Ford i Danmark har fundet en løsning på problemet med ikke at have så stor trailervægt på deres 2-tons Transit.

Man tager ganske enkelt den baghjulstrukne 4,7 tons model (470) og nedvejer den til 3,5 tons – så er 3,5 tons trailervægten en realitet. Og så kan man opfylde ønsker fra mange kunder – ifølge Ford ikke mindst fra vognmænd, entreprenører og gartnere – som skal have mulighed for at transportere bl.a. en minilæsser. Samtidig kan man ofte køre bilen med B-kørekort.

Det betyder dog, at man i forhold til bilen, som ikke nedvejes, mister en nyttelast omkring en tons – men til gengæld hæves trailervægten fra 4,7 tons udgavens 2,3 tons til de 3,5 tons. Normalt er trailervægten i 350 udgaver op mod 2,8 tons.

Mindre nyttelast
Ser man på nyttelasten i den mindre 3,5 tons bil (350), har den nedvejede Transit også lidt mindre at gøre godt med – men her taler vi for en 350 L3 chassisudgave om cirka 95 kg. mindre vægt- det vil sige 1.123 kg for en chassismodel – for en kassevogn 470 L4L3 falder nyttelasten fra 1.127- til 898- til 918 kg.

Standard er nyttelasten i en 470-model tæt på 2,7 tons – så man må vælge. Der kræves for alle bilerne dog en såkaldt GVM kode for at løse nedvejnings-opgaven. Det henviser bl.a. til nedvejningen (modifikation).

Højt sikkerhedsniveau
Den 2-tons Transit har et godt sikkerhedsniveau – bl.a. standard trailer-sway systemet – et trailer stabilitets-system, som stabiliserer traileren, hvis den kommer i slyng. Dertil kommer esc-stabilitetskontrol og Fords nødkalde system, SYNC. Der er også stik til iPhone samt Bluetooth. Man kan også få et system, der fortæller chaufføren, når han er træt og bør holde pause.

Vi har flere gange prøvet både 470-udgaven og 350-udgaven – men ud over vægtene, er præstationerne de samme uden læs – selv om 470’ren er kraftigere bygget.

Standard med 155 hk
Den 155 hestes 2,2 liter Duratorc maskine er standard i 470 udgaven – og den er særdeles smidig – om end flere konkurrenter kan prale af flere hestekræfter. Vi har tidligere prøvet bilen med 155 hk motoren flere gange med læs – og den har ingen problemer med at trække læsset.

Der er trækkraft i fjerde gear fra 1.250 omdrejninger eller 45 km/t. I femte og sjette gear fra 65- og 85 km/t – så sidstnævnte er et overgear. Standard er stop/start system. Roses skal den for et lavt støjniveau.

Lidt mere tørstig
470-modellen er kraftigere end 350-modellen og derfor lidt mere tørstig. Et chassis har et forbrug på 11,1 km/l i gennemsnit, hvor en tilsvarende 350’er klarer op mod 12,8 km/l.  Et skift i energiklasse fra F til G. Merprisen for 470 GVM er cirka 20.000 kr. eksklusive moms.

Transit 2-tons modellerne har fået stor succes i hele Europa – og faktisk også i USA, hvor den tilbydes med en kraftig benzinmotor plus automatgear. Automatgear er fortsat på ønskesedlen hos danske/europæiske kunder – men det skulle være på vej.

Ford har med sin nye serie af Transit varebiler fået et meget bredt program – og fælles for dem alle er fine køreegenskaber. Med læs er den baghjulstrukne Transit meget lettere at manøvrere end den forhjulstrukne udgave, viser vores test. Roses skal den også for en smidig gearkasse. Bilen har hill-assist til at hjælpe start på en bakke.

Personbilsagtig kabine
Man skal vænne sig til, at der ikke er så god plads til venstre ben på grund af hjulkassen – men der er plads til at lirke foden ind under koblingspedalen, så foden kan strækkes lidt ud på langturen.

Kabinen er i sig selv den nok mest personbilsagtige i klassen – nærmest kopieret fra personbilen Mondeo – men man skal igen vænne sig til de mange knapper på rattet. Bilen havde også to-vejs justerbart læderrat, air-condition, klapbare sidespejle samt fartbegrænset og fartpilot.

God aflæggeplads
Der er god aflæggeplads i kabinen – bl.a. over forruden. Og der er lås på handskerummet. For komforten er der programmerbar motor- og kabinevarmer – og varme i sædet. Der er rigeligt med kop- og flaskeholdere – og midtersædets ryglæn kan vippes frem, så der kommer en skriveplade til syne

Varerummet er også i en klasse for sig selv. En meget bred sidedør på 1.300 mm i kassevognen gør det let at laste paller i bilen med gaffeltruck.
Udsynet er godt med de dobbelte sidespejle (med cyklistspejl).

Fakta Ford Transit 470 GVM:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2,2 liter.
Ydelse: 155 hk.
Moment: 385 Nm.
Forbrug: 11,1 km/l.
CO2 udslip: 236 g/km.
Bremser: ESC stabilitetssystem. ABS.
Træk: Baghjulstræk.
Trailervægt: 3,5 tons.
Totalvægt: 3,5 tons.
Nyttelast: Op mod 918 kg.
Garanti: To år/100.000 km.
Pris/chassis plus moms: ca. 244.000 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk