Den nye A-klasse bilmodel fra Mercedes-Benz byder på kvalitet, som det sjældent opleves i denne bilstørrelse, som bl.a. VW Golf også tilhører.

Der er ikke gået på kompromis på kvalitet, og desuden må vi understrege, at det også gælder komfort og køreegenskaber. Men det er en lav bil, og dermed lidt sværere at komme ind og ud af i forhold til en SUV model.

Van til 210.000 kr.

A-klassen er også den billigste måde, at man kan erhverve en Mercedes-Benz personbil, og vælger man at købe den som Van, sparer man endnu mere. Prisen for dieselmodeller med styling-ydstyr er fra ca. 210.000 kr. plus moms.

Mange virksomheder har valgt A-klasse Van de senere år – således 218 i 2016 og 121 i 2017.

Med udgangen af 2018 var der solgt 89 enheder som Van i år, men bilen er først lige lanceret herhjemme.

1,5 liters Renault-diesel

Testbilen var udstyret med den eneste dieselmaskine, der kan fås – udviklet sammen med samarbejdspartneren Renault. Så 1,5 liters basismaskinen findes i et utal af biler i den alliance, hvor Renault, Nissan, Mitsubishi og Dacia er med.

Daimlers topchef Dieter Zetsche og Renaults ditto Carlos Ghosn har nemlig tæt samarbejde om bl.a. motorer – og det betyder at A-klassen nærmest deler teknik med bl.a. Clio, Qashqai og Duster.

Den er da også økonomisk og går 23,8 km/l i snit. Bilen var også udstyret med en 7-trins dobbelt koblings automatgearkasse, som skiftede gear silkeblødt i marchfart.

Lidt rå start

Derimod skiftede den lidt råt ved skift ved start fra lyskryds. Man skulle også vænne sig til at skifte fra neutral til bak (R) eller frem (D), hvor den ofte skulle dobbeltbetjenes for at gå i indgreb.

På vejen har man en bil, som virkelig er sjov at køre – og helst på lidt snoede veje. For den står rigtig godt fast. Man kan via Dynamic Select knappen vælge imellem forskellige opsætninger.

Det er måske ikke en racer, men den har rimelige præstationer – det vil sige til 100 km/t på 10,5 sekunder. Men den er ikke så kvik som de tidligere 2,1 liter dieselmotorer, som ikke fås længere. Topfarten på 202 km/t er dog rigelig.

God siddestilling

Positivt er de skålformede sæder (kunstlæder) med trinløst justerbar ryg og justerbar lændestøtte og højdejustering.

Selv i Style niveauet får man LED lygter, 17 tommer letmetalfælge, sænket komfortundervogn, regnsensor, bakkamera og aktiv linjevogter. Sidstnævnte virker dog voldsomt og bremser bilen ned, hvilket kan overraske én, men det kan dog slås på f.eks. mindre veje.

Bilen har nødbremsesystem, der reagerer for både biler og fodgængere, men adaptiv fartpilot er ikke standard. Merpris knap 10.000 kroner plus moms. Blindvinkel-assistent koster ca. 8.000 kr.

Elegent interiør

Udvendigt er en nye A-generation blevet lidt skarpere at se på end forgængeren, men især indvendigt er der ikke sluppet meget med fra forgængeren.

Alene det helt specielle instrumentbræt vækker beundring – med to 10,25 tommer informationsskærme i forlængelse af hinanden – en primær skærm med bl.a. speedometer og en sekundær skærm med bl.a. navigation.

Testbilen var i udstyrsgruppe ”Style” – indstignings-gruppen, hvor skærmen som basisudstyr er på syv tommer, men har var bilen så opgraderet med de to lige store skærme, som måske er indeholdt i den advantage-pakke, som bilen var udstyret med.

MBUX infotainment

Det vil dog sige, at leasingbiler standard har de store skærme, og da bilen var lånt via importørens salgsafdeling, kunne det forklare det særlige udstyr, som i øvrigt virker meget imponerende.

A-klassen var første Mercedes med den nye touchscreen-teknologi, og det intuitive og stemmestyrede MBUX-infotainment-system, hvor fører og bil kan kommunikere sammen. Systemet kan tilmed tilpasses sine brugere.

Man kan således sige ”Hi Mercedes” og bede om at få skruet op for varmen eller musikken uden at røre en finger. Det virker. Derimod lykkedes det os ikke at få systemet til at finde cafeer i nærheden, som man kan i Fords SYNC 3 system.

Flere indstillings-muligheder

Indstillingerne i A klassen kan dog også gøres manuelt enten via skærmen, via en knap på rattet eller via en touchpad i midterkonsollen.

Hos Mercedes kan man dog styre farver på lyset i bilen, og i en særlig farvepakke kan det blive til valg af 64 forskellige farver. Farver kan der også komme på ventilationsdyserne, så kold luft giver blå farve og varm luft rød farve.

Fra udstyrslisten skal vi også nævne 1-zone klimaanlæg, to kopholdere, to flaskeholdere, stop/start system, frontspoiler (meget lav), hækspoiler, signatur-kørelys, matgrå alufælge, farbegrænser, fartpilot, multifunktions-sportsrat og sædevarme.

Ca. 1.100 liter varerum

Varerummet er på ca. 1.100 liter og har fire fastgørelseskroge. Læssekanten er på 670 mm, mens den indvendige læssekant er på 130 mm. Bilen har såvel handskerum med lås som midterboks mellem forsæderne med USB stik.

Bilen har ikke selvstændigt reservehjul, men derimod en lappekit plus elektrisk pumpe-

Tekniske data Mercedes-Benz A 180d:
Motor: 4 cyl. diesel. 8V.
Slagvolumen: 1.461 ccm.
Ydelse: 116 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 260 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Topfart: 202 km/t.
Brændstofforbrug: 23,8 km/l
CO2 udledning: 111 g/km.
Bremser: Vent skiver for/skiver bag. esc og abs.
Dæk: Michelin Primacy 3 – 205/55 R 17.
Akselafstand: 272,9 mm.
Trailervægt m. bremser: 1.400 kg.
Pris: Fra 209.394 kr. eksklusiv moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk