikke markedsfører. Der er forøvrigt tre distributører i Europa, så den kan nok skaffes.

Den var med i en hidsig 5,7 liters V8 HEMI benzinudgave med 556 Nm og ekstra 170 Nm med eTorque effekt. Men den var da lidt grøn, da den havde 48 Volt mild hybrid teknologi og i marchfart koblede den to af cylindrene af. VM-dieseludgave kommer senere.

Bilen gav alle andre deltagere baghjul, da vi for sjov testede acceleration på biler på Tierp Arenas dragster-strækning.

Vinderen udråbet ultimo november

Det udfordrende off road terræn med stejle stigninger og fald klarer alle bilerne godt – fuld pedal op til toppen af de stejleste bakker og nedad bruges hill descend control uden at man rører bremsepedalen.

Hvem der vinder den prestigeværdige titel International Pick-Up Award 2020, bliver først afsløret under den internationale transportmesse Solutrans i Lyon i slutningen af november.

De fire konkurrenter
Ford Ranger:
Ford Ranger er relativ ny på 1-tons pick-up markedet modsat de øvrige deltagere i 2020 kåringen – men er en suveræn nummer ét i Europa med 19,4 pct. markedsandel.

Ranger har fået opdateret sit sikkerheds layout, så det svarer til de fleste Ford personbiler – så som adaptiv fartpilot, nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse, trailer-sway system, linjevogter og SYNC 3 kommunikationssystem. Også instrumenteringen er opdateret.

Ford Ranger bød ved testen på den bedste trækkraft af deltagerne. Ford er skiftet fra single turbo til twin turbo – så øger hk-tallet fra 200- til 213 hk og tillige 500 Nm. i moment – mod før 470 Nm. – men ikke med samme momentkurve som den tidligere 5-cylindrede motor på 3,2 liter.

Ranger Raptor:
Vi steg så over i Ranger i ”Raptor”-udgave, fik vi en fantastisk oplevelse kombineret med den meget avancerede undervogn med bl.a. sportsvognsstøddæmpere – en bil, som vi tidligere har prøvet i Marokkos ørkenlandskab.

For mange kunder i udlandet er bil, der skal bruges til lir og ballade – og god, hvis man har en ørken eller strand til rådighed. Trailervægten er dog på grund af den specielle opbygning begrænset til 2,5 tons, hvor Ranger er på 3,5 tons.

Bad ass kalder Ford selv Raptor – men i Danmark vil det igen blive bilen som arbejdshest, der er interessant – ikke mindst på grund af den noget højere pris. Bilen er perfekt som f.eks. SAR redningsbil ved havet – eller i et elektricitetsselskab, der skal nå ud til en mast i en mark.

Ford skal have ros for med Raptor at have skabt et avanceret professionelt redskab, som vil komme en del danske kunder til gode.

Mitsubishi L200:

Mitsubishi har i sjette generation af L200 totalt ændret udseende i forhold til femte generation i 2015 – men der skete flere ændringer fra fjerde- til femte generation. Man har taget Ford Rangers succes ad notam – for Ranger er en barsk bil at se på.

L200 yder i dag kun 150 hk – men byder på de samme præstationer. Momentet er 400 Nm ved 1.750-2.250 omdrejninger.

Vægtmæssigt hører den blandt de letteste med 1.895-2.035 kg. Med en trailer og et arbejdsredskab spændt bagpå klarer L200 dog max. 3,1 tons, hvor 3,5 tons er optimalt. Den nye L200 har i årgang 2020 også fået ny og velfungerende automatgearkasse, som var at foretrækker frem for den manuelle gearkasse.

L200 er den eneste 1-tons pick-up, der både kan præstere at køre med permanent firehjulstræk samtidig med reduktionsgear. I vores test i Spanien for nylig var den god til at klare det hårde underlag på testbanen – i Sverige klarede den det bløde underlag (efter flere dages regn) uproblematisk. Trailervægten er 3,2 tons.

Bilen har Mitsubishis Super Select 4×4 system med center differantialespær. Spær på bagakslen er ekstra. Der er nu en ændret undervogn med seks lags bladfjedre mod før fem samt større støddæmpere
L200 har ikke ændret interiør – og bilens kommunikationssystem var ikke optimalt – det var svært at tale med andre.

Nissan Navara og Renault Alaskan:
De vigtigste ændringer for Nissans og Renaults pick-up modeller er den opdaterede affjedring, der er gjort fastede. Det betyder, at bilerne ikke går så voldsomt ned i fjedrene, når man læsser bilerne op. Dertil kommer 115 kg øget nyttelast på op mod nu 1,2 tons – og bedre trailervægt op mod 3,5 tons. Vogntogsvægten er opgivet til 6,1 tons.

Teknisk fortsætter bilerne med 163- og 190 hk i 2,3 liter maskinerne. Drejningsmomentet for de to motorer er 425- og 450 Nm. Det er et boost på 22 Nm i basismaskinen takket været skiftet fra single- til twin turbomotor.

Nyt er også bilens manuelle gearkasse med kabel styring, der gør gearskiftet lettere. 7-trins automatgearet er desuden forbedret. Nissan har desuden opdateret bilens kommunikationssystem og otte tommer navigationsskærm. Man kan også glæde sig over, at bilen har fået et nyt trailer-stabilitetssystem og fire skivebremser. De forbedrede bremser betyder, at bilen nu kører på 17 tommer fælge.

Toyota Hilux:
Toyota fortsætter med samme Hilux som hidtil – bortset fra en ny og større sort frontgrill og nye fælge samt opdateret instrumentering – i 2020 modellen.

2,4 liter teknikken er fortsat på 150 hk og drejningsmomentet på 400 Nm. Men brændstofforbruget er forbedret – og CO2 udslippet nu på 103 g/km. Man kan savne 3-liter maskinen, men den passer ikke til EU’s miljøkrav som tidligere beskrevet. Vinder-Hilux-bilen fra Dakar rally kører i øvrigt med V8-motor.

Bilen trækker 3,5 tons på krogen – men med fuldt lastet trailer skal man bruge gearene flittigt i den manuelle udgave. Derfor er automatgear at foretrække for at modveje det manglende moment. I terrænet kører Hilux glimrende – som altid. Det er en relativt kompakt bil, som også klarer de snævreste passager.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk