Der er danske interesser i russisk bilproduktion – eller rettere i logistikken, for når GM bygger bl.a. Chevrolet biler i Nizhny Novgorod 470 km. nordøst for Moskva, er det Maersk Line, som transporterer containere med bildele fra Korea, hvor de er produceret.
Byen hed fra 1932 til 1990 Gorky – efter forfatteren Maxim Gorky. Byen har 1,3 mio. indbyggere.
Maersk tager den lange tur til vands fra Korea til den russiske Østersø-havn Ust-Luga nær St. Peterborg, hvor den russiske transportfirma Ruscon sørger for at få containerne frem til produktionsstedet med bloktog med op til 54 40-fods containere ad gangen. Turen på skinnerne tager to en halv dag.
Biler isamlesæt
CKD-delene (Completely Knocked Down) er så at sige biler I samlesæt – produceret i eksempelvis Korea og så samlet I Rusland på en fabrik i en joint-venture aftale med russiske bilproducent Gaz – kendt for produktion af Volga biler.
Ruscon har kørt for GM i nogle år, og har nu også indgået samarbejde med VW, som får sejlet CKD-dele til VW produkter fra fabrikken i Puebla i Mexico til deres fabrik – ligeledes i Nizhny Novgorod.
Økonomien i opgaven er stor til at retfærdiggøre projektet. På månedsbasis er målet 7-800 containere på en måned, oplyser Andrey Naraevsky, Director Liner and Business Development. Ruscon.
Mexico-Rusland på ugebasis
VW-containerne transporteres på ugebasis af rederiet Hapag-Lloyd, som indledte sejladsen i maj måned.
Ruscon benytter deres egne togvogne. En flåde på 224 nye vogne blev indkøbt i fjor for at forbedre den intermodale trafik. Bildele ankommer til tiden til produktionen – kaldet just-in-time.
Ruscon er en del af GSC, Global Container Service, som håndterer mere end 200.000 TEU (20 fods containere) om året. Man tilbyder alle formed for logistik-service – med forsendelse, opbevaring, håndtering og kørsel. GSC har opereret i Rusland siden 1995. og er blandt de ti største virksomheder indenfor containertransport.
Fra 2.000- til 40.000 indbyggere
GCS hører til en af Ruslands største transport holding selskaber, Delo, som også ejer flere terminaler i havnen Novorossiysk. Gruppen består i dag af syv selskaber – aktive i flertallet af containerterminaler i havne i Rusland samt CIS-nabolande samt oversøisk.
Gruppens mål er at fordoble antallet af containere, som håndteres – og tredoble omsætningen.
Ust-Luga er en lille havneby ved Østersøen med 2.000 indbyggere, men det er en by at præsident Putin satser meget på fremover. Han har planer om at byen skal vokse så den når op omkring 40.000 indbyggere. Byens største konkurrenter er havnene i de baltiske havne.