Pladesmedene har ikke så meget at bestille som i gamle dage. Varebilerne får ikke så mange skader som før – ikke mindst på grund af moderne sikkerhedssystemer som esc (ESP) og bakkameraer.

De første sørger for, at selv ganske hasarderet kørsel ikke ender i at bilen vælter – og bakkameraerne sørger for at mindske antallet af skader på bilerne under manøvrering i f.eks. smalle gårde og på byggepladser.

Men finanskrisen har betyder, at mange mindre vognmænd har valgt at køre alene uden chauffør-assistance, og ejerne kører altid ekstra pænt i bilerne.

Varebiler bede end små personbiler
”Når der endelig sker større skader på varebilerne, så kan de heldigvis repareres op til 80 pct. af handelsværdien, så her har vi så gang i pladeværkstedet, siger direktør Lars Larsen, Fiat forhandleren Manniche i Brøndby.

Hans allerstørste problem er det kæmpe store salg af klasse A biler så som Panda og VW Up kombineret med en grænse for genopbygning på 65 pct. af handelsværdien.

Man skal også lige huske, at der også skal indregnes en moms på 25 pct. af skaden. Dertil maling, reservedele og arbejdsløn – og måske en bil til rådighed for kunden under arbejdet.

Salts hævet til 75 pct. – om et år
Nu har Folketinget så hæves satsen til 75 pct. for personbiler – og det vil gavne branchen gevaldigt, men dels træder reglerne først i kraft i 2014, og dels løber ændringen i første gang kun i et år.

”Der skal ingenting til før en sådan bil i dag er totalskadet. Til 70-80.000 kroner i udsalg er det tæt på totalskade ved måske 40.000 kroner – og når den er lidt brugt endnu mindre. Allerede ved 50 pct. vælger mange taksatorer at erklære den for totalskadet – for bilejeren kan også vælge totalskade ved 55 pct. Mange er kede af bilen efter en skade, siger Lars Larsen.

Ikke råd til ny bil
En midlertidig ændring betyder, at de fleste fortsat ikke vil ansætte nye lærlinge – usikkerheden er for stor.

Helt slemt er det for bilejere af små biler, som de gav 110.000 kroner for få år siden – og fortsat skylder måske 80.000 kroner for. Men ved totalskade er det markedsværdien, der gælder – og med en ny pris på 70.000 kr., får de måske kun 50.000 kroner af forsikringen.

”Hvis det er et ældre ægtepar får de måske aldrig råd til en ny bil igen, og så skal de lige betale af på bilen, som de ikke har mere, siger Lars Larsen.

To timer inspektion
For Manniche betyder det, at de først gratis har en mand til at opgøre skaden – måske over et par timer – og derved bliver bilen erklæret totalskadet. Så kan en opkøber bruge den og genopbygge den – men det er sjældent, at man gør det hos Manniche.

”Det gør vi kun, hvis vi ved, vi er i en stille periode – men vi har jo arbejde med at reparere skader på lifte og på fiberskader på opbygninger.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk