Ny Defender vises i disse dage på IAA bilmessen i Frankfurt – og sammen med en opdateret Discovery Sport vil de sikre et fortsat stigende salg herhjemme – de 10 pct. på gule plader.
Land Rover og Range Rover har altid været den populære arbejdshest på alverdens jordbesiddelser – og efter lidt magre år i salget herhjemme, er salget nærmest eksploderet, så det de første nu måneder er øget med 142 pct. i forhold til 2018.
Den danske importør er i det, som de selv kalder prisniveau 500.000+ kroner på hvide plader, men faktisk ligger gulpladesalget på op mod 10 procent, og den nye Defender – der har premiere i disse dage på bilmessen i Frankfurt – forventes at skulle sælges i endnu flere Van-udgaver.
En kraftig ansigtsløftning
Taler vi Van-priser fås Land Rover Van fra under 400.000 kroner plus moms. Den netop lancerede Discovery Sport koster i basisudgave Sport S ca. 385.500 kroner plus moms.
Bilen har fået et tiltrængt facelift – og salget var da også – sammen med Range Rover Sport – den eneste Land Rover-model, der var gået lidt ned fra i fjor.
Vi har netop haft bilen mellem hænderne en times tid ved den danske lancering forleden, og selv om prisen holder niveauet, så har den faceliftede bilmodel fået en masse nyheder.
Kik ud over skrænten
Det gælder teknik som Touch Pro Infotainment, så man via skærmen betjener bilens mange features, og Clear Sight Ground View, så man på skærmen kan se, hvad man er på vej ud i, når man f.eks. skal ud over en skrænt.
Fra nu af har alle modeller ud over firehjulstræk også fabrikken kendte Terrain Response 2 som standard. Man vælger imellem fire funktioner – komfort, sand, græs/grus/sne, mudder/hjulspor. Vælger man automatik, finder bilen selv den bedste løsning.
Frihøjden på 212 mm til-, fra- og rampevinkler på 25-, 30- og 20 grader vidner om de gode terrænegenskaber – og så kan man også klare en stigning på 45 pct.
2.500 kg. trailervægt
Bilen har skruefjedre eller Adaptive Dynamics, som gør terrænkørsel endnu mere overlegen via sensorer og variable støddæmpere, der bedømmer terrænforholdene hvert 10. millisekund.
På jobbet klarer bilen en trailervægt på 2.500 kg. Langt de fleste kunder bruger trailer til en Land Rover. Nu kan man så tilkøbe Advance Tow Assist, så man som chauffør kan koncentrere sig om at styre påhænger – så klarer bilen sig selv.
Vi skal også nævne bakkamera – samt en del sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, AEB nødbremse samt en Lane Departure styring, så bilen holder sig midt på vejbanen.
Design som Evoque
Designmæssigt har den fået samme front som Range Rover Evoque og baglygterne virker smallere. Vi skal også nævne LED lygter, 18 tommer alufælge, regnsensor og trailerstabilitet.
I kabinen er der sket alverden med ny 10 tommer touch-screen, ny gearvælger, apple car play, navigation, læderkabine og to zone klimaanlæg.
Teknisk er der to diesel og to benzinmotorer. Vi prøvede 180 dieseludgaven, som er indstigningsmodellen, i S udgave. Udstyrsvarianterne omfatter også de dyrere SE og HSE. Dertil kommer mulighed for Dynamic-styling-pakker fra fabrikker.
70 pct. erhvervskunder
De fleste kunder skræddersyer deres Land Rover modeller og især Range Rover modeller. Kun få vælger rene standardløsninger. 70 procent af kunderne er erhvervsfolk.
Man kan også få en 48 volt Mild Hybrid teknologi og senere i år kommer den som Plug-In hybrid baseret på en 3-cylindret benzinmotor.
Nærmeste konkurrenter er ifølge importøren Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC og BMW X3.