Den nye Volkswagen Crafter er en af de bedste varebiler på markedet i dag, for ingen anden bil i klassen tilbyder så enestående komfort, så god brændstoføkonomi og mulighed for et så bredt sikkerhedsprogram.

Selv hos Mercedes-ledelsen i Stuttgart indrømmer man, at Crafter lige nu på mange punkter er bedre end deres Sprinter – men ikke ret længe, tilføjer de så, og henviser til, at en ny Sprinter er på trapperne. Måske ser vi den allerede næste år.

Men indtil da, så er Crafter i overhalingsbanen. Der er tænkt forbedringer i forhold til forgængeren ned til den mindste detalje. Den tidligere Crafter blev bygget af Daimler for VW og er søstermodel til den nuværende Sprinter – den nye Crafter er bygget på en helt ny fabrik i Polen og har kun navnet tilfælles med forgængeren.

Komfort som dyre personbiler

Der bydes på en komfort, som mange dyre personbiler vil misunde den – den er nærmest støjsvag selv under acceleration, og den har helt entydige køreegenskaber og mindre krængning. Servostyringen er tillige elektrisk.

177 hk motoren er den kraftigste i Crafter serien fra begyndelsen. Den er meget smidig, og der er trækkraft i sjette gear fra 1.200 omdrejninger – eller fra 60 km/t. Der er trækkraft fra 50 km/t i femte gear – til bykørsel. Så man skal ikke skifte så meget gear i byen.

Den nye Crafter er ca. 15 pct. mere økonomisk end forgængeren – bl.a. gennem stop/start system – og serviceintervallerne er længere.

Sidevinds-assistent standard

Testbilen havde højt tag, og selvfølgelig krænger en høj varebil mere end en personbil, men det virker ikke dramatisk. Bilen har skivebremser overalt samt esc stabilitetskontrol. Standard er i øvrigt sidevindsassistent, som eliminerer ubehag fra sidevind.

Bilen er bare gennemført – både hen hensyn til kvaliteten og betjeningen af bilen. Den er super let at køre med sit letgående gearskift. Man kan savne automatgear, men det kan bestilles og kan leveres senere. Det lille læderrat (i testbilen) fuldender komforten.

Varerummet er standard udstyret med træbund og sidebeklædning halvt oppe på siden. Testbilen havde ekstra beklædning og ekstra fastgørelsesskinner på væggen. Standard er også LED belysningen i varerummet. Skydedøren åbnede og lukkede gnidningsløst.

Mere stabil end før

Med forhjulstræk og tværliggende motor, som er nyt, har VW kunnet sænke frihøjden og dermed indstigningshøjde og læssehøjde med 10 cm – som er med til at gøre bilen mere stabil. Læssehøjden er på 570 mm.

Bilen havde også luftaffjedret ergoComfort sæde med 14 indstillingsmuligheder – med varme og armlæn. Sædet er udviklet sammen med læger. Men det er ikke standardudstyr. Det koster dog kun et par tusinde kroner ekstra – og vil man sidde optimalt, er det et godt valg.

Men ingen roser uden torne. I den rigtige siddeposition var mit højre knæ i nærkontakt med den store gearkonsol.

Otte tommer touchscreen

Fremhæves skal også fjernbetjent oliefyr/kabinevarmer samt klimaanlæg. Der er også masser af aflæggeplads i kabinen, og der er lås på handskerummet. LED lys er tillige standard i kabinen. Bilen har otte tommer touchscreen  – her med navigation med avanceret infotainmentsystem og connectivity-system.

Vi skal også nævne dobbelt cyklist-sidespejle, aflægge under passagersæder, lås på det store handskerum, varme i rat og det luftaffjedrede sæde med to armlæn, aflæggeplads over forruden, 10 fastgørelseskroge i varerummet og aflæggeplads i dørene.

Der er flere ting på testbilens udstyrsliste, som kan anbefales, og man bør i hvert fald overveje førerassistentpakken også kaldet Front Assist, hvor man for 16.000 kroner får den samme sikkerhed som i en dyr Audi – først og fremmest ACC adaptiv fartpilot, som sammen med City Emergency Brake udgør bilens nødbremsesystemer.

Nødbremsesystem ekstraudstyr

Nødbremsesystemet City Emergency Brake koster kun godt 1.000 kroner – og det burde være standard, som det bliver i den nye MAN TGE, som er søstermodel til Crafter.

Med i pakken fås blandt maget andet også regnsensor, multifunktionsrat, bakkamera, Park Assist, linjevogter og Trailer Assist. Rear Traffic Alert er også med i pakken. Det er et system, der bremser bilen, hvis der er tværkørende trafik, når man bakker ud af en indkørsel eller p-plads. Med er også  Blind Spot Assist, der fanger bl.a. trafikanter i den blinde vinkel på siden af bilen.

Bakkameraet alene kan nok tjene de 16.000 kroner hjem – bare ved at undgå skader, når man bakker. Med i pakken er også aktiv sidebeskyttelse med sensorer på siden af bilen, så man advares, hvis man kommer for tæt på forhindringer.

Trailer-assist med trækkrog

Multifunktionsbremse er derimod standard – her bremser bilen selv i forbindelse med et uheld hvor føreren af bilen måske er bevidstløs eller ukoncentreret.

Trailer-assist er også standard, hvis man bare bestiller bilen med trækkrog til 2.900 kroner.
Med trailerassist kan man bakke bilen med trailer – kun ved at betjene speeder og knappen til at indstille spejle. Rattet skal man ikke røre. Systemet kan allerede fås til VW personbiler, men det er ekstra smart til en stor varebil.

VW har ikke bygget en selvstændig udviklet, stor varebil siden 2006, hvor man indgik samarbejde med Mercedes-Benz om at bygge afløseren for LT-modellen, den første Crafter, som blev produceret fra 1975.

Fordobling af salget

I den nye udgave begynder man med forhjulstræk og tværliggende motor og senere næste år kommer så baghjulstræk og langs-liggende motor og 4Motion firehjulstræk fra VW selv.

En eludgave med op mod 500 km rækkevidde, e-Crafter, kommer også næste år. Med en topfart på 80 km/t er det primært en bil, der skal klare leverancer i byerne.

For Crafter forventes en fordobling af salget frem til 2020 – fra 50.000 enheder i 2015. Dertil kommer produktionen på samme fabrik af den kommende søstermodel MAN TGE, der er stort set identisk.

Motor fra VW’s komponentbank

De opdaterede to-liter motorer, der er hentet i VW’s komponentbank, er langt smidigere end før – med bedre drejningsmoment. Således havde vi trækkraft i sjette gear i den testede 177 hk udgave fra 1.200 omdrejninger – eller fra 60 km/t. Cirka fra 50 km/t i femte gear.

Så man skal ikke skifte så meget gear i byen som før – for den 163 hk testede nuværende udgave behøvede man at skulle op til 80 km/t eller 2.000 omdrejninger, før der var trækkraft i topgear – og fra 70 km/t i femte gear – og fra 50 km/t i tredje.

Med den 140 hk var resultatet også trækkraft i sjette gear fra 1.200 omdrejninger – endda med 550 kg nyttelast. Vi har dog ikke prøvet bilen med trailer og fuld last – kun med 500 kg. ballast.

Van of the Year 2017

Mange af sikkerhedsdetaljerne er ekstraudstyr – men meget er også standard. Det gælder som nævnt sidevindsassistent samt linjevogter, parkerings-advarsel, oliefyr, aircondition, armlæn og sædevarme.

Crafter har uafhængig affjedring fortil og stiv bagaksel – men kan fås i flere udgaver alt efter behov. Der er også stabilisatorer for og bag. Styretøjet er nu elektromekanisk og hastighedsbaseret.

VW Crafter fik prisen ”International Van of the Year 2017.”

Fakta VW Crafter 35 TDI Euro 6 – 177 hk:
Motor: 1.968 ccm. med biturbo.
Slagvolumen: To liter.
Ydelse: 177 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 410 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Miljø: Euro 6 med SCR teknik og partikelfilter.
Forbrugssnit: 13,3 km/l
CO2 udslip g/s: 196 g/km.
Gear: 6 trins man.
Topfart max: 165 km/t.
Styretøj: Elektromekanisk styretøj.
Affjedring: Uafhængig for/stiv bagaksel.
Bremser: Fire skivebremser (ventilerede), esc.
Trailervægt testbil: 3 tons.
Læssehøjde: 570 mm.
Nyttelast: 1.084 kg.
Varerumsmål: 3.450 x 1.380 x 1.726 mm.
Sidedør: 1.311 x 1.822 mm.
Bagdøre: 1.552 x 1.840 mm.
Dæk: Continental Conti Van Contact.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris testbil ekskl. moms: 394.703 kr.
Crafter kassevogn-pris fra: 209.995 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk