Årets varebil i Europa 2023 er ved at holde sit indtog i Danmark. Volkswagen ID.Buzz Cargo er en spændende, elektrisk varebil, der måske ikke ligefrem er i tilbuds-genren.

Den testede Pro-udgave koster 460.000 kr. plus moms. Billigste udstyrsniveau ligger på 330.000 kr. plus moms.

Men er man ude efter et grønt distributionskøretøj, der også vækker opsigt – og derfor kunne være en god reklamesøjle – så er bilen nok det bedste bud. For efter en uge bag rattet i bilen, kan vi sige – den er et hit i byens trafik.

413 km rækkevidde

Med en WLTP rækkevidde på lovede 413 kilometer, som her i vinterperioden nok er lidt optimistisk, så regn med måske 300 km.

Men så behøver man ikke holde sig til bykernen – men kan også nå ud på landet med sine leverancer. Bilen lovede ved afhentning med 100 pct. opladning kun 223 km rækkevidde.

Teknikken er den samme, som man finder i elbilerne ID.3 og ID.4 – her med det store 77 kWh batteri og 204 hk samt en ladeevne på 170 kW.

Hurtigladning på 30 min.

Det betyder, at man kan lade bilen op på en halv time (5-80 pct) med hurtiglader. Bilen har en 11 kW lader – og med vekselstrøm (AC) oplyses 7,30 timers opladning.

Vi opladede ved kantstenen med en 22 kW lader i 2 timer og 41 minutter, hvor der kom ekstra 28,85 kWh på beholdningen (ifølge ladestanderen fra Clever). Det gav ekstra rækkevidde fra 63- til i alt 219 km rækkevidde.

Fabrikken oplyser et forbrug på 20,9 kwH pr. 100 km – i gennemsnit (WLTP). På motorvej ligger forbruget på 26,1 kWh. Forbruget er i snit på 211 Wh/100 km.

619 kg nyttelast

Man kan med testbilens 77 kWh batteri have en lidt begrænset nyttelast på 619 kg (Pro udgaven) – men senere kommer en udgave med et mindre batteri og større nyttelast – men så mindre rækkevidde. Omvendt godt nok til by-leverancer.

Batterierne under gulvet tager lidt plads op – så der kun er en højde indvendigt på 1.279 mm – hvor en Transporter T6 byder på 1.400 mm med nogenlunde samme højde udvendigt. Læssehøjden på 623 mm er også i den høje ende.

De tykke sidepaneler betyder samtidig, at varerummets bredde er på 1,55 meter, hvor bilens bredde er 1,99 m. 3,9 kubikmeter bliver det samlet til – eller i stil med en Caddy.

Rum til kabler

Udover batterierne er der også gjort plads til rum mellem batterier og gulv – til at placere ladekablerne – og det tager jo også lidt af højden i varerummet. Klappen ind til rummet med kablerne er også vel klein i kvaliteten.

Man kunne  have indbygget en såkaldt frunk – et rum under frontklappen – i stedet. Fortil åbner man nu kun op for service med f.eks. sprinklervæske.

Strammere affjedring

Fabrikken har brugt samme MEB platform, som bruges til ID.3 med flere, men man har så strammet affjedringen lidt op på Cargo-udgaverne. Med læs går den dog stadig lidt ned i fjedrene – men den mister ikke trækkraft.

Det gælder også med trailer – til gengæld betyder øget last øget forbrug. Apropos trailer, så er der et lille greb bagest i varerummet, som udløser trækkrogen – der er gemt af vejen. Trailer-trækkrog er dog ekstraudstyr til 12.200 kroner. Bilen må trække 1.000 kg. med bremser.

Som varevogn vil vi i øvrigt foretrække fløjdøre i varerummet bagest i stedet for tophængslet bagklap, som testbilen havde – men det kan bestilles. Der er 10 fastgørelseskroge i varerummet, som var beklædt – bl.a. med træbund.

For små spejle

Vi så også gerne et 360 graders kamera – for spejlene er for små. Bilen havde dog nødbremsesystemet Front Assist med forgænger-registrering og blindvinkel-assistent samt linjevogter.

For passagerne i midtersædet er der flere usb stik. Og så er der handskerumslås. For komforten burde der have været en varmepumpe til at holde på varmen i kabinen.

Når man kører i byen bliver man ikke mindst glad for bilens lille vendediameter på 11,1 meter – bilen er virkelig velegnet til Last Mile Delivery. Men man skal vænne sig til betjeningen. F.eks. er lys og visker i samme kontakt.

Meget letkørt

ID.Buzz er dog meget letkørt og helt lydløs – selv om affjedringen knirkede – og med 77 kWh batteriet (litium ion) og bilen hurtig med 10,2 sekunder til 100 km/t og en topfart på 145km/t.

Bilen har et 1-trins trinløst gearskift – og tillige en B-funktion, så man samler strøm op ved opbremsning (rekuperation). Flere konkurrenter har dog flere B-trin, så effekten forbedres.

Bilen har som sit ophav fra 1950 baghjulstræk, som giver den lette styring. Vi havde lidt problemer med stop/go systemet, hvor der er en vis tøven – så man kommer i gang med et sæt efter en standsning.

Adaptiv fartpilot

Med teknik fra ID-familien får man også nogenlunde samme interiør – om end en mindre skærm end personbilsudgaven – men det kræver også her tilvænning med manglende knapper og mange indstillinger via bilens touchscreen.

Der er også adaptiv fartpilot med stop/start funktion og hastighedsbegrænser. Så kan vi nævne LED lygter for og bag, klimaanlæg, rat- og sædevarme, bakkamera med p-sensorer, fire airbags, LED lys i varerummet og multifunktions rat.

Tekniske data VW ID.Buzz Cargo Pro:
Effekt: 204 hk.
Drejningsmoment: 309 Nm.
Træk: baghjulstræk.
Gear: 1 trins aut. Gear.
Batteri: 77 kWh.
Rækkevidde: 413 km.
Ladeevne: 170 kW.
Ladetid DC: 30 min (5-80 pct.)
Ladetid ved 11 kW-AC: 7,30 timer.
Gennemsnitsforbrug: 20,9 kWh.
Varerum: 3,9 kubikmeter.
Varerumsmål: 2.208 x 1.732 x 1.279 mm.
Læssehøjde: 623 mm.
Antal europaller: 2.
Totalvægt/Nyttelast: 3.000/627 kg.
Køreklar vægt: 2.373 kg.
Vendediameter: 11,1 m.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Dæk testbil: Good-Year Ultra Grip 255/55 R 19.
Topfart: 145 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,2 sek.
Pris testbil: 359.995 kr. plus moms.
ID.Buss Cargo fra: 329.995 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk