En Land Rover Defender har siden fødslen i 1948 været bilen til det hårde arbejde i marken og skoven – bilen, som aldrig gav op i terrænet.

I 2016 faldt den gamle Defender for aldersgrænsen. Dens teknik levede ikke op til de nye, strenge miljøkrav, der følger med Euro 6 standarden.

Men nu er det britiske stilikon genfødt i en moderne udgave – om end produceret i Nitra i Slovakiet.

Til professionelle

Vi har tidligere prøvet 110 tommer udgaven af Defender med både diesel og benzinmotor. Nu har vi haft mulighed for at prøve den korte 90 tommer model, der også danner basis for fabrikkens varebilsudgave ”Hard Top.”

Bilen havde 3-liters dieselmaskine, men var med nærmest det mest basale udstyrsniveau – f.eks. uden den indstillelige luftaffjedring, som er standard i 110 tommer modellen. Der var også 18 tommer stålfælge – så det er bilen, som er for hard core professionelt brug.

Mange entusiaster er fortsat fortvivlede efter bortgangen af forgængeren – og de fleste af dem vil nok heller ikke kunne investere de mange biler, som selv den testede udgave koster – nemlig en million på hvide plader.

Halv pris som gulpladebil

Men det er også gulpladebilerne, som sælges herhjemme – p.t. ombygget herhjemme – for her begynder priserne ved godt og vel halvdelen af hvidplade-modellerne.

Testbilen koster uden udstyr 568.000 kroner plus moms.

Men man skal huske, hvem kunderne er – nemlig folk i erhverv som landbrug og skovdrift, hvor en Land Rover kan gøre det ud for en mindre traktor, og traktorer er bestemt ikke billigere – men knap så alsidige.

Find den rigtige opsætning

De fleste, der kommer bag roret af den nye Defender, kaster den straks ud i terrænet – og her er alle imponerede. For vi har ikke sat en Land Rover uhjælpeligt fast endnu – måske fordi vi prøver at få bilen gennem ”prøven.”

Vi har tidligere kørt 110 tommer udgaven ved premieren i skovene ved Tirsbæk Gods ved Vejle – og med mange indstillinger af undervognens opsætning, så den passer til underlaget – f.eks. sten, mudder og græs.

En tur i Vejle Fjord

Dertil kameraer, så man kan se, hvad der sker foran og ved siden af bilen – så kan bilen klare den utrolige.  Også en tur i Vejle Fjord – med frihøjde på 291 mm – og en vadedybde i 110 tommer udgaven på 900 mm. med 90 tommer udgaven er den 850 mm.

Vi kan kort gentage nogle af specifikationerne med bilen Pivi Pro touchscreen, configurable Terrain Response, midterdifferentiale, mulighed for låsbart differentiale bag – og naturligvis konstant firehjulstræk.

I terrænet sikrer kameraer, at man kan se, hvad der sker foran forhjulene (Clear Sight Ground View) – plus Bird View, hvor man kan se, hvad der sker rundt om bilen. Så undgår man nærkontakt med træstubbe og store sten.

En tur på Lerchenborg

90 tommer udgaven kørte vi en tur til Kalundborg – og fik selskab af Frederik Glad, der har fået terrænkørsel ind med modermælken som barnebarn af Per Glad og søn af Jacob Glad.

Frederik har nøglerne til Lerchenborg Skovdistrikt, og den nye bil klarede alle terrænopgaver, som vi forventede – til UG. Stop bilen på en voldsom stigning – og kørt så videre. Den kørte jo bare igen – selv om Michelin Latitude Tour-dækkene ikke var hard core off road dæk.

Til- og frakørselsvinklerne er opgivet til henholdsvis 31- og 37,9 grader – rampevinklen er 25 grader – og stigningsvinklen til 45 grader.

Defender og Defender og Ifor Williams

Men inden skovturen skulle turen gå til de kuperede og smalle veje på Røsnæs. Men det skulle være med trailer, som ingen Land Rover ejere kan undvære. Så de fleste bekoster træktøj til 7.500 kr.

Heldigvis har Bilhuset Glad også en anden forretning – nemlig importen af de lige så ikoniske og hard core Ifor Williams trailere, der har været produceret i Wales i 63 år.

Så vi rundede trailer-afdelingen og lånte en såkaldt CT 167 vippeladstrailer – med endnu en 90-tommer Land Rover på ladet – frisk fra udstillingsvinduet på Slagelsevej.*

Max. belastning

Vægt knap 1.000 kg. for traileren – og 2,3 tons for bilen. Så tæt på max-belastning (ca. 6,5 tons vogntogsvægt) med to mand om bord. Traileren må veje 3,5 tons – og bilen må trække 3,5 tons.

Afsted mod Røsnæs går det – med stop for foden af bakkerne og 750 omdrejninger i tomgang i den 6-benede dieselmaskine med 8-trins automatgear.

Og så opad – og bilen trækker blidt afsted og skifter blødt op i gear ved 2.300 omdrejninger.

Meget momentstærk

Og stop midt på bakken – og give den fuld power – og den accelererer hurtigt op måske til 2.500 omdrejninger før gearskift.

Eller som Frederik Glad sagde – den skifter jo nogenlunde samtidig, når den kører uden læs. Så de 3,5 tons på krogen mærkes næsten ikke – så momentstærk er bilen.

250 hk – og 570 Nm – præsterer bilen, endda et moment mellem 1.250- og 2.250 omdrejninger, og det forklarer lidt den gode trækkraft.

Ganske letkørt

Vi må understrege, at bilen er ganske letkørt modsat forgængeren – og støjniveauet er behageligt lavt, hvor forgængeren nærmest krævede høreværn.

Også på motorvej, hvor der er ganske tyst. Det er ingen racer – otte sekunder til 100 km/t og en opgivet topfart på 188 km/t.

Vi skal fremhæve bilens Matrix LED lygter og LED signatur kørelys.

Fylder godt

Forvilder man sig ind i storbyen har man en bil, der er to meter bred og to meter høj – så den fylder godt. Længden er kun 4,3 meter – så det er ikke mere end en normal familiebil.

Ud over normalt bakspejl, kan man ændre det til at være digitalt – så man kan se bredere bagud. Det koster dog 6.400 kr. plus moms.

I testbilen var der monteret et sæde mellem forsæderne – som er fint til en van, som så bliver mere anvendelig. Det kan vippes frem, så der kommer aflæggeplads og kopholdere i ryggen. Merpris 8.400 kr.

Ikke adaptiv fartpilot

Sikkerhedsmæssigt er der aktiv nødbremse, linjevogter – men ikke adaptiv fartpilot, og det kan undre i en så kostbar bil. Luftaffjedring er ekstraudstyr.

Man sidder rigtig godt bag rattet, hvor man kan få en fin kørestilling. Bilen er let at tumle i terrænet – og passageren har et kraftigt panikgreb i instrumentbrættet.

Standardudgaven har stofsæder – med dog med el-drevet førersæde, og der er handskerumslås. Der er både A- og C type usb stik. Vi kan også nævne 2-zone klimaanlæg.

1.600 liter varerum

Varerummet i Hard Top udgaven er helt plant og rummer ca. 1.600 liter. Længden i varerummet i den fanbriksbyggede Hard Top udgave er cirka 110 cm – men ok for en Van, når varebilen er fabriksbygget (kaldet N1).

Gulvet er plastbehandlet, så alt rutsjer rundt, hvis man ikke spænder det fast i fastgørelseskrogene. Læssehøjden er 870 mm.

Land Rover Defender Standard 90 tommer:
Motor: 6-cyl. diesel – biturbo. 24V.
Slagvolumen: 2.995 ccm.
Ydelse: 249 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 570 Nm v. 1.250- og 2.250 omdr.
Gear: 8 trins automatgear.
Benzintank: 89 liter. AdBlue tank: 20,7 liter.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 8 sek.
Forbrugssnit WLTP: 11,6 km/l.
CO2 udslip: 228 g/km.
Vogntogsvægt: ca. 6,5 tons.
Køreklar vægt: 2.273 kg.
Totalvægt: 2.970 kg.
Vendediameter: 11,3 m (kantsten).
Vadedybde: 8,50 m.
Frihøjde: 29 cm.
Trailervægt: 3,5 tons.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Varerum-længde Hard Top: Ca. 1,1 m.
Akselafstand: 259 cm.
Til/frakørselsvinkler: 31/37,9 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Stigningsvinkel: 45 grader.
Dæk: Michelin Latitude Tour 255/70 R18.
Trailer: Ifor Williams CT 167 (50.100 kr. plus moms).
Pris hvide plader: 1 mio. kr.
Pris ekskl moms: fra 568.171 kr.
Testbil med udstyr: 612.717 kr. ekskl. moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk