Opel lancerer nu 12. generation af deres mellemklassebil – Astra – med bogstavet L (der er bogstav nummer 12).

Det er dog 31 år siden, at den første Opel Astra så dagens lys – men 86 år siden, at Opels første lille personbil i denne klasse, Kadett, blev præsenteret.

Det var dengang stadig et projekt i grundlægger Adam Opels ånd – selvom GM havde ejet Opel siden 1929.

Som en symaskine

Adam Opel begyndte ganske vist med symaskiner for 160 år siden – men nu er det kun motoren i bilen, der spinder som en symaskine.

Selvom Opel i dag er en del af Stellantis koncernen, har Opel i Tyskland fortsat ret meget at have skulle sagt. Det gælder ikke mindst design, komfort, køreegenskaber og sikkerhed.

Platformen, der kommer fra Stellantis, kaldes EMP2 – og læg dertil alle drivliner – hvor der herhjemme kan vælges imellem en 1,2 benziner på tre cylindre og en 1,6 plug in hybrid benzin.

Stationcar om seks måneder

Senere kommer en diesel – og i begyndelsen af 2023 en stationcar, der formentlig bliver bestseller-version i Danmark.

Mindste motor vil – sammenholdt med erfaringer fra andre Stellantis produkter (Peugoet og Citroën) – være for støjende med tre cylindre.

Så vi anbefaler en plug-in med fire cylindre med 180 hk (senere kommer en 225 hk udgave). Der er et 12,4 kWt batteri.

Behagelig rejsebil

Vi har netop prøvet den nye Astra – dog kun i plug-in udgave, som grundet tilskud fra staten bedst betaler sig.

Den nye Astra er hurtig fra start og tillige letkørt – bl.a  med 8-trins automatgear. Opel vil også håndhæve, at man bygger biler målrettet  til tyskere – så bilerne er ”Autobahn-Proof” – med 14 pct stivere affjedring, som sikrer stabilt vejgreb. Man har således kalibreret styretøj, støddæmpere og affjedring til at være fastere.

Vi skal samtidig rose de fantastiske sikkerhedssæder kaldet AGR, som er udviklet af læger – og som sikrer suveræn sædekomfort – nok den bedste i klassen. Man har en fin kørestilling – understreget af en fast fodplade i gulvet.

Adaptiv fartpilot standard

Disse AGR sæder er standard i alle Astra-udgaver – og standard er også adaptiv fartpilot med lane assist, LED forlygter, varme i rat og sæder samt 7,4 kW onboard lader.

Opel har satset på at have flere traditionelle knapper frem for mere touchscreen – for det handler om at holde på rattet og se på vejen.

60 km på ren el

Der er en 60 km rækkevidde på ren el. Topfart 225 km/t – på ren el 135 km/t. Det vil tage mellem mellem to- og 3,30 timer at lade den op.

I 2023 kommer også en ren eludgave af Astra – og fem år efter vil fabrikken kun have elektrificerede biler på programmet.

Astra kommer i fire udstyrsvarianter – men hos Opel Danmark mener man, at topmodellen Ultimate bliver bestseller – fordi prisspringet mellem udgaverne er begrænset.

Prisgaranti

Plug-in biler stiger fra Nytår – denne med 15.000 kroner – men bestiller man sin nye Astra i år, betaler importøren den ekstra afgift, selvom man først får den leveret senere. Lige nu er der tre-seks måneders leveringstid.

Som Van vil Ultimate-udgaven koste 261.000 kroner plus moms. På hvide plader koster samme model 410.000 kroner. Basisudgaven Edition med lille benzinmotor koster 310.000 kr. En diesel koster en halv million. Som Van har man i øvrigt et varerum på ca. 1.400 liter.

Designelementer fra 70’erne

Opel vil med sit design sende signaler fra Opels historie – bl.a. er gællerne bag bagdørene helt fra den første forhjulstrukne Kadett D model fra 1979 – og den særlige Vizer front sender tanker til de første Opel Manta fra 1970.

Betegnelsen Elegance for andet trin og GS for tredje trin af udstyr er også hentet i historiebøgerne. Elegance var de bedst udstyrede modeller i mange Opel udgaver – GS var sportsudgaverne.

Og den nye GS er da også med sorte lister i stedet for krom-lister – men Ultimate udgaven fås også i en ”black-pack” version – også med sorte lister.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk