(GENÈVE)
Vi mennesker er alt for farlige til at skulle sidde bag et rat. Når selvkørende el-biler måske om 10-15 år i første omgang indtager byerne, bliver vi degraderet til bagsæde-passagerer. I Nissans optik vil selv rattet være en saga blot.
På biludstillingen i Genève, der varer ugen ud, er intelligent mobilitet i centrum – og her står en model af et instrumentbræt, hvor rattet ligefrem kan vippes væk til brug for Autonomous Driving – hvor bilen selv kører.
Forsker 100 år frem
”Hos Nissan forsker vi 100 år frem – og det er oplagt, at selvkørende biler er en realitet inden da. Allerede næste år producerer vi en Qashqai Premium, der selv kan køre på trafikerede motorveje – kaldet Piloted Drive 1,0 koncept – og næste skridt er en bil, der selv kan undvige forhindringer og skifte vognbane – der er her tale om vores Piloted Drive 2,0 koncept,” siger Richard Chandler, chef for Nissans fremtidige produktudvikling.
Nissans Piloted Drive 2,0 koncept vil allerede indebære, at ingen bliver dræbt i trafikken i vores biler – og vi er klar i 2018 – og Piloted Drive 3,0 projektet står faktisk på Genève i form af koncept-elbilen IDS (Intelligent Driving System). Bilen, der er fyldt med sensorer, er en realitet i 2020 – og vil have en rækkevidde på 550 kilometer.
En udfordring for sportsvogne
Richard Chandler indrømmer, at kombinationen selvkørende biler og Nissan Nismo er en udfordring, men politisk vil der være et krav til selvkørende biler – bl.a. fra større byer, hvor vi først vil se formentlig elektriske udgaver, der så samtidig sikrer et godt miljø. Fordi de udelukkende kører på vindmøllestrøm, da elbiler kan samle strømmen op.
”Vi har spurgt mange kunder, om hvilket liv de lever – om de føler sig rige eller fattige og om deres syn på fremtiden, hvor også klimaet spiller en stor rolle for folk. Det er udgangspunktet i de køretøjer, som vi skal producere fremover,” siger Richard Chandler.
Vi kan fortsat køre selv – i begyndelsen udenfor byerne og på lang sigt måske på lukkede områder, racerbaner og under andre kontrollerede forhold.
Biler parkerer selv
“Allerede i dag kan biler jo selv parkere – og snart kører de selv. Men der er jo fortsat mange gamle biler i gadebilledet – så det tager nogle år, før systemet kan gennemføres 100 procent – selv om en selvkørende bil godt kan manøvrere med andre typer biler, kan ulykker ikke undgås, når ikke-selvkørende biler er i overtal.”
Chandler ved, at mange folk kan lide at køre bil – men selvkørende biler er gode i trafikken, for kun få kan lide at køre i trafikkaos eller midt om natten. Derfor passer delebiler også godt med selvkørende biler, som igen passer godt til kollektiv trafik – fra fly til tog til bil.
Slipper for unoder
”Med selvkørende biler slipper vi også af mad mange unoder i trafikken så som at ligge i midter-sporet på motorvejen. Og med selvkørende biler kan man tilmed sætte hastighedsgrænserne op – og det vil øge mobiliteten, som alle ønsker,” siger Chandler.
Vigtigt i udviklingen i Europa er bl.a. udveksling af erfaring mellem producenter og EU – for EU og deres medlemslande vil formentlig stille krav om udbredelsen. Her spiller hele infrastrukturen med GPS og sendemaster ind – det som kaldes vehichle to ”X”.
Selvkørende biler bygger udover GPS- og kameraløsninger (Safety Shield) overvejende på den teknologi, vi kunder i dag med automatisk nødbremsesystem, hvor bilen bremser bilen, hvis føreren er uopmærksom samt tekniske detaljer som afstandsregulering, linjevogter (Lane Departure Warning), BLIS ( Blind Spot Information System) – samt eksempelvis bilernes stabilitetssystemer (esc), ABS-bremser, antispin og dæktryksovervågning.