En ny Mercedes-Benz Sprinter opfylder alle de krav, som man kan stille til en moderne varebil i premium segmentet.

Ikke mindst på sikkerhedssiden er den helt opdateret med elektronisk stabilitets program, kaldet ESP eller esc – og jeg kan også nævne antispin, ABS blokeringsfrie bremser, adaktiv lastkontrol – og det nyeste som linievogter (Lane Departure), Blind Spot advarsel mod trafikanter i de blinde vinkler – og Collision Prevent system, hvor man advares, når man er for tæt på bilen foran. Dertil automatisk op og nedblænding af fjernlys.

Alle sikkerhedsdetaljer fås i en pakke til 17.700 kr. plus moms.

Ikke Crosswind til chassis
Sprinter som chassis kan dog ikke få Mercedes’ nye sikkerhedssystem Crosswind Assist, der endnu er forholdt Sprinter kassevogne. Det er til gengæld standard i kassevognene.

Mercedes var først med ABS til varevogne med T2 i 1990, førerairbag i Sprinter fra 2000, ESP kom i 2002, adaptiv ESP, hvor der tages hensyn til lasten, i 2006 – Trailer Assist (hvor der tages hensyn til traileren) har man haft lige så længe.

Eco-gear kom i 2009, start/stop kom i 2011 og 7G-tronic automatgear som ekstraudstyr i 2012.  Sprinter kom i 1995 – og skiftede design i 2000, i 2006 samt i fjor. Sprinter fås også med firehjulstræk.                                                              

Én fælles betjening
Kabinen byder på klimaanlæg og der er varme i førersædet, som optimalt indstillet giver et fin komfort – med god støtte i sædet, hvor man dog sidder ret lodret, samt armlæn.

Der er dog kun en stilk på ratstammen, som indeholder stort set alle funktioner – inklusive visker. I øvrigt er der sprinklerdyser i viskerarmene, som sprinklervæsken doseres optimalt.

Vi har kørt bilen både med og uden læs – og typisk for en baghjulstrækker skal der helt lidt last på for at skabe stabilitet. Det var ret blæsende og regnfuldt, da vi kørte i bilen – og den ville meget slå med halen. I hvert fald blinkede ESP-systemet indædt, hvis det gik for tjept.

Det var i hvert fald en god idé at starte i andet gear, når bilen var tom – eller minimum hurtigt komme i andet gear.

Masser af aflæggeplads
Kabinen i den nye Sprinter er spækket med aflæggeplads – ikke bare en metalhylde som i dem gamle L319. Der er endda lås på handskerummet. Testbilen havde et Plagborg lad og måtte laste 1.275 kg.

Passiv sikkerhed er også en dyd hos Mercedes – ikke noget med risiko for at blive kvæstet af skarpe elementer. Desuden reddes man også af biles airbag.

På vejen har man i 316 CDI er ganske hurtig bil. Testbilens 6 trins gearkasse kan selvfølgelig udskiftes med en automat-gearkasse, men gearskiftet, der sidder som panelgear, er letgående. Rattet er i øvrigt multijusterbart – men det er synd, det ikke er læderbetrukket – det er jo en bil i topsegmentet.

Fra 50 km/t i femte
Bilen trækker fra 1.200 omdrejninger i både femte og sjette gear svarende til henholdsvis fra 50- og 60 km/t. Det er også muligt at trykke på ECO-knappen. Bilen var med en Blue Efficiency teknologi og start/stop teknik.

Designet på hele Sprinter 2014-serien omfatter en ny motorhjælm og ny kølergrill samt ny kofanger. Inden døre er der kommet nyt rat, ændret instrumentering, bedre aflæggeplads, nyt sædebetræk og nyt audio-udstyr. Rustbehandlingen er også forbedret med øget galvanisering og bedre svejsning.

Fakta – historie:
Jo, der er sker meget siden Mercedes-Benz indledte deres produktion af varebiler med første L319 i 1956.

Den blev afløst af den første T2 model i 1967/68 – søstermodel af Hanomag Henchel (Harburger model), som kørte sideløbende i en periode – og fortsatte som Mercedes til 1977/78. Harburger-modellen blev bygget på basis af den tidligere Tempo Matador fra 1963.

T1 med skrå front fulgte i 1977. MB 1000 modellen blev bygget i Vittoria i Spanien fra 1981 til 1995. Her bygges i dag Vito modellen (fra 1996). Sprinter bygges i Düsseldorf (siden 1995).

Undervejs har Mercedes-Benz indført bl.a. bremserforstærker på L319 i 1962, ABS på T1 i 1990 og ESP på Sprinter i 2002.

Teknik 316 CDI:
Motor 4 cyl. turbodiesel. BlueEfficiency.

Slagvolumen: 2.143 ccm.

Ydelse: 163 hk v. 3.800 omdr.

Moment: 360 Nm. v. 1.400-2.400 omdr.

Gearkasse: 6 trins manuel/ECO.

Miljønorm: Euro 5.

CO2: 215 g/km.

Forbrug: 12,2 km/l

Totalvægt/lasteevne: 3.500/1.275 kg.

Anhænger med bremser: 2.000 kg.

Pris chassis ekskl. moms: fra 239.600 kr.

Sikkerhedspakke: 17.700 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk