HERNING

De tre nyeste, små varebiler på det danske marked, løb her til formiddag med guldet – og blev kåret til Årets Varebil i Danmark 2019 – kåret af Danske Motorjournalister for 21. gang.

Det er biler, hvor ejerne, PSA – Peugeot-Citroën – som også ejer Opel har formået at sikre hver bil sit mærkes DNA – men med samme teknologi, opbygning og varerum. Senere i år bliver de til firlinger, når Toyota kommer med deres version.

Bilerne er allerede kåret til Van of the Year i Europa for 2019.

Den fremtidige by-distribution

De vandt med 65 point foran de to elektriske varebiler – de teknisk identiske MAN eTGE og VW eCrafter, som er de første store el-varebiler på markedet. De fik 45 point på en fælles andenplads.

Det er biler, som varsler den fremtidige lokaldistribution i byer – last Mile distribution, som flere byer herhjemme og i udlandet forlanger indenfor få år.

På en tredjeplads kom den nye Mercedes-Benz Sprinter, som fik 37 point. Udefra ligner det et facelift, men bilen er spækket med avanceret teknologi – hvor Connectivity er i centrum.

Tal til din varebil

Det er bilen, som altid er i kontakt med både chauffør og vognmand. Bilen, som man kan tale til – og så er så tæt på at være selvkørende, som nogen varebil er. I feltet her absolut den mest fremadstræbende varebil.

Med 27 point og en fjerdeplads kom den eneste ombyggede varebil, som nåede finalen – Toyota Rav-4 – som ikke længere fås med dieselmotor, men som især skal sælges med hybrid-teknologi. Trailervægten er dog bedst i benzinudgaven.

Feltets nok bedst kørende deltager er helt sikkert Ford Transit Connect, som opnåede 27 point på femtepladsen. En bil, som har opdateret motoren, fået ny gearkasse – og fået et sikkerhedsniveau som en moderne personbil med bl.a. nødbremsesystem.

VOTY’s stemmer

VOTY.dk havde de to elektriske kassevogne MAN eTGE og VW eCrafter som favoritter med otte point – de tegner fremtidens bytransport, og Volkswagen Group har hurtigt omstillet sig til de nye krav i transportbranchen – om end rækkevidden ikke er så lang endnu.

På andenpladsen med seks point havde vi Mercedes-Benz Sprinter, som gennem sit MBUX system har fået Connectivity koblet ind på den moderne varebil.

Som med Jumpy, Expert og Proace

På tredjepladsen havde vi med fem point vinderne, trillingerne fra PSA – biler, som kører fremragende og som tilbyder højt sikkerhedsniveau.

Allerede med de større Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace formåede man at bygge tre varebiler med hver sin DNA – og ideen er videreført her.

Fine køreegenskaber

Vores fjerdeplads med fire point gik til Ford Transit Connect for sine fantastiske køreegenskaber – også med læs – og ligeledes mulighed for at vælge et højt sikkerhedsniveau.

Endelige var med to point vores femteplads Toyota RAV-4, som er en fremragende bil, men som med hybridteknik ikke kan fremvise så høj en trailervægt. Så skal man have benzinudgaven. Bilen fås ikke længere med dieselteknik.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk