Toyota har netop – for andet år i træk – vundet et af verdens hårdeste rally, Dakar Rally, for biler. Det blev en kendsgerning søndag efter to ugers og samlet næsten 5.000 kilometers ørkenrace.

Hele rallyet blev i år kørt i ørkenen i Saudi Arabien, og målstregen på den afsluttende, 136 km lange etape var henlagt til kystbyen Dammam.

Kæmpe forspring

Vinderbilen i bilkategorien var igen arbejdshesten Toyota Hilux pick up i specialudgaven GR DKR Hilux T1+ med Qatar-køreren Nasser Al-Attiyah og hans franske co-pilot Mathieu Baumel krydsede målstregen først.

Dermed forsvarede Al-Attiyah og Baumel deres titel i ét af verdens hårdeste rally, Dakar Rally. De sikrede sig den samlede sejr med en margin på hele 1 time 20 minutter og 49 sekunder ned til nærmeste forfølger.

Samlet brugte de 45 timer, 3 minutter og  15 sekunder på hele løbet. Hurtigst var dog Kevin Benavides, Argentina, på KTM i motorcykel-kategorien med samlet 44 timer, 27 minutter og 20 sekunder

Sejrsvandt hold

Det var Nasser Al-Attityah og Mathieu Baumels tredje sejr som makkerpar for Toyota, og det dygtige team grundlagde allerede sejren fra 2. etape, hvor de bragte sig i spidsen for løbet. Samlet har Nasser vundet løbet fem gange – to gange for andre mærker. Mest sejrende i Dakar løbet  er dog franske Stephane Peterhansel med 14 sejre.

“Det er en fantastisk følelse. Jeg er nødt til at takke så mange mennesker, begyndende med hvert medlem af vores team. Det var to hårde uger, men at kunne vende tilbage og forsvare vores titel er fantastisk. Det er virkelig noget særligt at vinde løbet tre gange,” siger Nasser Al-Attiyah.

Vinderbilen er som nævnt en særlig rallyudgave af Toyota pickup’en Hilux og har navnet GR DKR Hilux T1+.

Benzin i stedet for diesel

Det er en særlig udgave af ørkenraceren med en 3.5-liters V6 twin-turbo benzinmotor, der er lånt fra den serieproducerede Toyota Land Cruiser 300 GR Sport. Motoren yder 400 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 660 Nm.

Dermed er den meget langt fra den Toyota Hilux, som kendes herhjemme som arbejdshesten for især håndværkere og entreprenører. Den daglige slider herhjemme er med 4-cylindret dieselmotor, er rallybilen så med V6 benzinmotor. Tidligere brugte Toyota V8-motor til Dakar-bilen.

Fire biler i top-5

Toyota rallybiler dominerede i øvrigt med første-, tredje-, fjerde- og femtepladsen Dakar 2023.

En privat tilmeldt Toyota Hilux T1+ med den unge, Dakar-debuterende brasilianer Lucas Moraes bag rattet og den erfarne Timo Gottschalk ved siden side, markerede sig stærkt ved at slutte på en samlet tredjeplads.

Fabriksholdet TOYOTA GAZOO Racing deltog med i tre GR DKR Hilux T1+ rallybiler i årets Dakar-løb og sluttede med dem alle i top fem – en flot præstation, der sætter en tyk streg under motorsportsteamets og bilernes kvaliteter.

Med 15 gange i træk

Teamets sydafrikanske makkerpar, Giniel de Villiers og co-pilot Dennis Murphy, endte lige uden for podiet på fjerdepladsen. Det var Giniel de Villiers 20. Dakar-rally i træk, og da han krydsede målstregen i Dammam var det samtidig 15. gang, at veteran-køreren endte i top-5. Én gang – i 2009 – har han også vundet.

TOYOTA GAZOO Racings Henk Lategan og co-driver Brett Cummings var helt oppe på andenpladsen i den samlede stilling, men to gange fik de problemer, som kostede topplaceringen. Holdet endte på en femteplads mindre end fem minutter efter deres holdkammerater på fjerdepladsen.

Med sejren scorer Toyota også for andet år i træk hattrick, eftersom det også blev til sejre i 24-timers løbet på Le Mans i sommer, verdensmesterskabet i rally i november og nu altså sejren i Dakar Rally.

Special-rallybil nummer to

Franske Sebastian Loeb og co-driver Fabian Larguin klemte sig ind på andenpladsen i deres specialbyggede Prodrive BRX Hunter T1, der kører med en 3,5 liter Ford V6 EcoBoost motor med 400 hk.

Lastbilskategorien blev vundet af Janus Van Kasteren i Iveco med tiden 54 timer, 3 minutter og 33 sekunder.

Vinderne i lastbilskategorien fra 2017 til og med 2022 – russiske Kamaz – var udelukket for deltagelse på grund af krigen i Ukraine.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk