Den nye 8,5 tons Fuso Canter havde verdenspremiere på IAA transportmessen i Hannover sidste måned – men de første to biler er allerede leveret til City Container og kører som renovationsbiler i Københavnsområdet.
Næste model bliver en kroghejs bil, som er ved at blive opbygget hos SAWO i Herlev. Den leveres inden længe til kunden, Henry Andersen i Ballerup.
Bilerne har betegnelserne 9C15 og 9C18 med 150 og 175 hk Euro 6 motorer fra FPT (Fiat Power Train) – med SCR miljø-teknologi og partikelfilter.
Kom allerede i foråret
De kom dog allerede til Danmark fra fabrikken i Portugal 1. marts og blev leveret i henholdsvis juni og juli efter at have været rundt om Finland for at få monteret komprimatorer.
”Fuso er jo en del af Daimler, så vi følger blot med på fabrikkens nyhedsside, hvornår de nye produkter frigives,” siger direktør Brian Olesen fra Phoenix Danmark A/S, der forhandler de portugisisk byggede biler.
Han finder de nye topmodeller interessante, fordi de først og fremmest har en lige chassisramme.
Let at bygge op
”Fabrikken har tillige sørget for huller i rammen, så vi kan flytte bagakslen, så vi får den ønskede akselafstand. En af de nye biler endte med en akselafstand på 2,8 meter.
Men den nye bil kan vi bygge en renovationsbil, der har 3,5 tons lasteevne mod 2,2 tons i den tidligere model. Og det er interessant, for så er risikoen for overlæs mindre,” siger Brian Olesen.
Egenvægten ligger på 670- til 970 kg. Derfor muligheden for den høje lasteevne. Trailervægten er uændret 3,5 tons. Standard er også esc stabilitets-system (ESP).
Seks tons lasteevne
9C-modellen kan fås med op til seks tons lasteevne, hvilket gør den konkurrencedygtig overfor mange normalt større lastbiler så som Mercedes’ egen Atego – men Fuso kan med sin størrelse komme lettere ind i trange gårde.
Modellen har i øvrigt standard dobbeltkoblings-gearkassen Duonic, som næsten er en nødvendighed på en renovationsbil, der sammenlagt måske kører seks til 10 km i gennemsnit på en arbejdsdag.
”Jeg har også set på den nye eludgave – Canter E-Cell, som med tre tons lasteevne kan blive interessant herhjemme, men jeg har ikke kunnet bestille den endnu,” siger Brian Olesen.
Kompetence-center i Japan
Bilen har en rækkevidde på 100 km. og kører 90 km/t. Ladetiden er normalt syv timer, men med hurtiglader kun en time. Litium ion batterierne yder 48,4 kWh.
Bilen er udviklet af Fuso i Japan, som er kompetence-center for hybridteknologi hos Daimler.
Blandt fordelene ved den nye Fuso serie er nyt vidvinkelspejl, stop/start system, lille vendediameter, lav indstigning samt en kraftig motorbremse, der betyder, at man ikke bruger bremserne så meget.