Allerede indenfor for få uger bliver de første elektriske Mercedes-Benz eEconic leveret til kunder i Danmark.
Bilen havde præmiere på IFAT messen i München før sommerferien. IFAT er verdens største messe for miljøteknologi, og i år var der 2.984 udstillere og omkring 119.000 besøgende fra hele verden.
eEconic bygger på teknikken fra eActros, der blev præsenteret sidste efterår – og som netop nu er på vej til det danske marked med den første ”hand over” i dag til Dansk Retursystem i Taastrup.
80 pct. af alle skraldebiler
Econic-serien anvendes ikke mindst som skraldebil på grund af sit nedbyggede førerhus. Den danske Mercedes-importør fortæller iøvrigt, at 80 pct. af alle skraldebiler i Danmark er opbygget på et Econic chassis.
Mercedes-Benz Danmark fortæller også, at den elektriske eEconic formentlig vil blive markedslederen inden for skraldebil-segmentet.
Urbaser Renovation har allerede bestilt 35 eEconic, som leveres løbende over det næste år. Bilerne skal bl.a. køre i Brøndby og Glostrup i den københavnske vestegn, i Aarhus, Roskilde og Vejle.
Igen med fladt gulv
Nyt med eEconic er, at bilen igen har fladt gulv i kabinen – som i de første Econic modeller. Euro6 miljøkrav gjorde det nødvendigt med øget køling og derfor mere teknik under gulvet i førerhuset. Gulvet var derfor højere i euro 6 udgaver end i de første Econic diesel-modeller.
Altså bedre komfort i en Econic – som også opnås med bedre sæder til alle ombord. Nævnes skal også bilens nye digitale instrumentering – plus en forrude, som bedre absorberer varmestrålingen udefra.
LED lygter er standard. Vi kan også nævne Active Brake Assist 5 nødbremsesystem, regn – og lyssensor, adaptiv fartpilot og sporassistent. Sikkerhedsmæssigt har bilen Sideguard Assist samt akustisk signal ved svingning for at advare bløde trafikanter.
Op til 150 km rækkevidde
Rækkevidden pr. opladning er kun på 100-150 km – så ruteplanlægningen er vigtig. Opladning fra 20- til 80 pct. med hurtiglader med 400 A tager 75 minutter. eEconic har en totalvægt på op mod 27 tons – og har Mercedes’ egen e-aksel og to el-motorer.
Der er tre batteripakker – hver med 112 kWh og en anvendelig kapacitet på 97 kWh.
Rekuperation sikrer opladning ved kørsel ned ad bakke og i friløb f.eks. hen mod et lyssignal. Opladning sker med op mod 160 kW.
Opbygninger på eActros
Men Mercedes havde også taget de første varianter af eActros med sig på IFAT – og viste 6×2 e-Actros som chassis.
På den udstillede eActros 300 med Palfinger tiplad-opbygning var der ZF’s multifunktionelle kraftudtag i form af all-in-løsningen eWorx – et elektrisk kraftudtag med omfattende Can-Bus-forbindelse til lastbilen.
En lignende eActros var udstillet på Meiller-standen – med kroghejs – og ligeledes med eWork systemet fra ZF. Dette letter arbejdet med alle overbygninger med hydraulisk funktion. På den udstillede bil driver den hydrauliske pumpe til tipladet.
–
Teknik Mercedes-Benz eEconic:
Akselafstand: 4.200 mm.
Akselkonfiguration: 6×2/¤ NLA.
Egenvægt: 9,2 tons.
Totalvægt: 27 tons.
Nyttelast uden opbygning: 17,8 tons.
Ekmotor: 400 kW max (300 kW)
Topfart: 89 km/t.
Gear: 2 trin.
Batterier: Litium-ion.
Batteripakker: 3.
Rækkevidde: 100-150 km.
Batterikapacitet samlet: 336 kWh.
Opladning: 160 kW.
Ladetid: 20-80 pct. på 1,15 timer.