Dengang i 1967, da Unitruck slog portene op i Taastrup, tænkte ingen på, at der 46 år senere blev dannet et kæmpe foretagende indenfor intern transportmateriel med navnet UniCarriers.
Men Unitruck – en af Danmarks dengang største spillere på markedet herhjemme med gaffeltrucks og såkaldt warehouse teknik – blev for lille, så svenske Atlet tog over.
Men også Atlet måtte sande, at verden ikke handler om Skandinavien alene – så Nissan købte forretningen. Og med den seneste ændring, hvor Innovation Network Corporation of Japan, INCJ, Hitachi Construction Machinery Co. Ltd, og Nissan Motor Co. Ltd. er gået sammen, så er der nye boller på suppen.
Tre sværvægtere
Selskaberne underskrev kort før sommer 2012 en aftale om at integrere deres gaffeltruckaktiviteter, som bliver opereret af underafdelinger i Hitachi Machinery og Nissan, i et nyt selskab, UniCarriers Corporation. Det nye selskab bliver hovedsageligt drevet af INCJ.
Det nye navn i Danmark er naturligt, for navneændringen sker efter, at Atlet Gruppen har skiftet ejerskab og er blevet en del af UniCarriers Corporation. Den nye koncern opererer globalt og ønsker med navneskiftet at styrke den fælles identitet for alle gruppens selskaber.
Atlet er stadig UniCarriers Denmarks brand. Ifølge ledelsen i det danske selskab vil navneændringen både betyde ændringer for den daglige drift og det samarbejde, som man har med sine mange samarbejdspartnere, oplyser Lager & Transport Logistikmagasinet.
Alle flytter i det nye selskab
Alle de relevante afdelinger af datterselskabernes og underafdelingernes gaffeltruckaktiviteter er i den forbindelse blevet overflyttet til det nye sekskab.
Her er der tale om, at TCM-gaffeltruck, som Hitachi producerer og som herhjemme i mange år har været forhandlet af NP Truck – samt Nissans egne kontravægtstruck og Atlets warehouse-program, bliver overflyttet til selskabet.
Nissan Forklift købte i 2007 det familieejede Atlet AB. I forbindelse med, at Nissan Forklift Co. Ltd blev en del af det nye selskab sidste år, fik Atlet dermed nye ejere nok engang.
Dansk ledelse fortsætter
Administrerende direktør i det hidtidige selskab Atlet Danmark, Jens Bredo, fortsætter på posten som direktør i UniCarriers Denmark A/S.
”Den europæiske ledelse er placeret i Meerbusch nær Düsseldorf under ledelse af japanske Keiji Ikada. Præsident for moderselskabet i Japan er Satoru Omori.” fortalte Ingo Rose, salgschef på det tyske marked, under transportmessen i München for nylig. Det tyske selskab har hovedkontor i Oberhausen i Ruhr området – i øvrigt tæt på Meerbusch.
Sammenlægningen ændrer ikke ved de danske kunders relationer til Atlet i Danmark.