Svindel og misbrug af diesel-kreditkort florerer i Europa som aldrig før. 18 pct. af danske vognmænd har oplevet denne svindel, som i udpræget grad udøves af østeuropæiske bander.
Det viser en undersøgelse, som for nylig blev foretaget af olieselskabet Shell og vognmandsorganisationen ITD. 70 vognmænd var med i undersøgelsen.
Det er dyrt for vognmændene – for stoppes kortet ikke hurtigt, kan det let blive til mange tankninger og store summer.
Harmonerer dårligt
Der harmonerer dårligt med, at alle vognmænd prøver at spare på brændstoffet – og hvor et par procent er meget at spare.
Det er alle vognmænd, der er udsat – og banderne er ofte organiseret – men olieselskaberne forsøger at hjælpe med at få stoppet kortmisbruget.
Der er ikke et direkte samarbejde mellem olieselskaberne – men man har kvartals-møder med det europæiske ”Europol” politisamarbejde.
Spærres på få minutter
Hos Shell har man forsøgt at begrænse ”skaderne” ved at indføre realtidsovervågning – så man allerede efter få minutter kan få et kort spærret. Før tog det måske op mod to dage.’
”For 40 procent af vognmænd er dette misbrug, noget de hører om dagligt – og for mange er misbruget øget væsentligt. Der bruges samme metoder, som når man narrer pinkode og banken-hævekort fra ofte ældre – og man bruger også falske hæveautomater overfor chaufførerne,” siger Niels Daniel Jensen, der er Global Fraud Case Manager (bedrageri-chef) hos Shell – med base i København.
Scanner alle tankninger
Shells nye system scanner alle tankninger, når der bruges Euroshell-dieselkort, som der fire millioner af i Europa. I Norden tjekkes 30.000 transaktioner om dagen – og de mistænkelige kort tjekkes. Derefter går der en alarm til kundecentret, som så advarer vognmanden.
”Oftest er sagen i orden – men er der problemer, bliver kortet spærret – og politiet alarmeres så af vognmanden. Faktisk har vi 15 alarmer om dagen,” siger Niels Daniel Jensen.
Shell tager ikke noget for denne service, som også handler om at give vognmænd og deres chauffører et redskab, så de kan undgå at blive misbrugt. Større virksomheder kan miste rigtig mange penge ved ikke at tage forholdsregler.
Dieselkortet skal i pungen
”Det største problem er, at chaufføren lader dieselkortet ligge i lastbilen i stedet for i sin egen tegnebog – og er pinkoden afluret ved seneste tankning, venter tyvene på, at chaufføren ikke er ved bilen. Så bryder de bilen op – og de ved næsten altid, hvor de skal finde kortet. En kortpolitik er det vigtigste – bl.a. at lære koden udenad og låse kortet inde hjemme i vognmandsforretningen, siger Niels Daniel Jensen.
Desværre sker der dog også alvorlig kriminalitet rundt om i Europa, hvor chaufføren er udsat for at blive overfaldet. Så trusselsbilledet er der hele tiden.
Hurtighed
”Det handler om hurtighed. Derfor er vi glade for vores nye real time system. Alle vores tankstationer i Norden er on-line. Der betyder, at vi kan reagere hurtigt,” siger Line Edlefsen, Marketing Manager hos Shell i Danmark.
Hun understreger, at Shell gør meget ud af at informere vognmandsbranchen på problemerne og faren for misbruget.
Kriminalitet fortsætter
Det nye system har allerede betydet en del færre misbrug af kort – men at forbryderne ikke har givet op. De finder hele tiden på nye metoder til at få diesel, som de så sælger bagefter et godt stykke under listeprisen – ofte fra hjemmetanke rundt omkring.
”Vi gennemgår problemstillingen med vores kunder – og en løsning kan også være, at kortet kan begrænses til kun at kunne tanke 500 liter ad gangen som man kender det fra netbank – men ud over litermængden kan det også være beløbet, der begrænses,” siger Line Edlefsen.
Faktaboks kortmisbrug:
Det er vigtigt med en kortpolitik.
Lær pinkoden udenad.
Husk at skærme for tastaturet ved tankstationen.
Man skal informere chauffører om sikkerhedsregler.
Man skal ikke lade dieselkortet ligge i lastbiler.
Sæt begrænsninger på brug af kort.