Efter Frankrig, USA og Sverige kommer Belgien nu på landkortet som produktionsland for Volvo Trucks’ elektriske lastbiler.

Verdens næststørste lastbilsproducent øger samtidig produktionen af elektriske tunge lastbiler.

”Så dette er en meget vigtig milepæl. Nu kan endnu flere transportvirksomheder køre elektrisk med Volvo,” siger Roger Alm, præsident for Volvo Trucks.

Tre lastbils-modeller

Tre forskellige elektriske modeller vil blive bygget i Gent – Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric.
Disse lastbiler kan køre med en vogntogsvægt på op til 44 tons. Fabrikken i Gent er Volvo Trucks’ største produktionsanlæg med en årlig kapacitet på ca. 45.000 lastbiler.

De elektriske lastbiler monteres på samme platform og produktionslinje som de diesel- og gasdrevne lastbiler i et set-up i produktionen, der giver fabrikken en høj fleksibilitet, når det gælder håndtering af forskellige varianter og krav.

Batteripakkerne kommer fra den nyåbnede batterimonteringsfabrik i Gent lige ved siden af produktionslinjen.

Ellastbiler til Carlsberg

Gent er som nævnt den fjerde Volvo Trucks-fabrik, der producerer batterielektriske lastbiler. Først var Blainville i Frankrig, hvor Volvo begyndte at bygge elektriske lastbiler til renovationskørsel og by-distribution allerede i 2019.

Blainville bygger også ellastbiler til datterselskabet Renault Trucks, som bl.a. har leveret en række elektriske lastbiler til distribution af øl i Schweiz for bryggeriet Carlsbergs datterselskab Feldschlösschen.

De første tunge lastbiler

I 2020 begyndte Volvo-fabrikken i New River Valley i USA serieproduktion af VNR Electric, der er udviklet til regional distributionskørsel.

Volvo Trucks satte i fjor som den første globale lastbilproducent sine tungeste lastbilmodeller i serieproduktion på Tuve-fabrikken i Sverige.

Indtil videre har Volvo Trucks modtaget ordrer, herunder hensigtserklæringer om at købe, på ca. 6.000 elektriske lastbiler i 42 lande fordelt på seks kontinenter.

Over hele verden

“For blot nogle få år siden troede mange, at det var umuligt at elektrificere tung lastbiltransport. Men vi besluttede tidligt, at elektrificering er vores vigtigste vej til at opnå nul-emissioner,” siger Roger Alm.

Nu kan Volvo Trucks tilbyde et udvalg af skræddersyede elektriske lastbiler til erhvervstransport over hele verden

Nødt til at få opbakning

”Men for at opnå det store skift til elektrificeret transport, er regeringer nødt til at handle nu og tilbyde incitamentsprogrammer for de vognmænd og transportvirksomheder, der investerer i den nye teknologi,” siger Roger Alm.

Han understreger også, at kapaciteten i el-nettet samtidig skal øges – og at der skal tillige indføres CO2-afgifter for at gøre bæredygtig transport mere konkurrencedygtig.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk