Tysklands regering har besluttet at sidestille gas- og el-lastbiler – og fritage dem for at betale Maut på det tyske vejnet fra 1. januar 2019 til 31. december 2020.

Det skriver det tyske media eurotransport.de på deres hjemmeside.

Mellem 9,3- og 18,7 cent (70 øre og 1,40 kroner). Det er besparelsen er pr. lastbil pr. kilometer (efter vægt-kategori) , når der ikke skal betales Maut (vejafgift) i Tyskland fra Nytår og to år frem.

Høringer med eksperter

Udvalg i den tyske Bundestag har netop vedtaget, at de grønnere lastbiler skal sidestilles med el-lastbiler. Det er sket efter omfattende høringer med eksperter.

De nye bestemmelser skal opmuntre vognmænd til at skifte deres diesel-biler ud med CNG (komprimeret naturgas) eller LNG (flydende naturgas). Mere og mere gas fra fyldestationer bliver tillige biogas-baseret.

Den tyske stat vil ifølge fagbladet formentlig miste op mod 50 mio. kroner i tabt Maut-indtægt – beregnet ud fra 100.000 kilometers kørsel med gaskøretøjer i de to år.

Sparsomme oplysninger

Der er lige nu 339 gas-køretøjer i Tyskland – men flere vognmænd har vist interesse for gas-lastbiler til ikke mindst længere transporter, hvorimod tendensen er, at el-køretøjer på sigt skal dække by-distribution.

Mange danske vognmænd har afdelinger i Tyskland og tysk indregistrerede lastbiler. Hvor mange af dem, der kører på gas, vides ikke.

Ellers er oplysningerne sparsomme – bl.a. hvad det betyder for udenlandske vognmænd og især for transportkøberne. Herhjemme er det især i forbindelse med bus- og renovationskørsel, at der anvendes gas som brændstof.

Andre lande støtter gasbiler

Der kører meget få distributions-lastbiler i Danmark med gas – da det ikke er konkurrencemæssigt forsvarligt – med højere indkøbspris på køretøjer og ofte dyrere eller samme priser på gas end på diesel.

De fleste øvrige nordiske lande har ændret afgiftsreglerne for gas, så det er billigere end diesel. Det samme gælder i et stort antal andre lande i Europa. Ikke mindst Italien har en stor andel af diesel-last- og varebiler. Det gælder også i Baltikum og i Benelux – men Tyskland er også ved at være med.

Lastbils- og varebilsproducenter er i øget omfang begyndt at tilbyde CNG eller LNG til deres kunder. De fleste producenter tilbyder gasdrift. På IAA transportmessen i Hannover  for nylig udstillede såvel Iveco som Scania kun lastbiler og varebiler med alternativ energi så som brint, el, gas- og hybridløsninger.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk