Ved et ”Kick Off 2018” møde forleden fik Iveco Nordic CEO Lars Beck overrakt kopi af international varebilspris for Iveco Daily Blue Power.

Over 300 Iveco medarbejdere fra Norden og Baktikum var samlet til Kick Off 2018 arrangementet på Hotel Scandic Sluseholmen i København.

De entusiastiske forhandlere og medarbejdere var vidne til, at CEO for Iveco Nordic og de baltiske lande, Lars Beck, fik overrakt en kopi af den internationale varebilspris ”Van of the Year 2018” for Iveco Daily Blue Power – behørigt overvåget af Market Manager Finn Christensen.

En kulmination

Prisen blev overrakt af dansk medlem af Van of the Year juryen, redaktør Carsten Teiner, VOTY.dk/Varebilogtransport.

For i november i fjor fik Iveco-chef Pierre Lahutte nemlig overrakt den originale pris ”Van of the Year” for 2018. Det skete på den internationale transportmesse Solutrans i Lyon.

Iveco har i mange år arbejdet for at udvikle miljørigtige køretøjer – og det var kulminationen på arbejdet med Daily Blue Power i fokus, der gav Iveco den prestigefyldte pris.

Store forventninger

”Vi har her i Danmark store forventninger til salget at vores Blue Power Daily – og vi vil bestemt udnytte den pris, som vi har fået. Og vi forventer bl.a., at vores RDE dieselmodeller vil udgøre en overvejende del af dieselsalget trods en lille merpris, men med en bedre totaløkonomi/TCO vil den faktisk ikke være dyrere,” siger Lars Beck.

Med Daily Blue Power står Iveco helt forrest, når det gælder muligheden for at kunne levere de mest miljørigtige varebiler til kunderne – og ikke alene i en version, men i tre – helt som et kinder-æg.

200 km rækkevidde

Med Daily Blue Power serien står Iveco med både en elektrisk udgave med nu 200 km rækkevidde, en opdateret naturgas/biogas-udgave med otte trins automatgear samt en Real Driving Emission dieseludgave, som opfylder emissionskravene, der først træder i kraft i 2020.

”Udviklingen er gået meget hurtigt. Miljørigtige biler er gået fra ”Nice to have” til ”Need to have” for både virksomheder og kommuner. Nu er der begyndt at blive solgt miljørigtige biler i store antal,” siger Lars Beck.

Norge og Sverige forrest

I Norden er det for gasbilernes vedkommende Sverige, der er gået forrest med en ændret beskatning sidst på året. De gør det dyrere at køre i dieselbiler, mens det ikke bliver dyrere at vælge gas.

I Norge har man længe satset på at støtte elektriske køretøjer – men herhjemme sker der endnu ikke så meget.

”Det er i vid udstrækning politikerne, der styrer udviklingen – og uden subsidier til de dyrere miljørigtige biler, kommer der ikke gang i salget. Men det er jo også en politisk opgave at styrke salget af miljørigtige køretøjer, for konkurrencen i erhvervslivet er for hård til, at virksomheder skal være først til at investere i de dyrere køretøjer,” siger Lars Beck.

Derfor rykker udviklingen

Han peger på, at der i dag er tre hovedårsager til, at miljørigtige biler rykker – dels hele diskussionen om dieselmotorer, dels kravet fra byer som f.eks. København, Oslo og London, der ikke ønsker diesel i nær fremtid – og dels virksomheder og offentlige instanser, som ønsker en grøn profil, og som nu går forrest – fordi de miljørigtige biler er klar og kan præstere det samme som dieselbilerne. Ovenikøbet med en ofte lavere totaløkonomi.

”Men det er vigtigt med afgiftsændringer eller afgiftsfritagelser til både el- og gasbiler samt andre miljørigtige drivmidler som f.eks. brint. Ellers kommer salget ikke for alvor i gang. Danmark var længst fremme tidligere. Nu er vores nabolande kommet længere,” siger Lars Beck.

Subsidier er vigtigt

Han understreger, at der uden subsidier til grønne biler eller deres drivmidler, som vi ser i andre lande, ikke får salget af de store flåder af både el- og gaskøretøjer i gang, som det bl.a. er sket i lande som Italien og Frankrig.

”Vi har herhjemme et tæt sammen med el- og gasudbydere, og vi har kørt projekter med bl.a. gasbiler – både store og små biler – og ladestandere til elbiler. Vi skal blandt andet leverer 10 Heuliez / Iveco elbusser til Trondhjem” siger Lars Beck.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk