Peugeot lancerer nu deres mellemklasse-personbil 308 på det danske marked – først som 5-dørs og om nogle måneder som stationcar.

VOTY.dk har prøvet den nye bilmodel – dels i forbindelse med Årets Bil arrangementet sidste efterår (lånt på fabrikken på franske nummerplader) og dels forleden – i forbindelse med den danske lancering.

Der er tale om en meget velkørende bil, hvor kvaliteten er hævet gevaldigt – og naturligvis med mere teknologi og elektronik end tidligere.

Politisk sabelraslen

Der har været sabelraslen fra en række landspolitikere, at de ville ændre på beskatningen af plug-in biler, fordi bilerne efter en COWI undersøgelse måske alligevel ikke er så grønne som først antaget, fordi folk ikke lader dem op så tit.

Men umiddelbart røres der ikke ved beskatningen – for sådan er forliget på Christiansborg skruet sammen – så det vil sige efter planen gældende til 2025. Det er godt for roen på bilmarkedet.

Kun fem pct. diesel

Faktisk 80 pct. af det samlede salg forventes at være plug-in – også betegnet som PHEV– mens diesel kun vil udgøre fem procent. Det er omkring en tiendedel i forhold til for 10 år siden, men dieselafgifter er også steget.

70 pct. af bilerne bliver stationcars. Både hatchback og stationcarmodellerne vil kunne fås som Van. De fleste biltyper herhjemme er dog fortsat de såkaldte SUV-modeller, der for Peugeots vedkommende er 3008 som SUV-pendant til 308.

Bedre plads

Med længere akselafstand betyder det bedre plads i varerummet eller kabinen – og der er et varerum på mere end 1.300 liter i dieseludgaven (31 liter mindre i plug-in udgaven på grund af pladsen til batterierne. Man kan også få bilen med elektrisk bagklap.

3008 byder også på god komfort – men vindmodstanden er større og bilen dermed knap så økonomisk som 308 – og køreegenskaberne er også bedre i 308, som kører glimrende og ganske sporty. Man sidder godt bag rattet i 308 i et velformet sportssæde.

Forbedret instrumentering

Peugeot holder fast i deres specielle i-cockpit – lanceret med 208 i 2012 – hvor man ser instrumenterne over ratkransen. Nu har man så moderniseret instrumentering og touchscreen – bl.a. med flere betjeningsknapper i rattet – så som fartpilot.

Så nyt er i-Toggles, hvor man kan tilpasse informationer med genvejstaster efter ønske – ligesom når man flytter rundt på app’s på mobiltelefonen. Altså de funktioner, man bruger mest er nærmest – f.eks. sædevarme. De kan dog være svært at indstille – og det skal forhandleren så hjælpe med.

Nederst på midterkonsollen har man dog en række kontakter, som man hele tiden anvender – så som elbagrude.

Masser af udstyr

Udstyrsniveauet er flot i bilerne generelt. Vi kørte i Allure topmodeller – som nærmest havde hele paletten.

Mest solgt vil blive en PHEV stationcarudgave på 180 hk i First Selection intro-model – med adaptiv fartpilot, blindvinkelalarm, trådløs opladning af mobiltelefon, 180 grader bakkamera, 3D navigation, i-Toggles, nøglefri betjening, 17 tommer alufælge og advarsel mod tværkommende trafik bag bilen.

Flere motortyper

Peugeot og de andre mærker i Stellantis organisationen adskiller sig fra flere andre mærker ved at holde fast i dieseludgaven, som vi kørte ved Årets Bil – en 130 hk udgave med fire cylindre, hvor benzinudgaven af bilen kun har en 1,2 liters maskine med tre cylindre.

PHEV modellerne har 1,5-liter motor med fire cylindre – og dermed en bedre gangkultur fra motoren, som også kører på benzin.

Vi vil foretrække den 8-trins automatgearkasse, som er fremragende. Manuelt gearskift fås også.

Stærk basismotor

Vi har netop prøvet de to karosseri-varianter – dog med samme teknologi. 180 hk systemeffekt – baseret på 150 hk benzinmotor og 110 hk elmotor. Den kraftige udgave med samlet 225 hk har vi til gode. Rækkevidde på ren el er 68 km.

Det er en fordel med en stærk basismotor – for når strømmen slutter og bilen kører videre på benzinmotoren alene, er der stadig godt med overskudskraft. Godt, hvis bilen er læsset godt op til en langtur.

Den 150 hestes PHEV model uden last havde udmærket overskudskraft, da vi lagde fra land fra en tilkørselsrampe på Helsingør motorvejen – uden at bilen er en racerbil – med et drejningsmoment på 250 Nm ved 1.750 Nm omdrejninger.

El-udgave i 2023

Vi kan i øvrigt fortælle, at 308-modellen kommer i en ren eludgave allerede til næste år. Den får en rækkevidde på 400 km. Allerede i år vil 50 pct. af alle Peugeots personbiler herhjemme kunne fås som elektrificerede – for varebiler er tallet 20 pct.

Ser man på tallene for Europa vil 70 pct. af alle modeller – person- som varebiler – kunne fås elektrificerede. Det tal stiger til 85 pct. i 2023 og til 100 pct. i 2024. Endnu er dog de fleste varebiler, der sælges, udstyret med dieselmotor. Det vil ikke ændre sig de nærmeste år.

Først med nyt bomærke

308 er den første Peugeot, der har fået det nye bomærke – som i øvrigt minder meget om et bomærke, man benyttede mange år tilbage.

Den nye 308-modelserie skal koste mellem 245.000- og 320.000 kroner på hvide plader alt efter udgave. Gulpladepriserne er ikke beregnet endnu, men en Blue HDI diesel fra godt 200.000 kroner.

90 års jubilæum

Faktisk har Peugeot-3-serien i år 90 års jubilæum – da første 301 udgave blev præsenteret tilbage i 1932. En bil, der vist ikke blev set så meget i Danmark. Det var nok mere 302 fra 1936 med forlygterne gemt bag kølergitteret midt på bilens front.

308 og dens forgængere tilbage til 304-udgaven i 1969 har gennem alle årene været populære herhjemme – såvel som personbil som varebil – med 307-udgaven som den mest solgte.

308-betegnelsen holder Peugeot fast i – da 309 allerede er brugt i 1986 til bilmodellen, man arvede fra Simca.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk