For anden gang i træk har Ford vundet den prestigefyldte pris Engine of the Year – endda med den højeste score i konkurrencens 15 årige historie. Motoren vandt tilmed også i kategorien “Bedste motor under én liter.”

87 dommere fra 35 lande kårede motoren for det ansete britiske motormagasin Engine Technology International Magazine.

I dag er det muligt at få prisvindende motor-teknologi i Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford Focus, Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX. I fremtiden vil den lille kraftkarl også være at finde i Ford Mondeo, i Ford Transit Connect og Ford Transit Courier.

Gule plader til dem alle
Alle disse biler som fås som gulpladebiler/varebiler – Mondeo dog kun som stationcar. C-Max serien er MPV-Van-gruppens bestseller i Danmark, Transit Connect kommer på markedet formentlig ved årsskiftet, mens Courier dukker op i foråret 2014.

EcoBoost 1,0, som blev introduceret i Ford Focus sidste år, kombinerer direkte indsprøjtning, turbo og variabel ventilstyring til at opnå optimal brændstoføkonomi uden at gå på kompromis med et særdeles dynamisk kraftoverskud.

Dommerpanelet lagde især vægt på prisvinderens dynamik, effekt, økonomi, raffinement og Fords evne til at implementere avanceret motor-teknologi i en kompakt motor.

Dommer: Motoren er et mesterværk
-Hvem ville nogensinde have troet på det ? – en ét-liters motor, der har det hele: Stærk, brændstoføkonomisk, ren og i den absolutte letvægtsklasse. Det er et mesterværk, sagde den britiske motorjournalist Peter Lyon i forbindelse med prisuddelingen.

Ford EcoBoost 1,0 har ligeledes vundet  the International Paul Pietsch Award 2013 for teknologisk innovation, Dewar Trophy fra the Royal Automobile Club i Storbritanien og Breakthrough Award i det populære amerikanske magasin Popular Mechanics.

Med op til 21,3 km/l leverer Ford Focus EcoBoost 1,0 med 100 hk klassens bedste brændstoføkonomi og CO2-udledningen er med 109 gram pr kørt kilometer tilsvarende beskeden. I 125 hk udgaven er tallene henholdsvis 20 km/l og 114 g/km.

25 pct. Focus med den nye motor
EcoBoost-motoren er da også populær blandt Fords kunder i Europa. Ford Focus EcoBoost 1,0 tegnede sig således for næsten hver fjerde solgte Ford Focus blot en måned efter at Focus’en med den nye prisvindende motor kom på markedet sidste år.

Ford Europa planlægger at tredoble produktionen af modeller med EcoBoost-motorer frem mod 2015. Hovedparten vil være med den nye sparsommelige prisvinder under motorhjelmen.

-Det er meget sjældent, man opnår et virkeligt gennembrud, når det handler om en moden teknologi som forbrændingsmotoren. Men det er virkelig lykkedes for teamet bag Fords EcoBoost 1,0. Man er simpelthen nødt til at testkøre en Ford-model med EcoBoost 1,0 for at blive overbevist om at en lille, 3-cylindret motor virkelig kan levere den form for brændstoføkonomi og kraftoverskud, siger vicedirektør i Fords internationale motor-division, Joe Bakaj.

Leave A Reply