Volvo Trucks bruger i større og større udstrækning motorer og gearkasser på deres lastbiler rundt om på jordkloden – men drivmidlet er ikke nødvendigvis diesel.

På Mid-America Trucking Show i Louisville, Kentucky – som er genskabt efter nogle år med krise, viser Volvo således en ny VNL model, der bl.a. kan få med en 13-liters integreret LNG-naturgas motor uden tændrør.

Samtidig introduceres I-Shift automatiserede gearkasser på hele produkt-programmet – godt gået i et land, hvor vognmænd tidligere ville have usynkroniserede, manuelle gearskift.

Nye servicekoncepter
Iøvrigt har Volvo Trucks sammenlagt solgt over 300.000 I-Shift gearkasser – og cirka 70 pct. af alle leverede Volvo lastbiler har i dag I-shift.

Men amerikanerne har ladet sig forkæle af de svenske lastbil-byggere, som i Louisville også sikrer vognmanden mindre liggetid gennem nye servicekoncepter – f.eks. fjernbetjent diagnosetjek fra forhandleren, så service-eftersynene kan forberedes. Og repareres motoren ikke indenfor 24 timer efter diagnosen er stillet, får man erstatning.

I Kentucky viser Volvo også deres nye VNX trækker målrettet til USA – med 16 liters motor på 600 hk og et drejningsmoment på 2.800 – også med I-shift gearkasse. VNX kan først fås til efteråret – men så vil vognmænd med behov for eksempelvis tømmertransport eller tung maskintransport have en løsning på deres behov, da den kraftige VNX er udviklet til 102 tons totalvægt.

20 pct. bedre økonomi
”Vi er glade for at kunne præsentere en ægte tungtrækker, som kombinerer en ekstrem kraftig motor – men med fuld sikkerhedspakke og med masser af komfort, siger Göran Nyberg, præsident, Volvo Trucks North American for salg og marketing.

Motoren i VNL-naturgas-udgaven kan dog ikke starte helt uden en skvæt diesel til at sætte fut i naturgassen. Volvos såkaldte D 13-LNG præsterer 20 pct. bedre brændstofforbrug i forhold til naturgasmotorer med tændrør – men sikrer samme præstationer og holdbarhed som Volvos 13 liters dieselmotorer, når det gælder hk og moment. Hvor super-truckens VNX kommer sidst på året i år, kommer den nye LNG model først i anden halvdel af 2014.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk