HMF Group kommer ikke til IAA transportmesse i Hannover uden overraskelser – og 2014 var ingen undtagelse.

I år var det en helt ny langarms-kranserie med betegnelsen L, der består af otte forskellige kranstørrelser med løfteevner fra 580- til 1.220 meter med et maksimalt løftemoment på mellem 11,7- til 24,2 tm (ton-meter).

De kompakte kraner er velegnede til bagmontering på lastbilen, hvor de så kan hentet godset i ladets fjerneste ende. Kranen har endvidere 450 graders svingmoment og er kendetegnende ved stor arbejdshastighed samt hurtig og let daglig vedligeholdelse.

Vigtige i Tyskland
”Kranen er udviklet i tæt samarbejde med kunderne – og ikke mindst på det vigtige tyske marked vil L-serien være kærkommen på grund af kranernes store arbejdshastighed samt at de dækker en betydende del af markedet for 12-25 tm kraner,” siger Renè Dahlkilde, projektchef hos HMF.

Op til 345 bar arbejdes der med, hvilket sammen med 450 graders svingmomentet også er uniqt. Man kan endvidere vælge imellem radiostyring og manuel styring.

”Vi er takket været vores mange standardkomponenter være meget konkurrencedygtige. Kranerne er kendetegnede ved en lag inderste arm, som giver den lange rækkevidde,” siger Dahlkilde.

Sådan er de opbygget
Kranerne har centralt placeret søjle, indvendig slangeføring overalt, indvendige cylindre i udliggersystemet samt den lange inderste arm, der kan gå op i det lodret store svingmoment på de 450 grader samt styreventilen fra Danfoss. Dermed er kundernes ønsker blevet opfyldt.
Modelserierne hedder henholdsvis L-TS med manuel styring og L-RC med fjernstyring.

TS-modellen har topsæde med joystick og fodpedalstyring – mens RC modelen har Scanreco radio-fjernstyring.

Kranerne har HMF’s sikkerhedssystem RCL 5300, der virker uafhængigt af operatøren. Systemet overvåger kranens aktuelle belastning og driftsforhold og sikrer mod overbelastning af kranen og medfølgende skader. Systemet griber kun ind, når det er nødvendigt. Det er opbygget med sensorer.

To nyheder i Z-serien
To nye udgaver af Z-serien havde HMF også klar – nemlig heavy duty modellerne 1943 og 2243, hvor den sidstnævnte er radiostyret. Kranerne opererer i henholdsvis 19- og 22 tm klassen – begge med rækkevidde  på ni meter og med løfteevne på henholdsvis 2.000- og 2.200 kg. på maksimal rækkevidde.

Kranerne arbejder med høj arbejdshastighed, som kunderne efterspørger. Dette er bl.a. opnået ved at benytte hydraulisk generering af hydraulikolien på udliggercylindrene.

Der betyder sammen med Danfoss PVG 32 styreventilen, at de nye kraner repræsenterer markedet nok hurtigste arbejdshastighed på denne type kraner.

Højde under 2,4 meter
De er lette at montere på køretøjer, idet de kombinerer en lav højde på under 2,4 meter i sammenfoldet stilling plus den lange rækkevidde på 9,1 meter.

René Dahlkilde har i foråret fejret sit 25 års jubilæum hos HMF – og han har bl.a. været fast mand på IAA udstillingerne  siden begyndelsen  af 90’erne.

”Der er sket meget i de år – bl.a. brug af robotter i produktionen, hvor det før foregik manuelt. Det betyder øget sikkerhed og færre fejl. På fabrikken i Aarhus har vi også løfteborde for optimal ergonomi i produktionen,” siger René Dahlkilde.

Nye medarbejdere
HMF var som de fleste ramt af finanskrisen, og man er i dag med 400 medarbejdere på den halve arbejdsstyrke i forhold til tidligere.

”Men det går den rigtige vej – vi er oppe på de 400 medarbejdere – men har netop ansat 30 nye medarbejdere,” siger René Dahlkilde.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk