Der kan gå et år, før de sidste licitationer er faldet på plads til udskiftning af de slidte sluser i Brunsbüttel ved Kielerkanalens udmunding i Elben, sagde Björn Geib, projektleder i Logistics Initiative Hamburg, for nylig til Business Transport ved et møde i Hamburg.

Efter sluserne for nylig var lukket en uge for nødtørftige reparationer, indså selv landets ledelse, at Schleswig-Holstein skulle have hjælp – også selv om det i sidste ende nok koster 7,5 mia kr., som Hamburger Abendblatt har nævnt som beløb.

20 danske feederskibe om ugen
Op mod 20 feederskibe forlader hver uge Hamburg havn med kurs mod Danmark – ud af cirka 155 skibe det seneste år – og alle skal de gennem den 118 år gamle Kieler-kanal (Nordostsee Kanal) mellem Brunsbüttel og Kiel – eller Kaiser Wilhelm Kanal, som den hed officielt indtil 1948. Dertil kommer feederskibe fra andre havne så som Bremerhafen og Wilhelmshafen.

Men i næsten 15 år har både politikere og ingeniører vidst, at de gamle kejserlige sluser fra seneste kanal-udvidelse i 1914 var slidt op. Sagen var bare ikke interessant nok til at bruge så meget tid på verdens mest trafikerede kanal – med cirka 100 skibspassager om dagen.

42.000 skibe om året
Kun nødtørftige reparationer har sørget for at de 42.000 skibe, der bruger kanalen hvert år, ikke har skullet sejle 250 sømil eller 400 km i omvej rundt om Skagen. Indtil midt i marts måned, da sluserne i Brunsbüttel sagde stop.

I en uge måtte skibe på mere end 125 meters længde rundt om Skagen, mens ingeniører og sluse-arbejdere nok en gang fik repareret på de gamle træsluser.

Tabte besindelsen
Det fik de besindige folk i Schleswig-Holsteins lokalregering til at tale med store bogstaver i Bundestag – og selveste transportminister Peter Ramschauer (CSU) måtte rejse fra Berlin til Brunsbüttel for at ”bede om godt vejr.”

Nu er der efterhånden blevet politisk enighed om at gribe til handling og investere de i første omgang, ifølge den nordtyske avis, tre mia kr. (350-400 mio. euro) til en længe savnet udvidelse med en femte sluse. Men hele den 98,7 km. lange Nordostsee-kanal, som tyskerne kalder den, trænger til en opdatering.

Elben skal uddybes
Samtidig venter man i Hamburg på at få uddybet Elben og Weser, som venstrefløjen er imod af miljømæssige årsager, så man kan tage imod containerskibe, der stadig bliver større.

Lige nu er det største skib på 16.000 TEU (standard 20 fods containere) – Marco Polo fra det franske rederi CMA CGM – men Maersk Line er på vej med endnu større containerskibe.

Samtidig har man ønske om en ny motorvejstunnel under Elben, så der bliver forbindelse fra den nordtyske landsdel til  Bremen og Bremerhafen – og så er der jo også lidt udgifter oppe ved Puttgarten til Femer Bælt projektet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk