Køb bare den nye garderobe og de nyeste elektriske apparater på nettet, for så bliver privatbilen i garagen imens.
Det engelske fagblad ”What Van” skriver, at stigningen i internethandel og det dermed øgede behov for transportenheder ikke i så stort omfang kan tilskrives det øgede salg af nye og brugte varebiler, som ses både herhjemme og i Storbritannien.
Bladet henviser til en ny undersøgelse fra britiske RAC Foundation, som peger på, at mindre en fire pct. af de ca. 3,7 millioner britiske varebiler er involveret i udbringning af varer – herunder fra e-nat handel.
Dobbelt anvendelse
”What Van” skriver også, at stigningen i salget af varebiler kunne være biler købt af små virksomheder, som bruger bilerne både til privat kørsel og i arbejdsmæssig henseende. Det er dog sjældnere i Danmark, hvor det vil kræve, at momsen betales for bilerne.
Men generelt er der mange ny-etablerede virksomheder, som gennem fordelagtig finansiering lettere kan få en varebil.
Store flådekunder, små- og mellemstore virksomheder og håndværksvirksomheder aftager formentlig også de fleste varebiler – som det også er tilfældet herhjemme.
2,7 mia. forsendelser ialt
Ifølge RAC-undersøgelsen blev der bragt 2,7 mia. forsendelser ud til kunder i Storbritannien – heraf kan de 1,8 mia. pakker relateres til B2C handel (Business to Consumer) – primært som nethandel.
700 mio. pakker var sendt ud som B2B (Business to Business). Resten handler om kunder, der sender varer til forretninger eller andre kunder.
Fire procent ser ikke ud af meget, men RAC Foundation har ifølge det britiske fagblad også peget på, at de varebiler, som bruges til at udbringe nethandels-varer, også kører rigtig mange kilometer – svarende til 10 pct. af al den transport, som dækkes af varebiler.
Færre shopping-ture
Men så kommer det miljørigtigt positive ind I billedet. Forøgelse af e-handel er skyld i, at folk ikke selv kører ind til forretningerne i deres egne biler – og dermed undgås trafikkaos og øget CO2 udledning.
Det er positivt, refererer ”What Van” professor Alan Braithwaite fra LCP Consulting for. Han styrede analysen på vegne af RAC Foundation.
Samme professor Braithwaite kan med baggrund i statistikker fra 2015 fra National Travel Survey fortælle, at der i Storbritannien siden 2002 er sket en reduktion i personlige shopping-ture foretaget i egne biler med 14 pct. – mens selve rejselængden for at foretage indkøb er faldet med 19 pct.
Droner formørker solen
Ser man på fremtiden, tror professoren ifølge What Van, at varebiler måske bliver et transportmiddel mellem afsender/producent til små distributions-centre, som ifølge flere undersøgelser fra bl.a. Mercedes-Benz og Scania, kan blive transporteret ”The Last Mile” til kunder via droner og robotter.
Det vil formentlig mest være i knap så befolkede områder, da man ”ikke ville kunne se solen for droner, hvis det var i store byområder,” som COOP’s danske logistikdirektør Nicolaj Boysen udtalte til Transportmagasinet for nylig.