I samarbejde med tysk/østrigske Oberaigner tilbyder MAN deres TGE varebilsserie med firehjulstræk og totalvægt op til 5,5 tons.

Man kan få bilen både som chassis, kassevogn og minibus.

Vi har prøvet bilen i chassis-udgave med italiensk stållad i en grusgrav i Hedehusene sammen med salgschef Frederik Stub fra MAN på Avedøre Holme.

Håbløse stigninger

For en ekstra sikkerhed var der en seks mm bundplade i stål under vognen.

Vi fandt de mest håbløse stigninger – og bilen gav ikke op. Selv efter stop på en grusbelagt stigning, kom den straks i gang igen ved start.

Systemet sikrer bedre greb i underlaget, bedre stabilitet og bedre køredynamik. Trods sine terrænegenskaber, er bilen meget letkørt, men man skal jo tror på det og turde kaste bilen ud i det barske terræn.

Torsen differentiale

Teknisk er der tale om permanent firehjulstræk med transfer-gearkasse og Torsen selvspærrende midterdifferentiale med lastafhængig kraftfordeling mellem akslerne. 60 procent af trækkraften kan overflyttes til forakslen – 78 pct. til bagakslen.

Normal kraftfordeling mellem for- og bagaksel er 42:58 for optimal udnyttelse af akseltrykkene.

Hvis trækkraften mangler på en aksel, flyttes mere trækkraft til den aksel med bedst greb i underlaget. Systemet reagerer ifølge MAN på 0,084 sekunder for at skifte fra to- til firehjulstræk. Bilen har tvillingmontering på baghjulene og en udveksling på 4.7:1.

Mange typer af kunder

Bilerne fås i mange udgaver, og de typiske kundegrupper er redningstjeneste, entreprenørkørsel og minibusser i særlig udfordrende terræn – også, hvor der er behov for den høje nyttelast, der fås på over tre tons.

Motorvalget er begrænset til 177 hk og med et moment på 410 Nm. Dertil 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automat gearkasse. Akselafstand 3.640 eller 4.490 mm.

Vi har senest prøvet bilen med automatgear, som gør kørsel i terrænet til en leg – ikke mindst takket været bilens hill holder. Bilen havde bevaret både esc- og ABS funktionerne fra standard TGE udgaven.

Frihøjden ikke ændret

Takket været det permanente 4×4-system med Torsen differentiale bevares samme frihøjde som i standard TGE udgaven.

Som option kan man dog bestille en øget frihøjde på 30 mm, hvis har særlige krav til at komme frem i terrænet. Systemet øger kun egenvægten med 130 kg. Den hidtidige TGE 4×4 havde en totalvægt på op til fire tons.

Teknikken på testbilen var en 177 hk biturbo-dieselmotor, som er ganske hurtig. Momentet er 410 Nm mellem 1.500- og 2.000 omdrejninger. Det vil sige en flad momentkurve over 500 omdrejninger.
Maksimal topfart er 120 km/t.

Også med luftaffjedring

Ombygningen, der foretages i Nordtyskland, hvor Oberaigner har fabrik, omfatter især 1-trins forakseldrev og tre-akslet fordeler gearkasse med tilhørende ombygning af hovedgearkassen og ophæng af hjulaksler.

Dertil tilpasninger på basiskøretøjer så som batterikasse, køleslangesystem, motor og gearkasse samt travers, ledningsnet og informationer i instrumentbrættet.

Også luftaffjedring fra VB Airsuspention er en mulighed. Oberaigner leverer deres 4×4-systemer til en lang række bilproducenter.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk