Med et år til den officielle lancering i slutningen af 2021, løfter BMW nu allerede sløret for BMW iX, som stadig er i udviklingsfasen.
Bilen er helt fra starten udtænkt til ren elektrisk mobilitet. iNEXT har hidtil været dens konceptnavn.
Bruttokapaciteten på batteriet er mere end 100 kWh, hvilket muliggør over 600 kilometers elektrisk rækkevidde.
Fem sekunder til 100 km/t
De foreløbige tal lover en ydelse på mere end 370 kW/500 hestekræfter og en tid fra 0-100 km/t på under fem sekunder. Dette opnås samtidig med et usædvanligt lavt elforbrug på under 21 kWh per 100 kilometer (WLTP).
Den nye opladningsteknologi i BMW iX muliggør DC-hurtigladning på op til 200 kW. Batteriet kan oplades fra 10 til 80 procent af sin fulde kapacitet på under 40 minutter.
Hertil kommer, at der inden for ti minutter kan føres nok energi til batteriet til at øge bilens rækkevidde med mere end 120 kilometer (alle værdier er dog foreløbige).
Femte generation BMW eDrive
Udvendigt ligner bilen en nyfortolkning af en stor SUV. BMW iX kan sammenlignes med en BMW X5 i længde og bredde, har næsten samme højde som en BMW X6, og størrelsen på hjulene sender tanker til en BMW X7.
BMW iX er den første model, der er baseret på en ny, modulopbygget og skalerbar arkitektur, som fokuserer på en helt ny fortolkning af bl.a. design, bæredygtighed og alsidighed.
Femte generation af BMW eDrive-teknologien – som omfatter elmotorerne, elektronikken, opladningsteknologien og højspændingsbatteriet – garanterer effektivitet.
Automatiseret kørsel
Den optimerer de nyeste innovationer inden for elektrificering, automatiseret kørsel og opkoblingsmuligheder til at levere en mobilitetsoplevelse, der sætter mennesket i centrum.
Udgangspunktet er bæredygtighed, som afspejler sig i intelligent letvægtsdesign og brug af natur- og genbrugsmaterialer.
Den nye teknologiske arkitektur sikrer en platform for betydelige fremskridt inden for automatiseret kørsel og digitale tjenester.
Nye branchestandarder
“Vi sætter nye branchestandarder med teknologien i BMW iX. Bilen har mere computerkraft til databehandling og mere kraftfuld sensorteknologi end nogen anden af vores modeller, er 5G-kompatibel, byder på nye automatiserede køre- og parkeringsfunktioner samt brug af femte generation af vores elektriske teknologi,” siger Frank Weber, bestyrelsesmedlem hos BMW AG, Development.
Batterierne i BMW iX er designet som en del af en langsigtet ressourcecyklus og muliggør en høj grad af genanvendelse. Den strøm, der bruges til at producere battericellerne og højspændingsbatteriet som helhed, kommer udelukkende fra vedvarende energikilder.
Kamera- og radarteknik
BMW iX byder på det såkaldte ”shy tech”, hvor teknologierne kun er synlige, når de anvendes.
Integreret i BMW nyrerne foran findes der en række sensorer, kameraer og radarteknologi.
Dørene, med de rammeløse vinduer, åbnes ved et tryk på en knap, og bagklappen – som dækker hele bagenden – inkluderer bakkamera med automatisk rensning i BMW logoet.
Meget aerodynalisk
Forlygterne er de smalleste nogensinde på en serieproduceret BMW, det samme gælder baglygterne. Den aerodynamiske udformning betyder en Cd-værdi på kun 0,25.
Drivlinjen betyder, at der ikke er nogen kardantunnel, hvilket bidrager til den åbne, luftige fornemmelse samtidig med, at der er ekstra benplads samt rigelig opbevaringsplads.
Produktionen af BMW iX begynder i anden halvdel af 2021 på BMW fabrikken i Dingolfing i Tyskland. Herhjemme er den klar om nøjagtigt et år.
El-biler født til distribution
BMW var blandt pionererne med i3 elbilen, som for nylig kom i en opdateret udgave med længere rækkevidde.
I Berlin anvendes i3 som varebil af et logistikfirma til Last Mile distribution. Grøn transport vil betyde mere og mere for distribution – både fordi byers ledelser og virksomheder ønsker det.
BMW iX bliver sikkert ikke helt billig – og vil måske ikke dukke op i en Van-udgave, men konceptet er vigtigt til at forstå fremtidens muligheder med elbiler. Både, når det gælder rækkevidde og opladning.
Ønske fra de større byer
Fordi større byer som f.eks. København vil have grøn transport i byen, så ser man i dag, at mange nye taxaer er elektriske i stedet for dieseldrevne – fordi det bl.a. er lettere til at få en bevilling, som vi har hørt fra flere bilforhandlere.
Her ser vi bl.a. biler som Mercedes-Benz EQV og EQC samt Jaguar i-Pace og Tesla udgaver som taxaer.
Endnu kun få mindre el-varebiler
Flere og flere producenter barsler med el-køretøjer – men endnu er der ikke så mange små og mindre el-varebiler tilgængelige.
Derfor ser man også mindre elbiler blive brugt til bl.a. distribution. Det gælder bl.a. den nye Volkswagen ID.3 og Renault Zoe.