Fiat Professional i Italien har for nylig lanceret sidste skud på stammen – en varebil, som er bygget over den seneste Panda-personbil.

Som det er tilfældet med bl.a. den 3-dørs Punto Van, er Panda Van bygget og godkendt som såkaldt N1 varebil – med afskærmet kabine og et varerum med beklædning.

Men – bilen holder ikke de danske afgiftsregler for indregistrering af varebiler, som kræver et varerum på 1,2 meter i længden og 60 cm. i højden. Måske en fair løsning for opbyggede personbiler – men efter Fiats mening urimeligt, når det også gælder fabriksbyggede varebiler med behørige tests og EU godkendelse.

Panda Van ville koster 60.000 kr.
I Italien koster den 8.150 Euro – det ville betyde en pris på cirka 60.000 kr. plus moms i Danmark – og dermed en af de billigste varebiler på markedet.

Ikke fordi Fiat ikke har andre små varebiler – bl.a. Fiorino, som produceres i Tyrkiet i samarbejde med PSA, Peugeot-Citroën.

Dertil den nævnte Fiat Punto Van 85 ECO – også fabriksbygget som varebil, som med en pris på 80.000 kr. eksklusiv moms ikke levner mange penge til staten – for der er ingen registreringsafgiften. Kun grøn ejerafgift

500L Lounge Van på vej
Desuden tilbyder Fiat i Danmark 500L som gulpladebil og snart også 500L Lounge Van, der må betegnes som en XL udgave af 500L. Endelig fås Punto 5-dørs også som gulpladebil.

”Vi ser en udvikling, hvor kunderne går ned i størrelse – ikke mindst for miljøets skyld. Det gælder såvel virksomheder og leasingselskaber, som vælger mindre og mere brændstoføkonomiske varebiler. Panda Van kan endda fås med CNG-natur- og biogas motor, siger Pierre Bos, Country Manager for Fiat Professional Danmark.

Mini-test Panda twin-air
Fiat Panda som personbil sælges ikke mindst som personbil med 0,9 liters twin-air motor – den prisbelønnede 2-cylindrede motor, der næsten lyder som den gamle Fiat 500 – men den er kvik og smidig – og trækker fra 1.500 omdrejninger i femte gear – eller 50 km/t. Start-stop system har den – og et forbrug på 23,8 km/l. Fornemt for en benzinbil . Sikkerhedsmæssigt er der esc-stabilitets-system.

Panda Van kunne godt sælges herhjemme – men så bliver det med fuld personbils-beskatning – og bliver den dyrere end de større Fiat varebiler. Panda Van storsælger bl.a. i Sydeuropa, fordi den også er meget kompakt ved bytransport.

Mini Van også ramt
En anden bilimportør har p.t. også måttet opgive at få godkendt en fabriksbygget varebil – nemlig BMW, som ikke kan få den nye Mini Clubvan godkendt – fordi den er 5 cm. for kort i varerumslængde – nemlig 1,15 meter i stedet for 1,2 meter.

De kan dog fortsat sælge den herhjemme ombyggede Mini Clubman, der holder de danske mål – fordi indretningen ikke fylder så meget. Fabrikken udgave er meget lækkert indrettet med tykt beklædningsmateriale, der altså fylder for meget til danske regler.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk