Ved et online event tidligere i dag præsenterede divisionen for de tungeste biler hos bilkoncernen Mercedes-Benz den teknologiske strategi for elektrificering af lastbiler.

Således løftede producenten sløret for GenH2 Truck – en elektrisk lastbil drevet af brændselsceller med en rækkevidde på op til 1.000 km.

500 km i ellastbil

Derudover præsenterede man også Mercedes-Benz eActros LongHaul, der er en batterielektrisk trækker med en rækkevidde på omkring 500 km, som forventes at blive serieproduceret i 2024, mens Mercedes-Benz eActros tiltænkt distribution i byerne med en rækkevidde på mere end 200 km går i serieproduktion i løbet af næste år.

Ifølge Jens Tittel, som er ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks i Danmark og Sverige, er det vigtigt, at man forstår at udnytte de forskellige teknologier dér, hvor de egner sig bedst.

På jagt efter CO2 neutral transport

”Vi er hele tiden på jagt efter at indfri ambitionen om CO2-neutral transport med fokus på batteridrevne teknologier og brændselsceller, som har potentialet til at blive en stor markedssucces på sigt.”
Denne kombination gør det muligt for os at tilbyde kunderne de bedste lastbiler afhængigt af deres behov.

”Batterielektriske lastbiler vil i højere grad blive brugt til distributionskørsel med lettere last over kortere distancer, mens brændselscellerne vil være den foretrukne løsning med tung last over en længere distance,” siger Jens Tittel.

40 tons last bil – nyttelast 25 tons

Ingeniørerne bag den netop præsenterede GenH2 Truck har baseret lastbilen på karakteristika fra den konventionelle Mercedes-Benz Actros med hensyn til kraft, rækkevidde og ydeevne.

Således vil den serieproducerede GenH2 Truck have en totalvægt på 40 tons og en nyttelast på 25 tons.

To tanke med flydende brint gør sammen med et kraftfuldt brændselscelle-system den høje nyttelast og rækkevidde mulig og danner dermed kernen i GenH2 Truck-konceptet. Tankene har en høj kapacitet på sammenlagt 80 kg (2 x 40 kg) for at opnå den maksimale rækkevidde.

Teknisk set

Brændselscelle-systemet leverer 2 x 150 kW, mens batteriet midlertidigt leverer 400 kW. Batteriet på 70 kWh er ikke tiltænkt til at dække energibehovet, men snarere at sætte ind kortvarigt, når der er særligt brug for det – f.eks. under acceleration eller ved kørsel op ad bakke.

Omvendt sikrer det relativt lille og lette batteri en højere nyttelast. Batteriet oplades ved hjælp af den energi, der bliver skabt under opbremsning samt overskudsenergi fra brændselscellerne.

Bilens to elektriske motorer er designet til at levere 2 x 230 kW kontinuerlig kraft og 2 x 330 kW maksimal kraft. Drejningsmomentet er på henholdsvis 2 x 1577 Nm og 2 x 2071 Nm.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk