Det kræver sin ingeniør at udvikle Euro6 teknik til de mest kraftige motorer – men for Volvo Trucks er man klar. Bilen kan bestilles i dag, men produktionen påbegyndes dog først i juni.

Euro6 lovgivningen træder i kraft ved årsskiftet, så vognmændene må have lidt tålmådighed.

Med en ny generation 16-liters motorer lever Volvo Trucks ikke bare op til kravene om lave emissioner – de imødekommer også de høje forventninger om ydelse og produktivitet fra kunder inden for de mest krævende anvendelsesområder.

Konkurrencedygtig
”Vi er stolte over, at det er lykkedes os at leve op til Euro 6-kravene, samtidig med at vi bibeholder de bedste køreegenskaber og den bedste ydelse, der er på markedet. Brændstofforbruget forbliver også meget konkurrencedygtigt,” udtaler Kristin Signert, ansvarlig for langtransportsegmentet hos Volvo Trucks.

Den nye Euro 6-motor fås med tre effektniveauer: 750 hk (3550 Nm), 650 hk (3150 Nm) og 550 hk (2900 Nm). Alle tre motorer er udrustet med Volvos automatiske gearkasse, I-Shift. 550 hk-versionen fås også i en variant med 2800 Nm til manuel gearkasse.

Krav til ydelse og komfort
Volvo FH16 er en af branchens mest kraftfulde og karakteristiske lastvogne, og den værdsættes af mange vognmænd og chauffører, som stiller ekstra store krav til især ydelse og komfort.

Den anvendes blandt andet til fragt af tungt gods, som tømmerbil og til hurtige langdistancetransporter såsom fødevareleverancer. Den seneste variant af lastvognen blev introduceret i efteråret 2012.

Knapt et år senere er det altså tid for Volvo FH16 til at tage skridtet til Euro 6, hvilket indebærer et væsentligt reduceret udslip af kvælstofilter og partikler.

Leave A Reply