Nu kommer Toyotas legendariske Hilux pick-up med en velfortjent opdatering, som ikke mindst omfatter en motor, som bilen har fortjent.

For Toyota har hørt efter, hvad kunderne vil have i dag, når der er tale om pick-up biler – og de vil have masser af kræfter under hjælmen.

Faktisk gælder det 63 pct. af de europæiske kunder – men nu er pick-up biler ikke så stort et marked. Herhjemme sælger Toyota 200 enheder om året – men det skal den nye udgave hjælpe med at ændre.

Presset af konkurrencen

At flere af konkurrenterne – ikke mindst Ford – har stor succes med pick-up modeller med over 200 hk har nok ikke gjort beslutningen om en kraftigere version mindre nødvendig. Ford Ranger er i dag markedsleder i Europa.

I flere år har der ikke været mere end 150 hk til rådighed i – men nu lanceres en topudgave med 2,8 liter slagvolumen i stedet for 2,4 liter motor – og 204 hk i stedet for 150 hk.

Dertil kommer et drejningsmoment på 500 Nm mellem 1.600- og 2.800 omdrejninger mod 400 Nm ved 1.400-1.900 omdrejninger. Altså en momentkurve som et stuegulv.  Det vil kunne mærkes med fuld last og 3,5 tons på krogen, som mange professionelle brugere har brug for i jobbet.

Professionelle brugere

Langt de fleste kunder til den nye Hilux er da også erhvervslivet – som vælger den med gule nummerplader. Registreringsafgiften med de ændrede bestemmelser er stor med papegøje-nummerplader, og der er en stor ejerafgift ved at bruge den til privat kørsel.

De fleste udgaver af Hilux vil dog fortsat have 150 hk, men et par udgaver med T3 og T4 Invincible udstyr kan fås med den kraftige motor.

Faktisk viser det sig, at forhåndsinteressen herhjemme er størst i forhold til topudgaven til 340.000 kroner plus moms.

Slagtet af miljø-årsager

Det viser med al tydelighed, at mange kunder har savnet en stor motor i bilen – efter at Toyota for år tilbage slagtede deres 3-liter udgave med 171 hk og 343 Nm mellem 1.4000- og 3.400 omdrejninger. Dog primært i Europa.

En hvas sag, som VOTY.dk i 2007 prøvede ved lanceringen i udfordrende omgivelser i Sydafrika – hvor bilen til det danske marked i øvrigt produceres.

Efter sigende gik den ud af programmet på grund af miljømæssige årsager. Den nye maskine er dog ikke mere forslugen end modellen med 140 hk.

Forbedrede præstationer

Præstationerne er også forbedret i 2,8-liter udgaven – bl.a. med 10,7 sekunder til 100 km/t. Man kan også skiftes til 4×4 ved 100 km/t.

Alle biler har 4×4 – men man kan vælge at køre med baghjulstræk for at spare dieselolie.

Der er i øvrigt mekanisk spær – elektronisk i topudgaven. Der er dog ikke center-spær. Man man slå esp (VSC) fra og få bedre off road egenskaber via automatisk begrænset spær.

Kraftigere undervogn

Undervognen er i det hele taget opdateret med forbedrede bladfjedre og kraftigere støddæmpere samt nye bøsninger. Det hele skulle give en meget komfortabel on-road kørsel.

På landevej vil styringen føles tungere – men lettere i terrænet – kaldet variabel flow control.

Otte officielle generationer

Der har været otte udgaver af Hilux siden første generation så dagens lys i 1968 – seneste ottende udgave kom i 2015, og den nye Hilux er fortsat i samme generation.

Dog med et kraftigt facelift, som udefra ses på et mere råt design af fronten.

Det omfatter dog ikke basisudgaven i Single Cab udgave, men kun i Extra- og Double Cab udgaver.

Uovervindelig

Der er også tre udstyrsversioner – T2, T3 og T4. Sidstnævnte kaldt Invincible (Uovervindelig). Nu har Hilux altid været anset som uovervindelig især med off road egenskaber og med sin råstyrke.

I hvert fald havde BBC og udsendelsen Top Gear for år tilbage svært ved at ødelægge en ældre Hilux – den kunne hele tiden starte igen uanset om man satte ild til den eller satte den øverst på et højhus, der skulle sprænges væk.

Masser af udstyr

I den nye, opdaterede udgave har Toyota så valgt at give den en masse nyt udstyr inklusive 17- eller 18 tommer alufælge på andet end Single Cab udgaver, skærmforøgede, LED kørelys og tågelygter.

Indvendigt finder man en ny otte tommer touchscreen med Apple Play og navigation i topmodellen samt p-sensorer og opfrisket instrumentering.

Og så kan man få et væld af ekstraudstyr.

Klar hos forhandlerne

Bilerne er allerede ude hos forhandlerne – til priser fra 227.000 kroner for basisudgaven og 340.000 kroner for den dyreste T4 topudgave, som også har Toyota Safety Sense sikkerhedssystemer.

Hvis man vil have sidstnævnte på hvide nummerplader – så er prisen 855.000 kroner. Langt de fleste sælges i Van-udgaver.

VOTY.dk vender tilbage med en kort test af den nye Hilux inden længe, hvor vi ville fortælle om vores syn på den forbedrede arbejdshest fra Toyota.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ø

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk