Lastbilen midt imellem landevejsbilen Iveco XP og off road bilen Iveco Trakker har set dagens lys. X-Way kalder italienerne den nye serie af lastbiler, som klarer både landevejen og let off-road kørsel ud til byggepladsen.
En entreprenørbil uden at være for hard core – og dermed en lastbil, som bevarer mange fordele fra landevejsbilen XP – bl.a. god nyttelast og god brændstoføkonomi.
Pierre Lahutte, chef for Iveco, understreger, at kunderne med X-Way kan være sikre på at kunne klare den sidste ujævne strækning ind til byggepladsen.
Ni tons egenvægt
Egenvægten kan på en Super-Loader 8×4 udgave være så lav som ni tons – trods det stivere chassis. Det er ny rekord i klassen.
Motorerne er kendt med Cursor 9-, 11- og 13 udgaver med Hi-SCR teknik uden EGR – som også bidrager til lav vægt. Med Hi-Cruise og SMART teknik kan man opnå en reduktion i brændstofforbruget på op mod 11,2 pct.
X-Way fås i et væld af udgaver med mange førerhuse, akselkonfigurationer, affjedringer, gearinger og motorer.
Første guldmedalje
X-Way bygges på Ivecos fabrik i Madrid i Spanien, som netop har modtaget guldmetalje i ”World Class Manufacturing program” (MCM). Det er ikke sket før for CNH Industrial Group, hvor Iveco hører til.
Bilen lanceres på de fleste europæiske markeder i september. Hvornår bilen lanceres herhjemme, bliver ikke oplyst.
X-Way får officiel premiere på den franske Solutrans transportmesse i Lyon til november, hvor den konkurrerer om prisen Truck of the Year 2018.
Til stede ved præsentationen i Madrid var udover Iveco mærke-chefen Pierre Lahutte også formand for CNH Industrial Sergio Marchionne og CEO for CNH Industrial, Richard Tobin.