Den lette udgave af Toyota Land Cruiser er blevet fornyet indvenligt og udvendigt. Udgaven med betegnelsen Land Cruiser 150 er blevet fornyet udvendigt såvel som indvendigt med nyt design – samt endnu højere kvalitet i kabinen.
Dens storebror 450 er legenden, som træder til, år hjælpeorganisationer skal frem i uvejsomt terræn i Afrika og Mellemøsten til krige og sult og hunger – og i Grønland er den politiets foretrukne køretøj – hvor de i syd-Danmark kører Ford Mondeo og VW Passat.
Helt ny frontgrill
Den mest synlige ydre ændring er en ny frontgrill, der indrammer bilens front. Dertil kommer højere placerede forlygter og en kraftigere frontkofanger. Baglygterne har fået et ekstra løft med skiftevis rødt og helt klart glas i et tredimensionelt design med integreret Land Cruiser logo.
Derudover fremstår området omkring nummerpladen bagtil i et tredimensionelt design, og kromlisten på bagklappen er gjort bredere. Indvendigt skal nævnes nyt instrumentpanel, nyt kontrolpanel til offroad kørsel og kørsel på almindelig vej, nyt klart ”Optitron” instrumentdesign med 4.2” farve multiinformationsdisplay, fremhævet instrumentbord og et forbedret design af sæderne.
Forbedret affjedring
Toyota har forbedret standard affjedringen, og med det elektronisk modulerede Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) og Adaptive Variable Suspension (AVS) når bilen hidtil uanede højder, når det kommer til stabilitet og kørekomfort under alle tænkelige forhold.
Land Cruisers chassisramme er endvidere konstrueret på en særlig måde, der gør, at støj og vibrationer fra motor, gearsystem og vej bliver absorberet direkte i rammen. Det er med til at reducere støjen i kabinen betragteligt, så man får en ekstra behagelig oplevelse bag rattet.
3-liter turbodiesel
Den nye Land Cruiser kan i Danmark fås med en firecylindret 3.0 liters turbodieselmotor med 190 hestekræfter, der opfylder Euro 5+ krav – og den har et moment på 420 Nm allerede fra 1.600 omdrejninger. Topfarten er opgivet til 175 km/t.
Bulen må trække op til 3 tons efter sig. Når Land Cruiser går offroad, kan den klare en stigningsvinkel på 42 grader, ligesom vadedybden er 70 cm. Bilen fås med flere hjælpesystemer – både til kørsel på almindelig vej og i mere udfordrende terræn.
Fire kameraer
Fire udvendige kameraer gør det muligt at se omgivelserne omkring bilen. Derudover kan man hele tiden følge med i bilens aktuelle hældning på et display, mens det såkaldte Kinetic Dynamic Suspension System sørger for at fordele den rette trækkraft på hver enkelt af de fire hjul – uafhængigt af hinanden.
Crawl Control og Downhill Assist Control hjælper med at fastholde samme fart op og ned af stigninger.
På almindelig vej byder den nye Land Cruiser bl.a. på afstandsregulering, der selv sørger for at tilpasse farten efter den forankørende bil, så man ikke kommer tættere på, end det man selv ønsker det.
Lettere styring
Variable Flow Control letter styringen ved lav fart, mens den gør det lidt tungere at dreje ved høj fart, hvor man normalt ønsker en mere fast og rolig kørsel lige ud.
Den nye Land Cruiser er den første Toyota, der får næste generation af det nye multimediesystem Toyota Touch 2. Her får man bl.a. en 7 tommer touch-screen med højere skærmopløsning, forberedelse til Mirror-link, så man vil kunne få vist skærmbilledet fra sin mobiltelefon på bilens touch-screen samt mulighed for tilslutning af 17 højttalere.
Lavere fra pris
Samtidig har Toyota Touch 2 fortsat også både bakkamera, Bluetooth til musikstreaming og håndfri telefoni, usb, radio/cd, kørecomputer samt mulighed for Go-navigation med integration til visse smartphones med sms-modtagelse og afsendelse fra touch-screen, e-mail med oplæsning af tekst, avanceret trafik overvågning, internetadgang og forskellige apps.
Rent prismæssigthar den nye Toyota Land Cruiser en lavere fra-pris end tidligere.
Den nye Toyota Land Cruiser kan bestilles hos de autoriserede Toyota-forhandlere. Prisen for en Land Cruiser turbodiesel Van begynder med 371.140 kr. plus moms. Dyreste i toptrim med automatgear koster 578.436 kt. plus moms.