(WRZESNIA)
En biskop, en minister, en borgmester, en fagforeningsleder og flere fra toppen af polsk erhvervsliv samt VW ledelse deltog i dag i den officielle åbning af den nye VW Crafter fabrik i polske Wrzesnia, cirka 300 kilometer fra hovedstaden Warszawa.
Den nye fabrik til 800 millioner euro blev velsignet og lønønsket på behørig vis af de 1.000 gæster, som deltog i åbningshøjtideligheden. Det er den største enkelt-investering i Polen de seneste 10 år.
Det er kun 23 måneder siden, man gik i gang med byggeriet, som blev færligt på kun 23 måneder mod normalt 30 måneder for et byggeri af denne størrelse, hvor 3.000 medarbejdere over tre skift i løbet af næste år skal bygge den nye Crafter og søstermodellen MAN TGE.
Betyder alverden
For området ved den polske by betyder den nye fabrik alverden. Der er tale om det område, der har Polens højeste arbejdsløshed – og fabrikken betyder ud over de 3.000 ansatte også mange tusinde job hos underleverandører og servicefag i området.
Der er 45 underleverandører til fabrikken fra Polen. Heraf de syv fra lokalområdet.
Da vi gik rundt på fabrikken inden åbningen gik det langsomt på samlebåndene. Der er kun ét skiftehold – og folk er under oplæring – dog med støtte fra medarbejderstaben på hovedfabrikken i Hannover samt VW’s Caddy og Transporterfabrik i Poznan, 50 km væk. Sidstnævnte har eksisteret i 20 år.
Ny produktionsmetode
Nyt ved produktionen er bl.a., at Crafter kasse-bilerne delvist kører sidelæns – for første gang installerer man således en del af de større komponenter fra bagenden – bl.a. gulv, baglygter og dørbeklædning.
Fabrikken ligger på et areal på 2,2 kvadratkilometer. Det svarer til 300 fodboldbaner.
Crafter vil kunne leveres i 69 udgaver. Totalvægt op til 5,5 tons. Bilen rummer op til 18,4 kubikmeter gods. Kun 30 pct. af Crafter er standardbiler – resten er specialbyggede.
Bedre position i stigende marked
Chef og CEO for Volkswagen Truck & Bus, Andreas Renschler, understregede i sin tale, at den nye fabrik giver VW en bedre position i det stigende marked for store varebiler. Før blev Crafter bygget af Mercedes-Benz (sammen med Sprinter), men de to fabrikker har valgt at gå hver til sit – og så skulle VW skynde sig med en selvstændig afløser.
Dr Eckhard Scholz, CEO for VW Nutzfahrzeuge, pegede på, at Crafter fik prisen ‘International Van of the Year 2017’ I forbindelse med IAA transportmessen I Hannover for få uger siden.
Jens Ocksen, formand for bestyrelsen i Volkswagen Pozna?, fortalte, at fabrikken var bygget med fremtiden for øje. Både med hensyn til miljøet på fabrikken og i lokalområdet. Den første pris har fabrikken også fået fra de tyske myndigheder for miljørigtige bygninger og omgivelser.
437 miljøvenlige robotter
Der er indkøbt 437 af de mest miljøvenlige robotter fra tyske KUKA, ny laserteknologi, nye lakeringsprocesser, fokus på ergonomiske arbejdspladser – og besparelser på ressourcer som vand og genbrug.
Den nye fabrik er ikke den største bilfabrik i Polen – den største er en Fiat personbilsfabrik i det sydlige Polen, fortæller en polsk journalist.
Ud over fabrikken i Wrzesnia er Toyota ved at udvide deres produktion af motorer. I stedet for én fabrik, kommer der tre. Også Mercedes skal bygge motorer i Polen.