Finanskrisen er for alvor ved at slippe grebet om erhvervslivet – i hvert fald, når man ser på salget af erhvervskøretøjer.

Ser vi på salget af varebiler, nåede tallet i november op på 2.920 enheder – fire procent over oktober. Ser vi på årets første 11 måneder er stigningen på 14,5 procent i forhold til samme periode i fjor.

”Med de fortsat klare tendenser i efterspørgslen, både i det faktiske salg samt interessen fra hovedsageligt erhvervslivet, er medlemmerne hos De Danske Bilimportører afgjort tilfredse med omsætningen, og ser positivt på de kommende måneder,” siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør for De Danske Bilimportører, DBI.

40 pct. flere lastbiler
Salget har sammenlignet med november sidste år dog opnået en stigning på 40 procent. Med næsten hele året afsluttet er der solgt 4.425 lastbiler på 11 måneder, hvilket er hele 34 procent mere end for den samme periode sidste år.

2015 er således på vej mod et samlet salg på lidt under 5.000 lastbiler, hvilket i så fald vil være det højeste siden 2008. I årene 2005-2008 var salget på 6-7.000 enheder, medens det i årene før da var på niveauet 4.100- 4.800.

Hovedparten af lastbiler, 96 procent, er på eller over 16 tons totalvægt, ligesom andelen af trækkere til semitrailere traditionelt ligger på cirka 65 procent af markedet.

Viser aktivitetsniveauet
”Ligesom salget af personbiler er en indikator på forbruget, er lastbilsalget en indikator på forbruget af driftsmidler i transportindustrien og på aktivitetsniveauet i erhvervet. De nyeste tal bekræfter blot den positive tendens, vi har set gennem året,” siger Gunni Mikkelsen.

Busser er et segment, der er meget begrænset og med store variationer hen over året. Salget er i stor grad et resultat af udbud af offentlig trafik, hvorfor det ikke giver væsentlig mening at se på de enkelte måneder. Men november var faktisk en af de store måneder, faktisk den bedste i år. Der blev indregistreret 111 busser ud af samlet set 470 for årets 11 måneder. Det gennemsnitlige salg af busser ligger i størrelsesordenen 600 pr. år.

Kun en lappeløsning
Generelt blev november 2015 en historisk måned for bilmarkedet. For første gang siden registreringsafgiften blev indført i 1924, blev afgiften reduceret i forbindelse med finansloven. Nedsættelsen af registreringsafgiften kom først den 20. november.

Generelt anser bilbranchen det dog som endnu en lappeløsning – på vejen mod en ændring af bilafgifterne – hen med en teknisk baseret afgift i stedet for som nu en værdibaseret afgift.

Afgiftsændringen resulterede i stor aktivitet i branchen med rigtig mange forespørgsler, men også mange handler. Branchen var klar med de nye priser umiddelbart efter afgiftsnedsættelsen, og det fik flere købere til at slå til med det samme, mens andre nok lader vente på sig, for at se hvorledes priserne ændres.

Rekord for sjette gang i træk
”Salget af personbiler i november var meget tilfredsstillende og konsoliderer den udvikling, vi har set gennem hele året, nemlig at det samlede salg af personbiler fortsat er på vej mod at sætte rekord for sjette år i træk, og nå op på de magiske 200.000 biler for første gang,” siger Gunni Mikkelsen.

2015 ligger efter 11 måneder nu knap ni procent over den tilsvarende periode i 2014, og 2015 er efter november næsten på samme niveau som hele 2014.

”Bilimportørerne er naturligvis rigtig godt tilfredse med salget som bunder i en tillid blandt forbrugerne og i erhvervslivet og ikke mindst et reelt behov for mobilitet, transport af gods og distribution af varer – det er særdeles positivt at vi nu er på vej mod en ny rekord i bilsalget, nu for sjette år i træk,” siger Gunni Mikkelsen.

2.700 elbiler
November blev også den første fulde måned efter regeringens lovforslag omkring ændring af afgifterne for elbiler samt plug-in hybridbiler. Salgsudviklingen alene viser fine tal, melder DBI ud.

Sidste år blev der samlet solgt 1.561 elbiler og med 11 måneder gået i 2015, er der solgt knap 2.700 enheder. Mere end halvdelen af disse er dog først og fremmest Tesla i segmentet for premium/luksus-biler.

Biler her rammes hårdt af den nye bilafgifter fra årsskiftet, således må man forvente en betydelig vækst i de sidste måneder af i år (hvor elbilerne fortsat er afgiftsfri), hvorefter 2016 og de nye regler formodentlig vil resultere i et fald i salget af elbiler i denne klasse.

Tesla nummer fire
I november indtog Tesla således den samlede fjerde plads i personbilssalget med 525 enheder. November viser med al tydelighed væksten i premium/luksusbiler segmentet – knap 33 procent af årets salg er sket i november.

Samtidig vil små og mellestore elbiler nok fortsat blive solgt, da de ikke rammes væsentligt. Ifølge elbilmagasinet GO er det ikke mere end 2-300 af det samlede elbilsalg i år – udover Tesla – som er solgt til private. Næsten alle elbiler er købt af især kommuner og staten.

Danmark er med andre ord endnu ikke et elbil-land for private som Norge. Faktisk har ingen lande p.t. indført registreringsafgift på elbiler – undtagen Danmark.

Varebilssalg 2-3,5 tons nov. 2015:
Ford Transit Custom         233 enheder
VW Transporter               195 –
Renault Trafic                  157 –
Ford Transit 2T                127 –
Opel Vivaro                      124 –
Mercedes-Benz Sprinter     121 –
Renault Master                 114 –
Ford Transit Connect        107 –
Mercedes-Benz Vito          105 –
Iveco Daily                        98 –

Varebilssalg 2-3,5 tons jan.-nov. 2015:
Ford Transit Custom         1.925 enheder
Renault Trafic                  1.511 –
VW Transporter               1.494 –
Ford Transit 2T                1.382 –
Renault Master                 1.280 –
Opel Vivaro                      1.214 –
Mercedes-Benz Vito          1.149 –
Mercedes-Benz Sprinter     1.091 –
Iveco Daily                          833 –
Fiat Ducato                         830 –

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk