(OFFENBACH)
Tucson fra Hyundai var for 10 år siden er storsælger som varebil, men nye afgiftsregler satte en stopper for salget af personbiler på gule plader – især SUV typer som Tucson.
I mellemtiden har bilen været døbt om til ix35 – men salget har været beskedent. Ret beskedent. De første seks måneder i år drejer det sig om fire ix35 Van.
Men nu skal der andre boller på suppen, for med lanceringen af de to kassevogne H350 og en ny H1, satser den danske importør, at gulpladesalget af de øvrige biler hos Hyundai vil stige samtidig.
Klar i oktober
Hidtil har det været i20 og i30, der mest har været solgt som Van herhjemme – men kun 15 og 11 i årets første seks måneder. Næste år satses på flere ombyggede personbiler – og det skal også øge salget af den nye ix35-afløser, der igen skal hedde Tucson. Bilen får premiere i oktober i år herhjemme.
VOTY.dk har dog allerede prøvet bilen ved en præsentation i Offenbach udenfor Frankfurt, og Hyundai har virkelig skiftet division i forhold til den mere anonyme ix35. Alene interiøret er lysår smartere med bedre farvedifferentiering.
Nu var den testbil, som vi kørte i, i højeste udstyrstrim, men her var der ud over lædersæder også ventilation i sæderne foruden 7-tommer skærm med Tom Tom navigation med syv års gratis opdatering. Nævnes skal også LED kørelys.
Automatisk nødbremse
Sikkerhedsmæssigt er bilen i top med automatisk nødbremsesystem fra otte- til 180 km/t (for fodgængere op til 70 km/t) – dertil linjevogter, sporholder, esc stabilitetssystem, ABS bremser, advarsel med blinde vinkler (Blind Spot), advarsel mod tværgående trafik ved bakning og skiltegenkendelse. Ved påkørsel af bløde trafikanter vil frontklappen løftes 60 mm, så offeret ikke rammer forruden – det sker på 20 millisekunder.
Tuscon leveres med to benzinmotorer (GDI) på 132 hk og i en udgave på 177 hk samt tre dieselmotorer – en 1,7 liter med 115 hk og to to-liter udgaver med henholdsvis 136 og 185 hk. Vores testbil var med 132 hk – som bød på rimelig trækkraft uden at imponere – og den havde et moment på 373 Nm mellem 1.500- og 2.500 omdrejninger.
Fås med firehjulstræk
Start-stop system er standard. Vores testbil havde forhjulstræk, men Tucson fås også med firehjulstræk. Varerummet er på cirka 1.500 liter. Bagklappen åbnes automatisk, når man står bag bilen i tre sekunder med nøglen i lommen.
Bilen var tillige udstyret med Hyundais nye 7-trins DCT dobbeltkoblings-gearkasse, der også fås i andre modelserier så som i30 og i40. Brændstofforbruget i forhold til en klassisk automatgearkasse er op mod 20 pct. Man kan vælge imellem Normal og Sport-mode.
Der er tale om en nyudviklet platform, som vil tilflyde andre af koncernens kommende modeller i regi af Hyundai og søsterselskabet Kia. Komforten bag rattet er fin og den nye undervogn med multilink bagaksel optager selv dårlige tyske brostens-veje tilfredsstillende.
Bygget til Europa
Affjedringen er fastere og mere raffineret end i ix 35 – og specielt udformet til europæiske forbrugere, der er mere kræsne end de fleste borgere i verden, når det gælder vejgreb.
Billigste ix35 koster i dag cirka 120.000 kroner plus moms – men den danske importør har endnu ikke priser på plads – men man må vel forvente en lille stigning med en så stor forbedring. Tucson er designet og udviklet i Hyundais tekniske center i Rüsselsheim i Tyskland – og produceret i Tjekkiet – til det europæiske marked.
Tekniske data: Hyundai Tucson 2,0 ISG:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.995 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 1.750-4.000 omdr.
Moment: 373 Nm v. 1.050-2.500 omdr.
Træk: forhjulstræk.
Topfart: 184 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Gennemsnitsforbrug: 20,8 km/l.
CO2 udslip: 127 g/km.
Affjedring for: MacPherson.
Bag: Multilink.
Bremser: Skiver for (vent)/skiver. ABS.
Sikkerhed: esc stabilitetskontrol.
Dæk: 215/70R 16.
Akselafstand: 2.670 mm.
Varerum: Ca. 1.500 liter.
Bagklapmål: 1.094 x 750 mm.
Køreklar vægt: 1.690 kg (fabrikstal)
Nyttelast: 635 kg (fabrikstal)
Totalvægt: 2.250 kg.
Trailervægt: Ikke oplyst.
Pris: Ikke oplyst.