Volkswagen har opdateret deres T-Roc SUV model, så kvalitetsfornemmelsen er forbedret – om end der fortsat er hårde plastelementer i instrumenteringen.

Som SUV byder T-Roc på en behagelig høj siddestilling, der er en stort plus, hvis man tit skal ind og ud af bilen – hvad der jo oftest er tilfældet for en jobbil.

Som Van slipper man med at betale 274.190 kroner eksklusiv moms i stedet for knap 400.000 kroner på hvide plader for den testede R-Line udgave.

Vælg evt. Style modellen

Det betyder lidt mere sportsudstyr inklusive 215/50 R 18 dæk på alufælge – og det ser jo smart ud.

Men vælger man den billigere Style udgave med 17 tommer fælge, sparer man cirka 15.000 kroner (eksklusiv moms) og man får en mere komfortabel bil, der ikke er så sporty affjedret – og med mindre dækstøj.

Men R-Line er til gengæld en bil, der har et godt vejgreb – og her kan man vælge at skifte gear manuelt via skifteplader bag rattet – selv om DSG7 automatgearet skifter ganske blødt.

1.500 kg trailervægt

Som Van får man 1.290 liter varerum. Men ekstra plade bag, er der en negativ læssekant på tre centimeter – dog 23 cm uden pladen. Udvendig læssekant er på 79 cm.

Desuden savnede vi handskerumslås – og selv om der en del udstyr, savnede vi skiftegenkendelse og navigation. Sidstnævnte koster ekstra 18.500 kroner. Trailervægten opgives til 1.500 kg – og det er pænt for klassen.

Bilen havde ekstra en DK-pakke til 10.800 kroner plus moms – hvor man får elbetjent bagklap, bakkamera, nøglefri betjening og multifunktions læderrat med varme. Det bør man nok ofre – for komfortens og sikkerhedens skyld.

God sikkerhed

Sikkerheden er dog god – med adaptiv fartpilot, klimaanlæg, 8 tommer touchscreen og LED forlygter standard.

Bilen havde så ekstra IQ matrix lygter til ca. 9.000 kroner – men man bør måske i stedet for bestille de ergonomisk fine ERGO komfortsæder til ca. 4.000 kr. plus moms.

Udstyrsmæssigt skal vi også nævne to USB C stik, , sædevarme, trinløs indstilling af ryg (med rulle), alu-fodplade, elektrisk p-bremse, tagræling, hækspoiler og digital instrumentering.

Motor med fire cylindre

Motoren er på fire cylindre – og klart et bedre valg end den mere støjende tre-cylinder maskine i basisudgaven. Testbilen havde en 1,5-liter maskine på 150 hk og et moment på 250 Nm. Den er ret kvik og når 100 m/t på 8,6 sekunder.

Kører man meget, kan man for ekstra 20.000 kroner vælge dieseludgaven – og man kan også vælge en 4×4 udgave, der eksklusiv moms koster godt 317.000 kroner.

Den nye T-Roc er et facelift, der kom i efteråret. Selve modellen kom i 2017 – og har fået max fem stjerner i EuroNCAP crashtesten.

Fakta VW T-Roc 1,5 R-Line:
Motor: 4 cyl.
Slagvolumen: 1.498 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 5.000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Topfart: 205 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8,6 sek.
Forbrug WLTP g/s: 15,6 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Køreklar vægt: 1.325 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Akselafstand: 2.590 mm.
Gear: 7 trins DSG aut gear.
Dæk: Falken Azemis FK 453 CC 215/50 R 18.
Læssehøjde ind-/udvendigt: 790/3 (23) mm.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader: 395.000 kr.
Pris ekskl. moms: 274.190 kr.